Oro och ångest över bostdsrättsköp - vad ska jag göra?

Hej.

Jag köpte min första bostadsrätt för 12 månader sedan. Vägen och tiden efter denna har vart turbulent så att jag till stor del har haft svårt att njuta av ilvet, så känner jag behöver skriva av mig.

Jag köpte min lägenhet för 3 miljoner i ett expansiv stad med närhet till en större av (c:a 30 km). Insatsen jag betalade var 1 miljon, således 66% belåningsgrad. Jag har 300000 i likvida medel som jag kan lägga in så att jag kan lägga in, och jag sparar yterliggare 200000 kan jag komma under 50% belåningsgrad.

Föreningens skuld per kvadratmeter är ungefär 12000/kvm och är byggd 2017. Avgiften är 4400 per månad.

Nu till mitt problem, då jag har sett att andra har mått/känt liknanade är att jag har väntat väldigt länge på att köpa för att jag har inte velat känna mig fast, vilket jag nu gör.

Och det är precis detta läge jag har hamnat i nu. Jag läser dagligen rubriker “Snart är räntan på 7”, “Börsen störtdyker”, “Skyhög inflation”, “Bostadspriserna rasar med 30%”, “Dubbelsmocka för bostadsrättsinnehavare”.

Det känns som att alla som var så lätt och enkelt innan plötsligt har blivit till en missär. Innan hyrde jag en lägenhet av min föräldrar, vilket var otroligt bekymmerfritt.

Att mitt värde på min bostadsrätt går ner, rör mig inte så mycket. Den kan gå ner 10% utan att det skulle beröra mig nämnvärt, men det är ju även så att med en förening med 12000/kvm i skuld, så kommer hyran öka rätt bra.

Tror det var närmare 22% räntekänslighet på våran förening. Våra lån går ut 2023-02-01, och då kommer hyran sannolikt öka markant.

Hur tycker ni jag ska göra? Man ska inte lägga någon emitionellt i en bostadsaffär om jag får säga mitt, men hur som helst har ju detta vart en extremt jobbigt psykisk period, p.g.a.

1. Ingen vet vad räntorna stannar. Inflationen verkar vara här för att inte gå iväg och räntorna förväntas höjas varje gång på varje möte riksbanken har. Det känns som det bara kommer fortsätta, och fortsätta och fortsätta.

2. Inlåsningseffekten att inte kunna sälja är väldigt svår att ta in, då man eventuellt inte kan få sålt i framtiden.

3. Från att ha kunnat binda räntan på 1,37 till att 3,08 är en väldigt krafitg ökning. Och detta är endast från början av Mars till början av Juni.

4. Bostadsobligationerna har skjutit i höjden, och dessa ökar varje dag som går verkar det som. En helt otrolig ökning.

Det känns med tanke på min ångest, min oro att jag kanske skulle passat på att sälja medans jag fortfarande kan. Lägenheten hos mina förldrar står kvar, och även fast det inte är kul att flytta hem som 38-åring, känner jag mig väldigt orolig här.

Finns det något lugn längre fram? För mig som inte har vart med om dessa väldiga ökningar, känns det inte som det finns ett stopp.

Men kan veta när inflationen går ner? Kommer den gå ner? Hur mycket “kan” riskbanken höja?

Det är så mycket frågetecken som jag inte kan få svar på. Det gör att jag har vaknat med en klump i magen varje dag dom senaste 3 månaderna.

Ska tilläggas att om jag säljer går jag förmodligen +/- noll.

/Nilena.

1 gillning

Känns det så jobbigt kanske du ska prova sälja? Särskilt om du redan har ett ”hyresalternativ” klart som du kan flytta in i.

Sen kanske det är bra att du börjar leta efter ett annat hyresalternativ så att du frigör dig mer från föräldrarna om det känns jobbigt att hyra av de?

3 gillningar

Hur ser din ekonomi ut? Klarar du av eventuella höjningar i kostnad?

Vilken ränta/kostnad räknade du på att klara av innan köpet? Om du då var OK med att klara av den kostnaden, varför är det inte OK just nu?

Hur mycket är det värt för dig att få bo i en lägenhet du valt själv? Som du antagligen gillar.

2 gillningar

De tidigare vändorna när räntan skjutit upp har den höga räntan bara varit på toppen några månader, sen sjunkit igen.
Jag skulle rekommendera dig att mentalt inte tänka om du kan leva med 7 procents ränta, utan om du kan klara 3 eller 6 månader med den. Själv vet jag att krisar det kan jag bita ihop några månader, så jag har löpande ränta och ligger inte sömnlös.
Jag tror många skräms i onödan genom att prata som om räntan ska upp till 7 och sen bara ligga där.

Jag skulle klara en räntningshöjning till 7%, utan några större problem, fast min förening får ni öka avgifterna en del.

