Att peak inflation nämns dagen efter usa har kommit ut med att inflationen ökar mer än ”estimatet” måste ses som fake news. De som sprider peak inflation argumentet är samma människor som alltid gör best case prognoser, inget att ta på allvar… MEN, med det sagt, så finns det heller ingen anledning att frukta 10% ränta här hemma, är inget som kommer hända.
En god vän gav mig rådet vid ett bilköp att ”gör ungefär som alla andra”. Köp inget udda märke eller en udda modell. Då är du i varje fall i samma sits som en massa andra och eventuella problem med bilmodellen är kända.
Jag undrar om du inte kan applicera det här tankesättet på dina funderingar gällande bostaden.
På sätt och vis sitter du i samma båt som många andra ägare av en bostadsrätt. Ni är antagligen mer resursstarka än den genomsnittliga hyresgästen. Om ni börjar få det svårt i föreningen är det en massa andra föreningar och indirekt privatpersoner som drabbas. Då kommer det finnas en vilja att göra något åt det. Slappna av och inse att du och föreningen du bor i är inte ensamma i detta. 
Känner igen mig en del i din situation. Intressant inlägg!
Pga. separation köpte jag också en bostadsrätt för knappt ett år sedan. Mina förutsättningar är enligt följande:
Belåningsgrad: 69%
Buffert vid kris: 200 tkr (i princip inte haft något kontinuerligt sparande förrän nu ska sägas)
Bostad/förening
Byggår: 2017
Skuldsättning förening: 10700 kr/kvm
Räntekänslighet: 22%
Aktuell avgift: 4100 kr
Amortering varje månad: 4000-5000 kr (kravet just nu för mig är 1500 kr/mån)
Ränta: Precis bundit större delen av lånet till 2,1% kommande tre år.
Jag är också lite orolig för den ekonomiska utvecklingen. Eftersom jag har goda marginaler försöker jag hålla en hög amorteringstakt, f.n. 4-5000 kr/månad med målet att komma ner till 50% belåningsgrad. Större delen av lånet är bundet i tre år till så under denna period känner jag mig hyfsat trygg. Det som oroar är väl precis som i ditt fall kraftiga ökningar av månadsavgiften (föreningen högt belånad) och att bostaden sjunker en del i värde. Samtidigt bor jag i en mellanstor stad med bostadsbrist där en batterifabrik förväntas skapa 1000 nya arbetstillfällen kommande år. Så jag hoppas det kan dämpa en nedgång av priserna något. Annars får man väl rätta mun efter massäck och flytta till ngt billigare. Jag har marginaler men vill helst inte tumma för mycket på mitt sparande och amortering, dvs. jag vill få pengar över efter att kostnader för bostad är betalda. Max 25-30% av min nettoinkomst vill jag lägga på bostaden.
Personligen tror jag inte på räntor på 10%, kanske max 5-6% på sikt. Jag tror också att inflationen kommer falla tillbaka inom något år. Jag tror i ditt fall även att risken för att föreningen ska gå i konkurs är relativt liten. Visst, nog har man väl funderat på om man gjorde rätt men utifrån min erfarenhet av att ha gjort en del dåliga och förhastade beslut i livet så har jag nu strategin att istället sitta lite lugnt i båten, skaffa mig koll på hur saker förhåller sig innan jag fattar något drastiskt beslut samt slutligen hela tiden påminna mig själv om att tids nog så vänder det. Även om det kanske tar några år så gäller det att ha tålamod. Att äga en bostad som man amorterar på varje månad är en bra investering på sikt.
Så mitt råd är att inte gripas av panik nu utan istället ta fram en plan A, B och C och avvakta utvecklingen lite grand. Ett tips är att kolla upp löptiderna på föreningens lån. Det gjorde jag och utifrån det kunde jag räkna fram att månadsavgiften kopplat till räntekostnader inte kommer gå upp med mer än 500-600 kr nästa år i alla fall. Det kommer jag att klara. Och bara den vetskapen gör mig lugnare.
För egen del har jag en plan som innebär att kommande tre år amortera så mycket som möjligt och fortsätta bygga upp en buffert. Är räntan jättehög efter de åren får jag ta ställning till om jag tycker det är värt att bo kvar och kanske amortera mindre och lägga mer på räntekostnader eller om jag ska flytta någon annanstans. Oavsett om jag skulle sälja med en större förlust så kommer jag i alla fall inte dö. Det är trots allt en vetskap som underlättar. 
