Hej!
För er som orkar läsa igenom är jag tacksam för alla inputs kring ekonomin för BRF där jag och min kille är intresserad av lgh. Vill gärna höra om ni tycker det är alldeles för stor risk att köpa denna lgh pga ekonomin även om man får den för lägre pris?
Lite kortfattat om föreningen:
- Föreningen bildades 2013
- Är en äkta förening
- Husen byggdes 1950
- Föreningen har tomträttsavtal
- Är 128 BR och 27 hyresrätter
Nettoomsättning på 10 728 000kr
Lån/totalyta = 12 100kr
Årsavgift/bostadsrättsyta = 929kr
De har 118 716 640kr i lån och amorterade 1,2 miljoner 2023.
De höjde avgiften 2024 med 15%, men avgiften är inte ovanligt hög just nu skulle jag säga. Senaste åren har de också gjort flera av de större renoveringarna: bla stambyten (2017) och renovering av tvättstugor. Men samtidigt skriver de att kommande 5 åren planerar de renoveringar som beräknas uppgå till ca 23mn kr exklusive moms.
Reagerar på flera siffror som gör mig lite orolig. Bla den höga belångsgraden per kvm, vart de ska få de 23mn kr för kommande renovering ifrån och om de eventuellt behöver höja avgift pga det och att lånevillkor löper ut 2024 & 2025. Tomträttsavtalet löper ut 2030.
Eftersom ekonomin inte verkar vara den bästa vill vi isf inte ge för högt pris för den. Om den går upp för mycket är vi inte längre intresserade. Men jag tror det finns en möjlighet att få den för rätt bra pris jämfört med annat i området men undrar om det är värt ändå pga föreningens ekonomi, alltså om man tänker att vi skulle få den för br pris och tar lite höjd för att avgiften eventuellt går upp lite grann. Det är rätt dyrt annars i området och man får då väldigt fin lgh för pengarna som vi också tänkt renovera isf. Hur mycket tror ni avgiften skulle kunna höjas kommande tiden? Är det en dålig investering med tanke på att värdet kan sjunka om avgiften höjs och hur troligt tror ni det är?
För lite jämförelse ligger lgh ute för runt 45 000/kvm i pris, men det har varit 2 visningar och inte kommit något bud än så vi vill isf såklart lägga lägre bud om det inte kommer något annat. För lite referens har lägenheter i närheten sålts för mellan 40 000- 75 000/kvm.
Har tänkt ringa upp ordförande och fråga lite mer om avgift och annat men vill gärna höra inputs innan jag gör det!
Bifogar länk till årsredovisningen för 2023 för den som har tålamodet att läsa ![]()
Tacksam för svar!