Ny BRF, snabb höjning 2000kr i avgiftđŸ€Ź

Och ett högt skattetryck ger samtidigt mindre i plÄnboken, det borde vara tvÀrtom sÄ skulle livet bli lÀttare för mÄnga tror jag. Nu spÄrade jag ur som vanligt och ber om ursÀkt om nÄgon tar illa upp.

2 gillningar

NÄgon mÄste betala för den nya husbilsuppgraderingen varje Är. Och diesel Àr dyrt.

4 gillningar

Det hÀr var vÀl nÀstan vÀntat nÀr det gÀller nyproduktion av bostadsrÀtter, sÄ jag Àr inte direkt förvÄnad. Med tanke pÄ nybygge och vad det kostar idags lÀget med allting och förmodligen med höga lÄn sÄ Àr resultatet att höja avgifterna.

FörstÄr att det kÀnns jÀkligt trist men bra att ni har buffert för att klara det.
Det Àr ju fantastiskt med nytt boende och dessutom allt nytt och fint.
Hoppas ni trots allt kan njuta av det.
Tuffa tider vÀntar men det Àr bara knyta nÀven i fickan och reda ut det :facepunch:t2:

7 gillningar

Att knyta nÀven i fickan Àr ju trots allt nÀstan en nationalsport för oss svenskar :slight_smile:

1 gillning

Det dÀr hade jag grÀvt i. Prata med styrelsen. LÄter högt. Jag hade gissat pÄ Ätminstone 0.5% lÀgre snitt med de bindningstiderna. Skulle vÀl motsvara 500 kr lÀgre i avgift om de 2000 kr var enbart pga rÀntor.

Surt sa rÀven men hoppas ni trivs bra ÀndÄ. ElÀnde varar ju inte för alltid :slight_smile:

1 gillning

Om vi ponerar att ni byggt en villa för 5 miljoner med byggstart för ett Är sen och beslut 1,5 Är sen. DÄ hade mÄnadskostnaden ocksÄ stigit ganska kraftigt med nuvarande rÀntor och energipriser.

Ingen kommer undan, vare sig i ÀganderÀtt eller brf.

2 gillningar

Den BRF vi bodde i innan hade ett lÄn som togs nÀr den bildades 2010 som lÄg pÄ 10 Är med 5%. Generellt sÄ tycker jag BRF:er bör binda pÄ lÀngre tider, Àven om det blir dyrare i lÀngden (sannolikt). Det var ju fint sen nÀr vi band om det pÄ 5 Är och typ 1%, lite skillnad pÄ de miljonerna :sweat_smile:

Min BRF som ocksÄ Àr nybygge med inflytt Maj 2023 gjorde samma sak.

FrÄn 5000 till 7000. Men jag förstÄr dem, rÀntor slÄr jÀvligt hÄrt, förhoppningsvis sÄ kommer detta Àr lÀgga sig och vi kommer fÄ avgiftssÀnkningar framöver

Faktum Àr vÀl att ni kommer fÄ se fler rÀntehöjningar och ökade utgifter med det. Inflationen har inte kommit av sig utan tuffar pÄ, sÄ centralbanker kommer fortsÀtta höja.

Hus/lÀgenheter pÄ över 5 miljoner kommer sjunka som stenar nÀr folk inser att mÄnadskostnaden för att bo i dem nu ligger pÄ över 30.000 kr i mÄnaden. FortsÀtter vi upp en tvÄ procent till sÄ hamnar samma hus uppÄt 40k/mÄn. Det kommer bli helt andra tider nÀr folk tagit till sig denna lÀxa och blir betydligt försiktigare.

3 gillningar

RÀknar du med rÀntor uppÄt 8-10%?

3 gillningar

KÀnns som att byggbolagen tecknar lÄn med extremt dÄliga vilkor i nyprod. Tror de samarbetar och sjÀlva fÄr lÄna till bra vilkor i samma bank mot att de tecknar upp brfen till skyhöga rÀntor pÄ lÄnga perioder.