Om det är några som gynnats av bostadsmarknaden får man väl ändå säga att det är 70-talisterna. Priserna har ökat nominellt sedan ~1996 då dessa kommer in på bostadsmarknaden.
De flesta 90-talister kunde möjligen köpa bostad först runt 2015 tidigast och har inte allt kunnat se samma ökning som någon född på 70-talet.
Är med på att om ”det byggs för lite” (om detta ens är sant längre?) så driver absolut en efterfrågan. Men betyder det verkligen att människor har råd att ständigt betala mer och mer ?
Det var maj månad som var ”högre än väntat”. När de som suttit och tryckt pengar i två år tycker att inflationen är högre än väntat, ja då vet man att de har noll koll. Men nu är ett ypperligt läge köpa aktier i bra bolag. SBB är ju 60 % rabatt och 8.5 % DA med månatlig utdelning och 6 miljarder cash
i kassan.
Ingen vet hur det kommer att gå, men känner du dig så dålig och kan komma ur affären och få sinnesro kanske du borde fundera. Bostadsaffär är som vilken annan affär som helst. Man tar position i fastghetsmarknaden och som alla positioner så vet man inte utgången förrän man tagit sig ur positionen. Har man dessutom lånat till affären så har man använt hävstång och kunnat köpa mycket dyrare än man egentligen har råd till. Tyvärr får man dålig info om risken med detta och när allt går upp och pengarna är gratis så är det lätt att ryckas med. Ingen vet hur det kommer att gå, men kan man inte leva med risken får man fundera. Historiskt har vi haft perioder med flera år av nedgång på både 50% och mer. Det blir snabbt trångt vid nödutgångarna och det gäller alla investeringar . Psykologi styr och egenskaper som tro, hopp, förtvivlan, girighet och rädsla kan vara svåra att styra och kan bidra till stora förluster. Dock har vi haft många fina år bakom oss och många har gjort bra affärer. Tråkigt bara att när det vänder blir det alltid någon som blir kvar med Svartepetter. Så fungerar business
Ja, gå omkring och tro att en 5 år gammal förening med en belåning på 10 700 kr per kvm skall gå i konkurs behöver man inte göra. Inte när nyproduktionskostnaden ligger på 35-40 000 kr eller mer. Detta oavsett om räntan stiger till 6 eller 10 procent.
Däremot bör man vara helt förberedd på att månadsavgiften kommer att stiga, och att värdet på bostadsrätten kommer att sjunka temporärt.
Att ha en bra ekonomisk buffert är aldrig fel. Keep up the good work!
Om föreningen har en hög belåning på lån som kommer att behöva omförhandlas snart kan det vara en idé att föreslå ett kapitaltillskott (motion till föreningsstämman eller skicka ett förslag till styrelsen).
Genom att låta de boende öka sin insats mot att avgifterna sänks (eller inte höjs) innebär att nettokostanden blir lägre för de boende som har möjlighet till ränteavdrag. Det gör också att boende själva kan styra mer över sina kostnader med hur mycket de amorterar eller om de finansierar kapitaltillskottet på ett annat sätt.
Ett kapitaltillskott räknas in i anskaffningsvärdet för bostadsrätten så det påverkar också eventuell vinst/förlust.
Mycket liten chans att detta lyckas. Fungerar i teorin men inte i praktiken, och definitivt inte i en nedåtgående marknad.
Hur tror du att de som är belånade till 80-85 procent skall finansiera tillskottet?
Hur skall de som inte klarar KALP finansiera sig?
I en nedåtgående marknad ökar bostadsrättsinnehavarna sin risk genom att lägga in mer pengar. Hur många vill göra detta?