Dock tycker jag det är så extremt ovisst just nu, och det känns som någon av en perfekt storm.

Känns som räntan liktväl kan sticka till 10% och vara kvar där… =(

Är det fakta eller media/sånt du läser på forum som stressar dig? Ser man till hur läget är i faktiska termer tycker jag inte att det finns nån större anledning till oro. Det här är en normal svängning som kommer och går och inget pekar egentligen på att den kommer att bli extrem.

Man kan ha en plan B för att agera sig ur en kris i stället för att stanna i oron. Hur skulle du kunna göra om det blir väl tight ekonomiskt för dig? Har du någon vän som vill dela lägenheten med dig ett tag? Går det att hyra ut ett rum via airbnb?

Mitt förslag är att du tar en mediefasta ett tag och skippar att läsa alla som tar i med sina framtidsspekulationer för att tävla om uppmärksamheten.

7 gillningar

Det viktiga är hur du mår och känner. Pengar är trots allt bara pengar och ett medel för att uppnå olika mål i livet.

3 gillningar

Det är väl både och.

Man kan ju dagligen se på t.ex. Avanza hur BoObl stiger i en rasande fart. Alla räntorna stiger. Riksbanken kommer höja till ja, inflationen ger sig.

Detta med allt annat är ju enormt ekonomisk stressande, som jag knappt klarar jag att läsa.

Hade jag haft en hyresrätt hade det nog passat mig bättre. Så otroligt segt att detta kommer ungefär precis när man köpt sin första lägenhet, så är väl rätt mycket irritation bakom det också från min sida.

Är nog väldigt individuellt hur någon känner i din situation så som många skriver ovan måste du utgå från dina känslor.

I din situation skulle jag känna mig trygg då du har en månadsbuffer och likvida medel som skulle klara högre ränta. Du har själv en relativt låg belåning så du kan ha en bra dialog med de nya bolåneaktörerna för att få en relativt låg ränta. Hur föreningens ränta slår på framtid avgift är en faktor att se över och då det är en relativt ny föreningen kommer det säkert att kännas men du borde ju kunna räkna på hur stor del av avgiften som är räntebetalning idag och räkna med en ökning av räntedelen men 3ggr?

Angående att räntor på lång sikt skulle ligga över 5% ser jag som väldigt osannolikt. Men finns säkert de som kan ge lite mer fakta än min känsla.

Tycker det låter som du har en bra ekonomisk sits men att du inte känner att du har det

1 gillning

Du kan lugna ner dig rejält.

Din bostadsrättsförening kommer aldrig att gå i konkurs, med en belåning på enbart 12 000 kr per kvm. Produktionskostnaden för nybyggnation är över 30 000 kr i attraktiva områden. Nyproduktionen skulle upphöra, med allmänt kaos som följd om något sådant skulle ske.

Räntor på 10 procent kan du också glömma. Mängder av hushåll skulle gå under på den nivån. Hyreshus är inte obelånade. Vad tror du hyrorna skulle bli inom ett par år, om vi skulle hamna där?

Vi har varit bortskämda med alldeles för låga räntor under några år. En långsiktig räntenivå på 3-4%, med eventuellt kortsiktiga uppgångar till 5-6 % lär bli det nygamla normala.

Trivs du i du i ditt boende och har en god privatekonomi så bo kvar. Trivs du inte, så flytta. Långsiktiga räntenivåer på 10 procent i nuläget är en utopi, så ur ekonomisk synpunkt är räntorna inget skäl till flytt.

11 gillningar

Jag har räknat på vad en ränta på 10% skulle innebära för kostnaderna och sedan sänkt lånet tills jag är bekväm med kostnadsnivån. I vårat fall så tycker jag att 15 000 kronor i månaden skulle kännas okej. Därför har vi betalat av lånet till 1,8 miljoner.

Kanske en detalj men jag tänker snarare tvärtom, ta inte känslorna på allvar utan fokusera på de fakta vi har på bordet idag. Har man tendens till katastroftänkande är det sämsta man kan göra att använda känslorna som kompass och grotta ner sig i en hypotetisk analkande katastrof. Fokusera snarare på det logiska tänkandet.

Det vi vet just nu är att räntorna har gått upp något. Bostadspriserna har justerats ner något (där jag bor ner till februaris nivå…). Det är det vi faktiskt med säkerhet kan säga. Allt annat är spekulationer och ett uppvispat tonläge, än så länge. Finns ingen anledning att gå i känslomässig spinn i förväg, det löser ingenting. Man ska inte bejaka katastroftänk och få spel så fort det blåser lite och allt inte är optimalt.:slight_smile:

1 gillning

kanske klunpigt uttryckt, självklart ska man lyssna på fakta och inte låta känslorna/spekulationer styra i viktiga beslut även om det är lättare sagt än gjort. Men det är också viktigt att också acceptera om man är mindre riskbenägen än andra och det bör vara en parameter i beslut.