3 gillningar

KalkylrÀnta pÄ 2,3% pre-Ukrainakrisen lÄter inte orimligt optimistiskt i mina öron, dÀremot upplever jag rÀntor över 4% som höga för en Brf. Skulle stÀllt frÄgor till styrelsen gÀllande hur de tagit in offerter etc.

Det Àr tyvÀrr mÄnga som har ett vad var det jag sa -perspektiv gÀllande alla bostÀder som utvecklats i framförallt större / pendlarvÀnliga stÀder. RÀntor Àr som valutakurser, svÄra att ducka i ett lÀngre perspektiv. SÀkert lÀtt att hÄlla sig för skratt om man bor i en högbelÄnad Oscar -förening :unamused:

Trist men belÄningsgraden för nybyggen ligger sÀkert högre Àn för Àldre BRF:er. MÄnga Àldre föreningar som ska skriva om sina lÄn i Är kanske inte drabbas lika mycket av rÀntehöjningarna pÄ lÄnen men totalt kan de komma att drabbas minst lika hÄrt eftersom deras kostnader för drift och underhÄll Àr betydligt högre och fortsÀtter att öka ytterligare p g a inflationen.

1 gillning

Inget som förekom i de bankerna som jag har jobbat i.

Men visst, oseriösa aktörer finns vĂ€l Ă€ven i bankerna
 Man kan dock knappast driva det till sin spets. Kommer föreningens medlemmar pĂ„ detta, lĂ€r banken fĂ„ det hett om öronen.

@Nestor, du som kan banker.
NÄgon kommentar om banklÄn för att köpa ÀgarlÀgenheter?
Minns att det inte gick att fÄ banklÄn för att köpa ÀgarlÀgenheter lÀngre tillbaka i tiden.
Ärendet dök upp i trĂ„den “ÄgarlĂ€genheter istĂ€llet för bostadsrĂ€tter”

ÄgarlĂ€genheter kom först 2009. Finns vĂ€l egentligen bara i storstĂ€derna, sĂ„ jag saknar erfarenhet.

1 gillning

Har för mig att snittbelÄningen i Sthlm ligger pÄ 6K / kvm. I innerstan finns gott om föreningar som har en vÀlskött fastighet och lÄn en bra bit under den siffran - inte sÀllan har dessa >25 Är pÄ nacken och kanske kommersiella lokaler som bidrar.

Parallellt finns det nyare föreningar (tÀnker pÄ t.ex Sjöstan) med 12-15K / kvm. som aldrig amorterat trots mÄnga Ärs möjligheter.

GÄ med i styrelsen och jobba aktivt med frÄgan Àr en bra start, förutom att knyta nÀvarna och inse det nya lÀget. Sen kanske det inte Àr vÀrt att sÀnka avgiften ÀndÄ Àven om ni fÄr binda om till bÀttre villkor, det finns ett vÀrde i att skapa luft för föreningen. Samma avgift till bÀttre villkor kan rÀdda en oförutsedd hÀndelse i framtiden i bÀsta fall.

1 gillning

Vi flyttade in i nybyggd brf i oktober. Styrelsen Àr redan överlÀmnad till oss delÀgare. Vi Àr en förening pÄ 9 lÀgenheter fördelat pÄ 3 radhus

Höjningen hÀr blev i 2steg
3998 kr till 4320kr och till slut 5236kr. HÀr ingÄr inget o avgiften utöver soptömning. Bredband el och vÀrme betalar varje lÀgenhet sjÀlv

Det bolag som sköter ekonomin har liksom inte fÄtt nÄgot val hos banken 1 del pÄ 1 Är 1 pÄ 3 och en pÄ 5 Är.

För vÄr del Àr det inga problem egentligen med höjningen dÄ vi inte har nÄgra lÄn pÄ sjÀlva köpet.