Gå ur BRF styrelse pga allmänna ekonomiska oron i Sverige och omvärlden?

Hej,

I eftermiddags pratade jag med min far. Och han nämnde i förbifarten att det kanske är läge att gå ur BRF styrelsen. Detta med hänvisning till att jag som styrelseledamot har ekonomiskt ansvar om grejer skulle börja skita sig.
Typ stora lån som löper ut (således 5 ggr högre räntekostnader) i kombination med att några av de boende i BRF får problem med att betala. Scenariot att lägenheter skulle börja stå tomma och BRF då inte får in månadsavgifterna som behövs för att hålla BRFs ekonomi igång.

Någon annan aspekt som kan vara obehaglig för en brf styrelse i dessa tider?

Hur reellt är min fars oro?
Någon som har erfarenheter från tidigare ekonomiska kriser och BRF styrelse?

BRF vi bor i är från -86, har 46 lägenheter lån på totalt 7Mkr lite grovt. Varav 6M binds om under hösten.

Någon kommentar vore intressant. Spontant är jag inte direkt orolig. Men jag har ju faktiskt ett ekonomiskt ansvar…

Tack

2 gillningar

Du kan välja att inte ställa upp till omval. Men jag skulle säga att det är bäst att sitta kvar mandatet ut om möjligt.

Om du avgår så måste nästa årstämma fortfarande besluta om din ansvarsfrihet. Om det “skiter sig” så finns det en risk att de börjar skylla på dig i din frånvaro, om du avgår.

Bättre att dra någon ursäkt om att du på grund av familj eller jobb inte har möjlighet att delta i styrelsearbetet nästa år.

Om du börjar prata om att det skulle vara svårt att betala lånen, så ger det intrycket att du och de andra styrelsemedlemmarna har gravt misskött finanserna i föreningen. Helt fel signal att sända när föreningen inte har beviljat dig ansvarafrihet än.

7 gillningar

Det skulle förvåna mig om någon skulle ställa krav på dig, så länge du inte medvetet fifflar eller är uppenbart oaktsam…

4 gillningar

Tack för era svar. Intressanta aspekter att lyssna till.
Jo, gå ur med hänsyn till familjesituation känns mest vettigt.

Vår förening har betyg A+ 2019 enl. Allabrf.

Hur skulle det gå till? Om en brf-medlem inte betalar avgiften leder detta i slutänden till tvångsförsäljning via Kronofogden. Lägenheten blir ju inte stående tom utan någon som betalar. Försäljningspriset kanske blir lågt men det är ju medlemmens problem, inte föreningens.

5 gillningar

Man kan se det på olika sätt - jag har valt att tacka nej till styrelseuppdrag då jag upplever att asymmetrin ligger fel. Stor risk (dvs nästan obegränsad nedsida) och liten uppsida.

Skrivit mer om det här:

3 gillningar

Låter inte som att ni är speciellt högt belånade och inte berhöver oroa er

Att vara sitta i brf-styrelse tycker jag personligen är mycket jobn för lite betalt. Trots det sitter jag i styrelsen och rekommenderar alla att göra det. Bra och meningsfullt fritidssysselsättning där man drar sitt strå samhället och gör världen lite bättre.
Dessutom lär man känna grannar, får full insyn i föreningen och man lär sog mycket.

10 gillningar

Föreningen jag är ledamot i har ansvarsförsäkring för styrelsen. Ingår i fastighetsförsäkringen.

Sen är det ju faktiskt så att ni får höja avgiften helt enkelt om det behövs. Det är ju inte ert fel att räntorna går upp. En annan styrelse hade behövt fatta samma beslut.

Om ni i slutändan inte har råd så får ni likvidera föreningen. Det innebär att fastigheten säljs, så mycket som möjligt av lånen löses, eventuellt överskott betalas ut till medlemmarna och alla får bo kvar fast i hyresrätter istället. Återigen, inget som drabbar er i styrelsen.

