Hej.
Jag köpte min första bostadsrätt för 12 månader sedan. Vägen och tiden efter denna har vart turbulent så att jag till stor del har haft svårt att njuta av ilvet, så känner jag behöver skriva av mig.
Jag köpte min lägenhet för 3 miljoner i ett expansiv stad med närhet till en större av (c:a 30 km). Insatsen jag betalade var 1 miljon, således 66% belåningsgrad. Jag har 300000 i likvida medel som jag kan lägga in så att jag kan lägga in, och jag sparar yterliggare 200000 kan jag komma under 50% belåningsgrad.
Föreningens skuld per kvadratmeter är ungefär 12000/kvm och är byggd 2017. Avgiften är 4400 per månad.
Nu till mitt problem, då jag har sett att andra har mått/känt liknanade är att jag har väntat väldigt länge på att köpa för att jag har inte velat känna mig fast, vilket jag nu gör.
Och det är precis detta läge jag har hamnat i nu. Jag läser dagligen rubriker “Snart är räntan på 7”, “Börsen störtdyker”, “Skyhög inflation”, “Bostadspriserna rasar med 30%”, “Dubbelsmocka för bostadsrättsinnehavare”.
Det känns som att alla som var så lätt och enkelt innan plötsligt har blivit till en missär. Innan hyrde jag en lägenhet av min föräldrar, vilket var otroligt bekymmerfritt.
Att mitt värde på min bostadsrätt går ner, rör mig inte så mycket. Den kan gå ner 10% utan att det skulle beröra mig nämnvärt, men det är ju även så att med en förening med 12000/kvm i skuld, så kommer hyran öka rätt bra.
Tror det var närmare 22% räntekänslighet på våran förening. Våra lån går ut 2023-02-01, och då kommer hyran sannolikt öka markant.
Hur tycker ni jag ska göra? Man ska inte lägga någon emitionellt i en bostadsaffär om jag får säga mitt, men hur som helst har ju detta vart en extremt jobbigt psykisk period, p.g.a.
-
Ingen vet vad räntorna stannar. Inflationen verkar vara här för att inte gå iväg och räntorna förväntas höjas varje gång på varje möte riksbanken har. Det känns som det bara kommer fortsätta, och fortsätta och fortsätta.
-
Inlåsningseffekten att inte kunna sälja är väldigt svår att ta in, då man eventuellt inte kan få sålt i framtiden.
-
Från att ha kunnat binda räntan på 1,37 till att 3,08 är en väldigt krafitg ökning. Och detta är endast från början av Mars till början av Juni.
-
Bostadsobligationerna har skjutit i höjden, och dessa ökar varje dag som går verkar det som. En helt otrolig ökning.
Det känns med tanke på min ångest, min oro att jag kanske skulle passat på att sälja medans jag fortfarande kan. Lägenheten hos mina förldrar står kvar, och även fast det inte är kul att flytta hem som 38-åring, känner jag mig väldigt orolig här.
Finns det något lugn längre fram? För mig som inte har vart med om dessa väldiga ökningar, känns det inte som det finns ett stopp.
Men kan veta när inflationen går ner? Kommer den gå ner? Hur mycket “kan” riskbanken höja?
Det är så mycket frågetecken som jag inte kan få svar på. Det gör att jag har vaknat med en klump i magen varje dag dom senaste 3 månaderna.
Ska tilläggas att om jag säljer går jag förmodligen +/- noll.
/Nilena.
och titta på skrämsel-nyheterna
. Tittar man på data allena så är det stor chans att ”peak inflation” redan är här. Med en perfekt storm
blandad av Kina-snuvan, krig, och globalisternas propaganda, så kan det liksom inte bli värre. Du gör helt rätt som satsar på att äga ditt boende. Över tid kommer din bostad öka i värde och amortera lite varje månad enligt en plan som fungerar. Spara även en del i aktier så du ökar ditt kassaflöde som du sedan kan använda till mer amorteringar och mer sparande i aktier. Du tog ett bra beslut
men sluta läs fake news