Samskapa avsnitt om bostadsrätt? | Vad borde ingå?

Jo det kan man, alla elbilar kommer utrustade med en sladd som har ett vanligt uttsg i ena änden och kan användas i vanliga eluttag, tar typ 30h att ladda bilen då. Så det blir rätt bökigt.

Jag upplever att även om det finns många utan koll så finns det många (tex här på forumet) som är överdrivet försiktiga och oroliga. Visst behöver man vara medveten men också behöver man bygga tillit runt sin egen förmåga att kunna hantera mindre ”hack i skivan” i livet. Bättre att räkna med ett och annat än att försöka förebygga varje liten svårighet.

Det jag tycker man ska fundera ett extra varv på är:

• nya föreningar där lägenheterna säljs långsamt
  • köpa på orter där det är relativt lätt att få hyreskontrakt (då hade jag hellre satsat på villa)
  • väldigt små föreningar <6-8 lägenheter. Det kan bli mycket jobb i dem och har man en knepig granne så kan det bli svårt att få något beslutat/gjort.

Av olika saker som kan hända skulle jag säga att obstruerande/rättshaveristiska grannar är det som är svårast att förutse och tar mest kraft. Det är tack och lov rätt sällsynt.

1 gillning

Det är 4 i min och grannföreningen har 3. Så du får nog sänka gränsen lite :wink:

För nördighetens skulle skulle jag vilja ha info om vad skillnaden är på en bostadsrättsförening och den klassiska borättsföreningen?

Vi lärde oss rätt mycket från Borätt-köparskolan som @Saihtam hade uppe.

Vi gjorde även en XLS mall för att räkna ut nyckeltal från årsredovisningarna baserat på sajten ovan. Tror jag ska hitta den och kan i så fall dra över separat till dig @janbolmeson.

Det underlättade för att rata föreningar som inte höll måttet (och de var rätt många). Ger en ett lite mer kallhamrat ekonomiskt perspektiv för att inte bara dras med i “den är såååå fiiiiiiin” känslan. Som balans :slight_smile:

3 gillningar

Ja, jag vet att man kan. Frågan är om man får…

Jag förstår inte exakt vad du menar, syftar du till huruvuda föreningen faktiskt skulle låta mig använda uttaget eller huruvida ett försäkringsbolag skulle hävda att jag inte skulle laddat i ett vanligt eluttag om någonting händer?

Nej, för det man vill undvika är en situation där alla i huset alltid måste sitta i styrelsen och ha inflytande över beslut. Man vill ha en situation där det är möjligt att en ev krånglig/oanvändbar person kan röstas bort.

Har haft några krångliga/tjafsiga personer i styrelsen och det vill man INTE ha, i sämsta fall kan det bli riktiga problem som måste lösas i domstol. Detta, vill jag understryka, är ovanligt. Krångel kan det bli ändå. Det är en onödig chansning att vara beroende av några få.

Elsäkerhetsverket avråder från långvarig laddning från vanliga eluttag. Kan vara en säkerhetsrisk.

1 gillning

Givetvis vill vi alla undvika krångel och en liten förening passar absolut inte för alla, särskilt inte för den konfliktärdda. Men om @janbolmeson ska göra några avsnitt (gissar på att det lär bli mer än 1 pga mängden information) så finns det ingen anledning att låtsas som att föreningar med sub 6 lägenheter inte finns. Snarare bör det lyftas fram och även farorna kring det, men även fördelarna.

Exempelvis när jag gjorde om mitt kök, skulle allting målas om. Jag hade inte plats i lägenheten och var tvungen att ta upp stora delar av källaren. Skrev i messengergruppen och alla var ok med det. Det hade inte fungerat i en större förening. Om jag vill göra något ingrepp i trädgården, plantera ett träd. ta bort en buske eller liknande kan jag direkt skriva i gruppen och få feedback inom några minuter. Jag behöver inte vänta tills nästa styrelsemöte för varje liten detalj. Det är väldigt skönt.

Så snarare, upplys om att det finns, ta med fördelarna men också nackdelarna. Det är verkligen inte för alla men jag stormtrivs.

Det visste jag faktiskt inte. Kör med laddbox numera.

Den möjlighet du beskriver funkar lika bra i föreningar med tex 10-15 hushåll, det är ju inte bara för de pyttesmå.

Många banker vill inte låna ut pengar till lägenheter i föreningar med enbart 3-4 hushåll pga sårbarheten om någon granne kommer på obestånd. Det kan i sin tur leda till att man kan få svårt den dagen man ska sälja.

Ser därför ingen anledning att rekommendera små föreningar, särskilt inte ur ekonomiskt perspektiv. Snarare tvärt om. Det är en onödig risk att ta som i så fall ska vara ordentligt inprisad.