Ni gör ert bästa för att undvika en sån situation såklart. Om ni har ekonomisk förvaltare så prata med dem. Om ni är medlemmar i Bostadsrätterna så har de en supporttelefon ni kan ringa till.

4 gillningar

Vi pratar alltså om ett scenario där föreningen anser att styrelsen misskött sig till en sådan grad att föreningen lidit ekonomisk skada. Föreningen måste då stämma styrelsen och kräva skadestånd, och det måste gå att visa i rätten att styrelsens agerande skadat föreningens ekonomi. Kraven som ställs för att döma ut skadestånd mot lekmannastyrelser i brf:er är rätt höga; man ska ha misskött sig rejält för att åka dit. Att räntorna går upp och föreningens kostnader ökar är inte styrelsens fel, och att man inte amorterade ner lånen mer under de långa åren med låg ränta är nog väldigt svårt att hävda att det var fel till en sådan grad att det borde leda till skadestånd. Det kanske inte ens var samma styrelse.

4 gillningar

Om BRF:en är misskött, ”kapad av kriminella” eller liknande så skulle jag hålla med. Om den ligger i något ”marginalområde” i landet där lägenheter rent faktiskt står tomma kanske också. I en normal förening i områden med stor efterfrågan på boende är den här frågan konstig.

5 gillningar

Tack än en gång för era svar!

Jag är ganska ny i rollen som styrelseledamot. Så jag håller på att samla på mig förståelse för rollen. Både vad det gäller det jag bidrar med i arbetet och förståelse för det juridiska ansvaret jag tar på mig. Så jag är glad att jag lite spontant ställde frågan. Denna gången handlar det inte om någon oro hos mig. Men då min käre far hade tänkt på det så tyckte jag att frågan var intressant att ställa just här.

Detta forumet har så mycket härlig kompetens och erfarenheter som man kan få del av. Hurra hurra!!

6 gillningar

Sitter som kassör i min brf. Vi är väldigt små (4 pers) så jag sköter allt ekonomijobb själv.
Vi har just nu lån på ca 1,5 miljoner. Ser en höjning om ~500 per person och månad när lånen går ut. Det suger givetvis men det är vad det är.

Ni som är 46 lägenheter och bara har 7Mkr i lån lär inte få några dunderhöjningar precis. Har du ens räknat på hur mycket skillnaden skulle bli? 200-300 per lägenhet och månad? Det är väldigt lite.

Sen skulle jag säga att du definitivt oroar dig i onödan, vilket kan vara förståeligt jag var också stressad och nervös i början.

Vad exakt menar du med skita sig?

Om du har kollat på balans och resultaträkningen varje år och inflationsjusterat avgiften för att ta hänsyn till kommande reparationer. Så har du i stort sett gjort ditt jobb.
Det är inte på något sätt ditt fel att räntan har gått upp.

För att det ens skulle kunna ha någon effekt skulle ni behöva rösta nej till ansvarsfrihet för styrelsen och sedan skulle någon aktivt behöva stämma styrelsen. Vilket din föreningsförsäkring troligtvis skulle täcka. Den personen skulle då behöva visa att du aktivt har misskött ekonomin. Vilket du med allra högsta sannolikhet inte har.

Du oroar dig definitivt i onödan.

Egentligen helt irrelevant, men gött för er!

2 gillningar

Även om jag förstår tråden som sådan anser jag att punkterna där inte är jätterelevanta i en BRF, “sovande” på jobbet skulle jag klassa som ett “skill issue”.

Men sen väljer du ju också att inte bo i BRF för att du inte vill hålla på med det, där uppskattar jag att du är konsekvent. Men för de som bor i en förening är det för mig ofattbart att en inte skulle engagera sig. Varför skulle en inte vilja veta hur ekonomin för ens eget hus går? Om folk var engagerade skulle vi nog inte se sådana extremt korkade trådar på reddit ex: " styrelsen höjde avgiften med 70% är det ens lagligt?"

