Samskapa avsnitt om bostadsrätt? | Vad borde ingå?

Fortsätter diskussionen från Oro och ångest över bostdsrättsköp - vad ska jag göra?:

Jag vet att det är flera av er som varit inne på det här. Jag kan ju inte så mycket om bostadsrätter (har aldrig bott i en själv) så jag skulle behöva hjälp av er som är klokare kring innehåll etc. Däremot har jag ju inga problem att kontakta experter på ämnet att intervjua. Finns det inte någon tjänst som erbjuder granskning av BRF-ekonomi? Tror jag har sett det i något flöde.

En drömtgäst är ju du @nestor, men jag vet att du har haft betänkligheter. Dina inlägg hjälper ju många i trådarna. Lite Anders Kollberg upplevde jag kring pension. :slight_smile:

Om vi skulle försöka samskapa en outline eller ett gäng frågor, hur skulle dessa se ut?

(Skriv gärna i wikin i svaret nedan, så hjälps vi åt)

6 gillningar

Wiki-inlägg som alla kan ändra.

Årsredovisning

• Hur läser man en årsredovisning?
  • Vad är definitionen på bra ekonomi?
  • Hur skiljer sig ”bra ekonomi” mellan en nybildad vs en äldre förening?
  • Vad är normala nyckeltal?
  • Vilka nyckeltal är relevanta?

Underhållsplan

• Var hittar man föreningens underhållsplan?
  • Vad ska man titta efter i en underhållsplan?
  • Vilka är de röda flaggorna?
  • Gränsdragning mellan föreningens ansvar och lägenhetsinnehavarens ansvar för skötsel.

Övrigt

• Vilket är det vanligaste misstaget när man köper en BRF?
  • Vilka är topp-3 saker man borde kolla upp?
    • Radon. När gjordes mätningarna och var det godkänt?
  • Vilken är den vanligaste missuppfattningen?
  • Ska man engagera sig i styrelsen?
  • När och hur länge får man hyra ut en bostadsrätt?
  • Hur övertygar man brf om elbilsladdning (kan utgå från kapitlet i boken av @Skogstomten)
  • Är en investering i solpaneler ekonomiskt försvarbart i brf? Under vilka förutsättningar i så fall?
  • Äger Brf marken eller tomträtt (viktigt i Stockholmsregionen)?
  • Vilka är fördelarna och nackdelarna med en bostadsrätt?
  • Om flera av föreningens medlemmar inte kan betala avgiften (och blir vräkta p.g.a detta), hur kommer det påverka mig?
  • Kan en förening gå i konkurs, och hur skulle detta i så fall uppstå?

Ett avsnitt om nyproduktion vore nog på sin plats.

Styrelsen är väl skyldig att ha en underhållsplan, vilken jag ofta tycker får för lite uppmärksamhet i dessa sammanhang. Om redovisningen visar på det som hänt bör en bra underhållsplan berätta om framtiden.
Kanske kan man ta ett sämre ekonomiskt läge nu om framtiden ser ljus ut, vice versa…

1+ på detta. Brukar ofta överraskas av erfarenheten och visheten i @Nestor s inlägg, något som behövs när vi ungdomar är ute och cyklar :sweat_smile:

4 gillningar

Det finns en rätt uråldrig webbplats med rätt mycket info på ämnet: Borätt-köparskolan

Tycker också f.d. fastighetsmäklaren Joakim Ryttersson på Ekonomifokus skriver många matnyttiga artiklar om lite allt möjligt på bostadsmarknaden. Kanske en kandidat om inte allas våran @Nestor vill skämma bort oss med sin närvaro? :slight_smile:

2 gillningar

Om man vill sätta in detta i en bredare kontext och förklara varför det är viktigt så skulle man ju också eventuellt kunna göra en liten djupdykning i (eller jämförelse av) några av de klassiska bostadskrascherna, typ Sverige, Japan, USA, etc.

1 gillning

Hittade denna, kan vara relevant i avsnittet:

Från:

Denna är ett måste innan avsnittet, så att du har lite kött på benen. Lätt hänt annars att någon gäst börjar prata om bostadsmarknaden lite i största allmänhet om man inte vet vilka frågor som är relevanta och varför.

1 gillning

Har du läst den själv och kan rekommendera den? Om ja, så köper jag den och läser den innan avsnittet.

Självklart, annars hade jag inte rekommenderat den!

Skrev vad jag tyckte om den för ~1,5 år sedan:

Om det kommit någon bättre bok efter det vet jag inte, men jag upplevde den som väldigt värdefull.

2 gillningar

Mycket spännande, kommer ihåg att jag letade efter ett sådant avsnitt när jag skulle köpa in mig i en liten förening 2019. Det har definitivt varit en berg och dalbana

Är planen gjord av 3e part ?

Tron att avgift i kombination med hur fint kök och badrum är skulle vara dom stora indikatorerna på vad värdet är på bostaden.

Superintressant, det finns standarder enligt HSB, små föreningar har ibland specialregler. Oftast får man betala en avgift för att få hyra ut, i vissa fall får man hyra it på obestämd tid.

Personligen berättade jag på årsmötet att jag skulle köpa elbil och om vi inte har dedikerade laddare kommer jag använda de vanliga uttagen som går på den gemensamma elen. :stuck_out_tongue:

Med den fantastiska räntan som en brf kan erhålla skulle jag absolut säga att det är det. Vi producerar en årsförbrukning av ström varje år.

Andra saker du kan ta upp:
OVK, vad är det, varför görs det och hur ofta skall det göras.
Samma sak med Radonmätning och energideklaration.

Ta även upp vilka steg som behöver genomgås när man vill bygga upp på vinden eller ned i källaren, vilka steg behöver man ta, hur gör man det rätt och riktigt.

Värdehöjande uppgraderingar för en förening:
ex, installera bastu, gym, hobbyverkstad med mera.

Skillnad på stora och små föreningar, vad krävs att du gör i en liten förening.

1 gillning

Hur man ökar intäkterna utan att öka avgiften.

Min erfarenhet är att underhållsplan ofta är ett grunt dokument. Få personen förstår de ekonomiska konsekvenserna av t.ex stambyte inom 5 år - något som är lika dyrt som tålamodskrävande.

En förening med historik av amortering är positivt, sjunker inte föreningens skuld ökar den finansiella risken (alt. om avgifter sänks på bekostnad av amortering).
Likaså att lyfta fram det positiva med hyresintäkter från t.ex garage eller butikslokaler.

En viktig sak angående Bostadsrätt som man inte tänker på ofta är att det är ett verktyg för att belåna sig mer än 85% som ökar din risk betydligt mer beroende på bostadsrättsföreningens belåningsgrad / förväntade underhåll som kommer öka belåningen i framtiden. Det är något man bör ha med i sin kalkyl då man kan ta på sig allt för mycket risk via indirekt belåning.

1 gillning

Ja precis! Denna sajten och speciellt beräkningstipsen i lektioner 20-22 använde jag mig rätt flitigt av när jag gick på visningar och skulle försökte bedöma/jämföra föreningars ekonomi. Kan ge en hyffsat snabb översikt.

Ser fram emot detta avsnitt! Vill lära mig mer :slight_smile:

Du får väl inte använda vanliga eluttag för att ladda en elbil. Blir det en brand torde försäkringsbolaget ha synpunkter.

1 gillning

Hade varit trevligt att sett median också och om det skiljer sig åt eller ej.