4 gillningar

Som @Nestor nämnde så är det en samhällsekonomisk omöjlighet idag och de närmaste åren. Det är därför bankernas kalkylräntor legat på hiskeliga 6-7%!

Sedan kan man kika på 10-åriga bolåneräntor och konstatera att de bara är strax över 5-åringen på ~3,5%. Om risken var så överhängande för 10%-iga boräntor hade de aldrig prissatts på det viset :slight_smile:

Skulle en medelväg för att lindra den emotionella biten vara att just binda på 5-10 år? Eller känns det för inlåst i fall du skulle vilja flytta?

3 gillningar

Mycket om mina problem är väl dels att jag får erkänna att jag är alldeles för okunnig om BRF livet och kanske ekonomi överlag.

Vad påverkar bostadsobligationerna? Vad är egentligen en bostadsobligation? Varför rusar priset på dessa just nu?

Vad jag även har förstått har riksbanken slutat (eller ska sluta) stödköpa dessa, då kommer det väl gå upp ännu mer.

Det jag inte riktigt kan acceptera är att jag riskerar (i min värld) att förlora allt. Jag har ingen aning om hur min förening sköts, hur koll dessa har på ekonomin. Jag har mailat styrelsen ett flertal gånger, men inget svar.

Om räntan går upp till 6-7%, är det en ökning av hyran med över 100% (22% räntekänslighet).

Det är rätt galet. Därför har jag superångest att detta väl kan bli en möjlighet och innerst inne vet jag nog att jag inte kan riktigt leva med detta ovissheten, men, jag har ingen ekonomisk kunnig kring mig att fråga.

Många tycker säkerligen jag överdriver, men jag kan inte se det så…

Det bästa rådet är att sluta läsa fake news :lying_face: och titta på skrämsel-nyheterna :ghost: . Tittar man på data allena så är det stor chans att ”peak inflation” redan är här. Med en perfekt storm :umbrella: blandad av Kina-snuvan, krig, och globalisternas propaganda, så kan det liksom inte bli värre. Du gör helt rätt som satsar på att äga ditt boende. Över tid kommer din bostad öka i värde och amortera lite varje månad enligt en plan som fungerar. Spara även en del i aktier så du ökar ditt kassaflöde som du sedan kan använda till mer amorteringar och mer sparande i aktier. Du tog ett bra beslut :+1: men sluta läs fake news :snake:

4 gillningar

Förstår din oro men vill ändå skriva några rader som jag hoppas kan ge dig något lite som gör att kramgreppet lättar…

Jag skulle rusta gnm att “betala” (till mig själv “som om räntan vore 7%” (som du skrev du klarar).
Det kan stävja oron och framöver har du en buffert…

Du har investerat i dig själv gnm att “flytta hemifrån” fullt ut. BRA JOBBAT!!!
Fokusera på sånt som stärker dig!
En borätt är en investering för framtiden och inget man lättvindigt köper o sen säljer strax därefter.
Lista fördelarna o möjligheterna med att äga o bo i DIN lägenhet.

Om det är andra i din omgivning som “kraxar” och skrämmer upp dig, välj att stänga av de som bara förvärrar och ökar din oro…

Sitt lugnt i båten. Bestäm dig för att tills om ett halvår gör jag inget drastiskt utan gör DET DU KAN. Bo o fixa fint i lgh!!
Se om du kan spara in på nåt annat. Betala ihop en buffert (som om vore det 7% nu redan!). Försök återta kontrollen och du kommer se att du känner dig o blir mer tillfreds med ditt borättsköp.

3 gillningar

Varför oroa sig att värdet går ner på en bostadsrätt. Om värdet ökade hur tänker ni då sälja för vinsten som kunde bli. En bostadsaffär är en långsiktig investering. Sitt lugnt i båten. Säljer du kommer du oroa dig var du skall placera pengarna. Sluta lyssna och läs inte bostadsannonser mer. Var trygg i din affär.

En bostad är först och främst just en bostad och primärt inte en investering.
RB har höjt 0,25% och antalet panikinlägg haglar.
Fråga dig själv var du vill bo och vilka alternativ som uppfyller det.
Hyresrätter är på intet sätt oberoende av ränteläget heller.

2 gillningar

Jag gjorde som @Decorator skrev ovan när jag köpte mitt hus under finanskrisen.
Jag la undan drygt 6% till mitt huskonto och betalade mina räntor därifrån.
Tror jag började med en ränta över 4%. Skillnaden sparade jag till “sämre tider”. De inträffade inte och räntan gick ner istället. Men jag fortsatte med mina 6% och ibland mer när jag fått ett större överskott. Under åren blev det en rejäl buffert som jag använt till amortering och investeringar.
Har belåningsgrad på 30% nu (fick även hjälp av värdeökning).

2 gillningar