När en inte engagerar sig blir det enbart de gamla som har oändligt med tid som engagerar sig. Deras enda mål är ofta att hålla avgiften så låg som möjligt och därav blir underhåll lidande. Vilket leder till en rad andra problem. Att inte engagera sig på något sätt i en brf är ungefär som att köpa ett hus och bara hoppas att inget underhåll behövs. Huset ser ju bra ut idag, det gör det nog om 20 år också.

10 gillningar

Det finns inte mycket fog för din pappas påstående. Risken är knappast högre nu än tidigare. Visst, folk kan bli upprörda över (nödvändiga) beslut, men att ni skulle hållas ansvariga till den grad att ni åker på skadestånd är väldigt osannolikt. Att vara dålig, eller ta felaktiga beslut, är inte brottsligt. Faktum är ju att en majoritet av brf-styrelser har satt en för låg avgift under lång tid, och nu kommer verkligheten ikapp. De flesta brf-styrelser är nog inkompetenta i någon mening eller diciplin, helt enkelt för att det är lekmän som sitter där. Men brottsligt blir det bara om ni typ förskingrar pengar, tar jäviga beslut etc… det är… well, lätt att undvika :slight_smile:

3 gillningar

Mjae.Håller inte med. Människor är olika. Vissa är inte intresserade av ekonomidetaljer och förvaltning och/eller är utan någon vettig erfarenhet. Kanske är intresserade av språk. Literatur, konst. Matlagning eller meka med bilar eller något annat istället.
BRF boende är ofta det vettiga som står till buds där man vill bo vilket kokar ner till att det är helt naturligt att försvarlig andel inte vill engagera sig och att det inte är rimligt att klandra dem för det. Om det är svårt att rekrytera bra folk till styrelsen får man betala bättre. DET får den ointresserade tåla utan gnäll.
Undantag är om det är en mycket liten förening. Då tycker jag man skall låta bli att köpa boendet i en sådan om man inte vill bidra med styrelsearbete.

Privatperson eller Brf - det är knappast en unik upplevelse att behöva hantera kraftigt ökade räntekostnader de kommande åren.

Är själv invald i Brf styrelsen, och kommer sitta kvar och jobba progressivt för kloka och långsiktiga ekonomiska beslut de kommande åren - även om det innebär att driva t.ex 10% avgiftshöjning för att kunna fortsätta amortera.

46 lägenheter med 7 mijoner i lån. Det är ju en normslt sett en drömsits med en så stark förening!

Hur menar du att föreningens lägenheter skulle bli stående tomma? Så länge månadsavgifterna understiger marknadshyrorna lär det inte bli några problem med att fylla på med nytt folk.

Riskerna ligger inte hos föreningen, den kommer att överleva. Riskerna ligger hos alla stackars nya köpare som har sett värdet på lägenheterna sjunka i takt med räntehöjningarna.

Klantar sig styrelsen av okunskap skall det finnas en ansvarsförsäkring. Är du osäker, så kolla detta. Jag förutsätter att styrelsen inte tänker göra något brottsligt, så du kan sova lugnt om natten. Säg detta till din pappa, så slipper han att oroa sig helt i onödan.

Skulle detta med styrelseansvar ha varit ett problem skulle det ha skrivits spaltmeter om detta, i minst i detta forum. Än en gång, bortse från din pappas spekulationer. Den äldre generationen har inte alltid rätt.

7 gillningar

Verkligen! Ibland är det bra med perspektiv, det finns föreningar som har stora utmaningar framför sig SvD - Högbelånade föreningar

1 gillning

Borde inte detta lösa sig självt när ni höjer avgiften? Då kommer den som inte ha råd att sälja och den nya köparen har betalförmåga då det testats av banken. Om det ska bli svårt för föreningen krävs nog någon mer generell kris typ massarbetslöshet.

1 gillning

100% irrelevant. Jag kan inte strunta i att betala ränta och amortering till banken med ursäkten “jag är inte intresserad av ekonomisk förvaltning” Ditt hus slutar inte förfalla bara för att du inte tycker underhåll är kul.

Tvärtemot är det en helt orimlig typ av boende om du inte vill engagera dig. Det du behöver i den sitsen är en hyresrätt.

1 gillning