@Nilena Jag läste precis igenom tråden och vill bara uppmuntra dig. Det finns inga verkliga skäl till ångest för din del. Lyssna framförallt på @Nestor han har mycket bra koll. Den dagen det skulle bli så tufft på den svenska bostadsmarknaden så du, med den ekonomi du har beskrivit, skulle få något som helst ekonomiskt problem så har så många andra bostadsägare redan hamnat i en sådan kris att samhället gått in kraftfullt med diverse räddningspaket och stöd. Njut av ditt första egna boende. Boendet är i första hand konsumtion, inte en investering 
Det är möjligt för en brf att låna ut till kapitaltillskottet till de boende som inte kan eller vill lösa finansieringen på egen hand. Det berättigar dock inte till ränteavdrag, men bör vara kostnadsneutralt för dessa boende jämfört med att inte göra kapitaltillskott. Dvs den totala månadskostnaden blir samma som om kapitaltillskott inte gjorts och föreningen tagit lån för alla. Skillnaden blir att de som har möjlighet att låna mer eller omfördela visst sparkapital kan sänka dina kostnader.
En nedåtgående marknad är dock det största problemet, och som du säger är det förmodligen svårt att övertyga 2/3 av de röstberättigade att det är en bra idé. På sikt kommer en lägre avgift i föreningen hålla uppe värdet på bostadsrätterna, och möjliggöra för köparevatt betala mer för dessa än innan. Men om man planerar att sälja i närtid är det antagligen dumt att gå med på ett kapitaltillskott då effekterna av räntehöjningar kommer över tid till föreningen och man kanske hinner sälja innan ränteläget påverkat avgiften. Speciellt är det stor risk att köpare inte förstår vad som hänt i samband med kapitaltillskottet.
Att föreningen finansierar kapitaltillskottet känns “så där”. Man får väl bostadsrätten som säkerhet, men vad är den värd om den är fullbelånad.
Den största invändningen är dock: Säg att man lägger in 400 000 kr i föreningen och månadsavgiften sänks 1000 kr per månad. Hur roligt är det för den som ökat insatsen om värdet inte stiger med 400 000 kr? Risken är överhängande, i alla fall som läget är nu.
Med tanke på hur många som aldrig läser BRF:ens årsredovisning lär inte folk betala 400k extra i det läget. Folk jämför med vad liknande lägenheter sålts för etc
Beträffande ekonomin i föreningarna, så kan jag kraftigt bekträfta att inte många verkar bry sig.
I min förening tog det över 5 månader att få räntorna på våra lån (från dagen dessa blev omförhandlade). 2022-03-01 blev dessa omförhandlade, och igår fick jag tillgång till dessa. Jag var den ända vad jag vet på en förening på 56 hushåll, som var intresserad.
Lyckligtvis var dessa väldigt “bra” 1,8% på 5 år är ju helt ok i dessa tider, lustigt nog var dessa på över 2% innan, så våra kostnader gick ner.
På föreningsmötet tyckte jag mer det var en “chock” för mina kära grannar att föreningar har lån och att avgiften kommer gå upp vid om räntorna gör detta, intresset var i princip noll.
Lite skrämmande på ett sätt, då folk verkligen kan köpa in sig i föreningar i riktigt dåligt skick som även har höga lån. Höga lån, stigande räntor och stor underhållsbehov kan bli dyrt.
Folk bryr sig inte det minsta om föreningens ekonomi, så för den som har koll och är intresserad går det att göra en bra affär. Även mäklarna är totalt ointresserade av att informera spekulanterna ens om dessa ställer frågor gällande ekonomin.
Borde verkligen ha någon slags folkbildningskampanj gällande detta. @janbolmeson kanske kan nörda ner sig rejält i frågan och göra en serie avsnitt kring vad man ska tänka på gällande föreningens ekonomi, hur man tolkar en årsredovisning, hur avgiften för tomträtt kan fullkomligt explodera, vad som är en hållbar avsättning till underhåll etc.
Tacka vet jag ordförande i min förening som med mycket nöjd ton berättade att vi band en av de större lånen på 0,4% i vintras
Kunde inte gjort det bättre själv!
Men jag håller med i stort. Föreningsekonomi prisas absolut inte in korrekt på objekten där ute… Än! Men i nyproduktion är det ju nästan oundvikligt med femsiffrig belåning och nyproducerade hyresrätter är inte heller billiga. Smakar det så kostar det!
Det vore en väldigt intressant serie! Jag tror att det är många som skulle ha stor nytta av det, även personer som redan innan har intresse och bra koll på sin privatekonomi.
Yes, jag med. Se gärna tråden:
Ränteläget tvingar tusentals bostadsrättsföreningar att höja sina avgifter Det gäller att man hamnar i rätt bostadsrättsförening, annars kan det bli dyrt.