Vad sÀger ni om en höjning frÄn 5000kr till 7000kr i avgift, Àr det rimligt i utifrÄn dagens rÀntor? Helt ny BRF, inte varit ett enda möte Ànnu för oss inflyttade.
Första höjning kom nÄn mÄnad innan inflytt och inflytt var nu i december. Nu fick jag besked idag om ytterligare höjning pÄ 1000 kr med motiveringen pga ytterligare rÀntehöjningar.
KĂ€nns som grov en felkalkylering första höjning eller kanske en âfulingâ att dela upp höjningen för att inte skrĂ€mma folk till att dra sig ur innan inflytt?
Fantastiskt kul med nytt hus men detta tar ju udden av det roligaâ:rage:
Vet inte om det hjÀlper dig men skuldkvoten Àr generellt högre vid nyproduktion och det Àr vÀl en kategori som drabbas hÄrdast nu med höjd rÀnta, men jag hÄller med dig det kÀnns som en kalkyl i underkant och jag tror knappast att du Àr ensam om detta.
SÄ himla trist! Vad stÄr i den ekonomiska planen. Min erfarenhet Àr att det Àr ganska rejÀla marginaler i planen nÀr det gÀller bolÄnerÀntor, men planen Àr sannolikt minst tvÄ Är gammal och dÄ var rÀntelÀget ett helt annat och dÄ kanske det Àr rimligt med höjningen. Du fÄr kolla och rÀkna. Be styrelsen om ett extra infomöte om just detta och dÀr de fÄr redovisa hur de har rÀknat. Alternativet Àr ju att ni lÀgger in mer i insats.
Du ska nog vara glad om det stannar dÀr. Gör man inte sin lÀxa och lÀser pÄ innan sÄ kommer det lÀtt surdegar nÀr omvÀrlden, vilket den alltid gör förr eller senare, förÀndras.
Oj, 4,13 lÄter svindyrt för en BRF. MisstÀnker att de dÄ har lÄst lÄnen pÄ lÄnga perioder (2,3,5 och kanske tom lÀngre). VÄr förening har valt rörligt pÄ de lÄn som gÄr ut nu. Vi fick 0,97 har har jag för mig i somras, och sen dess bör den ha gÄtt upp nÄgon procent om den har följt bolÄnerÀntorna för privatpersoner.
Ni Àr nog ej ensama om.dessa höjningar.
DÀrför jag varnar alla i min nÀrhet just nu om nyproducerade brf:er med höga lÄn eller för den delen alla brf:er med höga lÄn.
Priset man betalar för en brf bostad Àr det man lÀgger in sjÀlv samt de underliggande lÄnen föreningen har vilket mÄnga ej tÀnker pÄ.
Hade vi haft tillrÀckligt med kapital hade vi köpt en villa. Det Àr inte alltid möjligt att vÀlja som man vill utan man har ju ocksÄ sina förutsÀttningar.
Sjölvklart synd att vÄr bostadsmarknad Àr uppbyggd pÄ sand och sÄledes Àr vÀldigt sÄrbar jag tror vi i framtiden kommer se brf:er för vad det igentligen Àr och allt fler kommer krÀva ÀganderÀtter över sina bostÀder dÀr man har en lagfart etc.
Du fĂ„r ursĂ€kta, men jag förstĂ„r inte vad det gör för skillnad. Snarare tvĂ€rtom, dĂ„ har ni haft Ă€n mer tid att försöka bygga buffert och marginal mot âovĂ€ntadeâ kostnader.
Det man fÄr frÄga sig ör gynnades sverige av denna minusrÀnta i stort?
Jag skulle svara nej pÄ den frÄgan dÄ ungdomar fick axla Ànnu mer lÄn för att fÄ bo vinnarna blev bankerna samt de ofta Àldre med bostÀder som fick se sina bostÀder mer Àn dubblas i vÀrde pÄ bekostnad av att den nya generetionen fick Ànnu högre trösklar för att starta sitt vuxenliv.