Försök att planera en grillkväll med 1 kkompis.

Försök att planera en grillkväll med 3 kompisar.

Försök att planera en grillkväll med 6 kompisar

Försök att planera en grillkväll med 10 kompisar

Det blir exponentiellt svårare att planera och hitta en dag och tid dom passar alla för varje individ du bjuder in.

Även om du personligen ogillar det anser jag inte att det är en anledning att låtsas som om dom inte existerar.

Jag tror vi får nöja oss med att vara överens om att vi inte är överens. Eftersom en debatt om detta eventuellt kommer hijacka tråden. Men jag respekterar definitivt din åsikt och det är absolut inte för alla, de flesta som bor i em brf borde bo i större dvs 30+ lägenheter.

Denna kallas nödladdare och ska bara användas i undantagsfall, inte regelbundet.

Saxat från Elsäkerhetsverket

Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.

Tänkte att jag skulle använda mitt första inlägg här på forumet till att dela med mig av det jag lärt mig efter att ha letat i något år och nu bott ungefär lika länge i en bostadsrätt.

Det känns som att det finns möjlighet för flera avsnitt kring bostadsrätter men om man ska fokusera på föreningens ekonomi kanske man vill dela upp det i en del om hur man bedömer föreningens ekonomi innan köp och en del hur man kan tänka kring förbättring av densamma som medlem.

Föreningens ekonomi upplever jag ändå är något som de flesta kollar på innan köp, men jag tror att man lätt faller i att man främst kollar på belåningsgrad (kr/kvm) och månadsavgift. Underhållsplanen är relevant, men även vad föreningen har för intäkter från lokaler och hyresrätter. Hyresrätter kan ju också en tillgång som man kan sälja framöver. Hur mycket säger egentligen en standardiserad bedömning från tex Allabrf? Det hade varit en intressant fråga tycker jag.

Det diskuterades lite elrelaterade frågor ovan och vi hade det uppe på vårt senaste årsmöte också. Vi pratade om fördelarna med gemensamt elavtal och jag förstod det som en förutsättning för att få bra ekonomi i en installation av solceller. Lönsamhet kring det och andra större investeringar skulle vara intressant det med!

Olika aspekter av samboskap och samägande. Om man köper tillsammans med en partner med andra ekonomiska förutsättningar. Olika mkt i kontantinsats —> olika ägarandelar?

Sen bolånet förstås. Och olika typer av låneskydd.

Risker med nybyggen? Har funnits en del processer om nybyggen som blir försenade, styrelser utsedda av byggbolagen som godkänner ändringar m.m.

Riksrevisionen släppte en intressant rapport gällande nyproduktioner 2020 (”Konsumentskydd vid köp av nyproducerade bostadsrätter”).

Den hjälpte mig att bättre förstå vilken oskyddad sits man sätter sig i när man köper nyproduktion.

2 gillningar

Flera har redan nämnt det men det är ju aldrig fel att slå på trumman en gång till för att ge Borätt-köparskolan den uppmärksamhet den förtjänar.
Beräkningstipsen i Borätt-köparskolan som både @JFB och @Heggsyren nämner har hjälpt mig väldigt mycket vid min båda köp. Satta också upp en excel för att snabbt kunna få fram alla nyckeltal.

Min personliga tolkning av allabrf.se är att de är väldigt väldigt grova i sin tolkning av en föreningens ekonomi. För att en förening ska få dåligt betyg hos allabrf.se så får ekonomin vara riktigt dålig. Jag baserar detta på jämförelser av de beräkningar som jag själv gjorde (baserade på beräkningstipsen från Borätt-köparskolan) med de beräkningar och de betyg som allabrf.se ger.

Känns som att allabrf.se så gott som möjligt försöker läsa in föreningars ÅR digitalt och därefter stoppa in de siffror de lyckats utläsa och tolka i sina standardiserade beräkningar. Men då standardiseringen av vad man faktiskt namnger saker i en ÅR samt vilka underliggande siffror som är inräknade/inte är inräknade gör att utfallet blir grovt enligt mig. Känns som en klassis avvägning mellan kvalité och kvantitet. Har full förståelse för att de inte sitter och lusläser alla ÅR manuellt, men resultatet blir ju därefter.

Anta att ett sambopar flyttar ihop i en ny lägenhet. De tar gemensamma lån.
Därefter bråkar de, vilka problem kan uppstå när de inte vill bo ihop längre?

Exempel
-Ingen vill flytta ut utan tycker den andra ska flytta ut
-Ena parten flyttar ut men vägrar köpas ut och vägrar betala räntor/amorteringar
etc.

Vad gäller i sådana fall och andra där man inte är överens?