Oro och ångest över bostdsrättsköp - vad ska jag göra?

Du kanske i lugnt tempo kan börja titta efter en annan bostad /bostadsrättsförening, se om du hittar något bra som du också känner dig mer bekväm med ekonomiskt?

Om du som person mår bättre av att ha kontroll/känna kontroll så är ju ett sätt att äga oron att gå med i din BRF:s styrelse. Du får god insyn i ekonomin, hur underhållsbehovet ser ut etc och kan vara med att påverka.

Vi har precis köpt hus och sålt vår BRF. Jag var med i styrelsen och känner att det gav så mkt. Alla som bor i BRF borde någon gång delta i styrelsearbetet!

3 gillningar

Att gå med i en styrelse innebär att man skall bidra med kompetens för att föreningen skall utvecklas så bra som möjlugt. Saknar man allt intresse för ekonomu, som frågeställaren gör, bör man väl för föreningens bästa stå utanför.

1 gillning

Bostadsobligationerna är räntebärande papper som säljs av bankerna på den internationella kapitalmarknaden eller till Riksbanken. Bankerna får in pengar. De lägger på sin marginal och lånar dem vidare till bolånekunderna. Extremt förenklat, stiger inflationen så stiger räntan.

Priset rusar inte just nu. Vi har haft en extremt låg inflation så höjningen av räntan är en helt naturlig reaktion.

Som jag skrev i mitt förra inlägg. Du riskerar inte att förlora allt. Din förening kommer inte att gå i konkurs.

Har du inte gått på årsmötet? Där brukar man presentera bokslutet, och då får du alla möjligheter i världen att ställa frågor. Har du inte gått på mötet får du i alla fall be om senaste årsredovisningen.

Att räntor, och därmed priset på bostäder, går upp och ner är någit helt naturligt. Att bostadsräntan däremot de närmaste åren skulle gå upp till 10 procent är en utopi. Att de skulle gå upp till 6-7 procent är extremt osannolikt.

Skrivet i all mening. Du verkar extremt orolig. Du behöver kanske professionell hjälp med din ångest?

7 gillningar

Personligen så tror jag att det är positivt för en själv att vara med (frågeställning visar ju att personen tänker på olika faktorer kring ekonomi). Att köpa en BRF anser jag ändå ”kräver” att man ska vara delaktig i arbetet med föreningen eftersom man ju ändå går in med en del kapital i inte bara en lägenhet utan också ett gemensamt hus som ska tas om hand. Min uppfattning är att det ofta är svårt att hitta medlemmar som vill engagera sig i styrelsearbetet, man vill ”bara bo”. Allt är ju inte heller ekonomiska frågor utan många kompetenser behövs ju för att förvalta ett hus!

1 gillning

Du har fullkomligt rätt. Det vore helt avskyvärt om en styrelse exempelvis bara bestod av gubbar i 60-årsåldern.

Mitt inlägg är färgat av att en valberedning i förening lyckades övertala en yngre kvinna utan någon erfarenhet av föreningsarbete till att bli ordförande. Dåligt arbete minst sagt, eftersom den stackars kvinnan inte visste vad hon gav sig in på. Sådana saker tillhör förhoppningsvis undantagsfallen.

Det låter ju ytterst olyckligt och verkligen inte önskvärt med en oerfaren person som inte skulle haft den posten. Just sånt är lite det tråkiga i BRF när folk inte tenderar att vilja ställa upp (oavsett ålder eller kön).

Risken för sådana här saker är inte helt försumbar i små föreningar med typ 3 till 9 medlemmar. I större föreningar brukar det flyta betydligt bättre. Med andra ord, ditt inlägg var ( i normalföreningar) helt rätt.

1 gillning

Ca 25% ägs väl iofs av Riksbanken. Frågan är hur fungerande en marknad är när man har en aktör med oändligt kapital som damsuger upp obligationerna… men det är en annan diskussion :sweat_smile:

1 gillning

Nja, dammsuga känns väl som överord. Men visst, Riksbanken har varit lite väl aktiv de senaste åren.

Marknaden fungerar inte alls när Riksbanken köper (QE). Obligationerna las ut på auktion där den som vann var den som accepterade lägst ränta, vilket var Riksbanken med nytryckta kronor. Nu har Ingves alla dessa bostadsobligationer på sin balansräkning och måste bli av med dem när han tvingas strama åt likviditeten (QT). Ett jätteproblem för alla skattebetalare när han säljer dessa och ingen vill köpa eller till ett lägre pris än det han har betalat då begär betydligt bättre avkastning (ränta).
QE är vansinne.

