Hjälp inför ev. Brf-köp

Funderar på att köpa min första bostadsrätt i ett attraktivt område i en mellanstor stad. Fastigheten byggdes för 20 år sedan och det är en mindre förening med ca 30 lägenheter. Lån per kvm på 6600, förhållandesvis dyr månadsavgift på 4200 för 64 kvm. Det som gör mig lite fundersam är att 2/3 av lånebeloppet löper ut inom ett respektive tre år. De lånen ligger i dagsläget på 0.7% och 0.9%. Lägenheten ligger ute för 2.2mkr vilket är vad de gick för 2017. Lägenheten har inte renoverats sedan den byggdes. Hur tänker ni kring ovanstående?

Snabbt överslag ger att den del av föreningens lån som du betalar för är 422t kr. I dagsläget är räntan på säg 0,8% = 281 kr/månad av din avgift.

Med en ny ränta på kanske 4,5% blir det istället 1582 kr/månad. Du bör med andra ord räkna med en avgiftshöjning på ca 1300 kr.

Sen gör vissa föreningar just nu något slags lösning där de väljer att gå back något år för att få en mjukare höjning. Men förr eller senare måste höjningen komma så det är bäst att räkna med den nu på en gång.

Något som kan hålla nere höjningen är om föreningen redan idag gör ovamligt stor vinst. De bör göra vinst (kallas ibland “sparande” i årsredovisningen) omkring 300 kr/kvm på grund av framtida underhåll. Om din förening gör större vinst än så, då kan det bli så att höjningen blir mindre även långsiktigt genom att de minskar sitt sparande.

En sak att tänka på är att väldigt många brf:er kommer göra höjningar de närmaste åren. Så det måste inte vara en katastrof för vördet på lägenheten.

1 gillning

Det kan givetvis bli 4,50% ränta, ingen vet. Samtidigt så brukar ju brf få bättre villkor än oss vanliga dödliga. Förhoppningsvis blir avgiftshöjningen något mindre.

Å andra sidan är de gamla vitvarorna inte bytta, så lär det väl bli ett antal tusenlappar att plocka fram till nya sådana.

En relativt hög avgift i en brf behöver inte alltid vara negativt. Det kan indikera att föreningen sätter av rejält till yttre underhåll.

2 gillningar

Olyckligtvis ser det ut som att de går minus istället för plus. Under Resultat för finansiella poster (tkr) så var det -699 2021 och -239 2022. Tror det är en större fasadrenovering som ligger bakom det. Föreningen hade 750k kvar i den yttre fonden 2022.
Hittar inget under sparande. Finns det andra intressanta siffror jag bör kolla efter?

Alla siffrorna i årsredovisningen är intressanta. :slightly_smiling_face:

Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Om de har fasadrenoverat så borde det väl ökat anläggningstillgångarna?

1 gillning

Inte om det är en reparation eller underhåll.

2 gillningar

Gör man en större renovering är det helt naturligt om föreningen går back ett enstaka år. Hur ser styrelsens förslag tll resultatdisposition ut? Finns pengar i fonden för Yttre underhåll?

2 gillningar

Skickar länken till er så kan vi fortsätta diskussionen när ni har underlaget🙏
Känner att jag kommer säga fel annars😁