Då bör det väl uppstå ett läge där du som individ skulle kunna tjäna på det genom att köpa av Ingves när han säljer för billigt?

Det är inte säkert att det är billigt bara för att Ingves möjligen tvingas sälja till ett lägre pris än han betalade. Du kan endast tjäna pengar om priset på obligationerna går upp från den dag du köpte dem, d vs om räntorna går ned. Priset på obligationer går upp då räntorna går ned och vise versa.

Observera dock att marknaden alltid gör en bedömning i förväg angående räntorna och prisar in både höjningar och sänkningar i obligationspriserna. Om du gissar rätt ett halvår i förväg kan du tjäna mycket pengar.

Nja. Riksbanken slutar väl bara att köpa obligationer. Med automatik försvinner de ju när löptiderna går ut.

Korrekt, vid QT slutar Riksbanken att köpa obligationer och istället sälja för att minska sin egen balansräkning. De kan även låta en del av obligationerna förfalla men gissningsvis kommer de flesta att säljas vidare.

Om bostadsmarknaden kraschar kan de välja att börja köpa bostadsobligationer från bankerna igen för att på så sätt ge en garanti till bankerna att fortsätta låna ut pengar och dessutom hålla räntorna låga men de kan knappast öka sin balansräkning från nuvarande nivå. Allt har ett pris i form av valutakurs, inflation och räntor. Just nu gick kronan över 10 kronor mot US dollarn igen, inte bra för inflation och räntenivåer.

Oj, vad du träffade rätt :slight_smile:

Jag gick på årsmötet. Vet inte riktigt vad jag fick ut från det, dock. Vet att våran avgift är “normal”, våra lån är höga och vi har hög räntekänslighet. Vet inte mer vad jag kunde utröna från det. Det ska återges att:

Plus:

1. Jag älskar mig lägenhet.
  2. Min egna ekonomi är väldigt god. Klarar utan problem 15% ränta själv (alltså utan problem).
  3. Mycket trevligt område.

Minus:

1. Jag köpte på “toppen”. Har aldrig haft BR innan, och så kommer allt detta. Påverkar mitt psyke enormt.
  2. Jag kan för lite om ekonomi.

Mina tankar går som följer: Jag tror inflationen kommer fortsätta rusa. Jag tror räntorna kommer fortsätta rusa till typ 10%. Detta kommer göra att min förening går i konkurs och jag kommer fölora alla mina pengar jag har slitet för hela mitt liv.

Det är det scenariot jag ser framför mig. Jag förstår inte hur man kan säga att “din förening kommer inte gå i konkurs”, liksom vad hindrar den från att göra det?

Jag lider av ångest, det är korrekt. Så det var det jag menar att du slog huvudet på spiken :slight_smile: men återigen är det väl såhär jag är, psykiska demoner är inte ett leka med.

Det kan väl helt enkelt vara så att BR inte är för mig. Det är aspekten att samäga något med ett par andra, där jag absolut inte litar på att dessa kan göra smarta beslut för föreningen framtida ekonomi.

1 gillning

Om du har en god ekonomi och klarar en räntehöjning kan du väl bara sitta still i båten och avvakta. Alla människor gör bra och mindre bra affärer, det kan gälla bostäder, bilar, båtar etc.
Gör inte saken större än vad den är, livet är mer värt än att gå och ha ångest över ev. dåliga affärer om du trots allt har en bra ekonomi.

Dock har man de senaste 10 åren ofta hört 80- och 90-talister säga ”en bostad är ALLTID en bra affär”. Kanske korrigeras den verklighetsuppfattningen nu.

Suck. Återigen “80-90-talisterna” tycker alla det är en given sak att allt går upp i pris.

Prata för dig själv. Jag är 80-talist, köpte mig på toppen för jag aldrig har sett bostaden som en affär, men att jag vill bo i den resten av livet.

Men för all del, generalisera mer. Jag tycker att alla gubbar över 50+ har dålig andedräkt.

Du säger att du kan för lite om ekonomi. Ändå går du och tror att din förening kommer att gå i konkurs. Jag får inte ihop detta.

Jag kan försäkra dig om att går din förening i konkurs, kommer 100-tals eller 1000-tals föreningar att göra lika dant. För att inte tala om alla privata hyresvärdar som också kommer att göra detta. Sverige skulle få ett totalt bostadskaos. Vad hyrorna då skulle bli i framtiden vill vi nog inte veta…

Trivs du i din lägenhet, känns det som det vore extremt olyckligt om du flyttar därifrån till något sämre.

1 gillning