Gå ur BRF styrelse pga allmänna ekonomiska oron i Sverige och omvärlden?

@Mikael8 syftade nog på att hyresrätter i “området man vill bo” inte finns lättillgängliga på vår förlovade bostadsmarknad. Och att hus är ett ännu större och tydligare åtagande.

Även om jag håller med…

1 gillning

Ja det kan ju absolut vara så att det inte finns några hyresrätter där man vill bo för det är “fullt” Men då gäller samma argument som ovan. Du kan inte sluta amortera för att du inte tycker ekonomi är kul, du kan inte strunta i att byta tak för att det är tråkigt.

Ett hus kräver att man jobbar med det kontinuerligt. Om du inte gör det gör du troligtvis fel. Det är den lotten du dragit när du väljer att bo centralt (om du bor i brf)

Detta innebär givetvis inte att varje enskild individ måste klättra upp på taket och byta takpannor. Men en kan gå på årsmötet, läsa resultat och balansräkningen samt ställa relevanta frågor. Då har en engagerat sig måttligt iallafall.

2 gillningar

I wish :sweat_smile:

Jag motsätter mig ingenting du säger egentligen. Men om man ska vara realistisk kommer det aldrig att vara så. Jag sitter i styrelsen för en förening på 242 lägenheter och stämmorna brukar attrahera en sådär 20 hushåll :see_no_evil: Det hör nog till vanligheterna, tyvärr.

Apropå trådstarten så kommer det alltid finnas gnällspikar. Men det är en stor skillnad mellan det och att bli juridiskt ansvarig för misskötsel. Det ska det mycket till för!

3 gillningar

Håller verkligen med om detta.

Man ska också komma ihåg att om medlemmar går vidare och stämmer styrelsen så måste de ha ett case, annars är det de som får stå för juristkostnaden för att utreda om oegentligheter har skett.

Vi har haft anledning att kolla detta och det kostar ca 100 000, då bor jag i en liten förening med 10 lägenheter. En större förening kostar sannolikt mer eftersom juristen behöver går igenom årets samtliga ärenden/beslut.

Man kan/bör därför aldrig okynnesstämma en brf styrelse bara för att man är allmänt missnöjd.

Finns det exempel där brf har gått åt skogen och landat i rättegång och ombildning till hyresrätter? Svårt att veta hur personerna/styrelsen är innan man köper en brf medlemskap…

Hur tänker du nu? Vid en exekutiv försäljning får först föreningen betalt för obetalda avgifter. Sedan får banken betalt. Skulle det därefter bli något över tillfaller detta lägenhetsägaren. Föreningen får givetvis inget extra.

2 gillningar

De undrar jag med, jag tänkte på panträtten och tolkade den nog helt felaktigt.

Jag gick ur styrelsen i min BRF på grund av just detta. Ville inte stå ansvarig för ekonomin. Problemet i en BRF är att man kan vara ansvarig för t.ex. ekonomi men trots detta inte kunna bedriva dom förändringar man tycker är nödvändiga på grund av att det är hela styrelsen som fattar beslut. Just att höja avgifter på lägenheter, parkeringar och lokaler som hyrs av boende är väldigt känsligt.

Helt ok att ha som önskemål men det vore märkligt tycker jag om vi skulle tvinga in ointresserade och inkompetenta med samvetspåtryckningar pga att vi snålar med ersättning för styrelsejobben.
En BRF på 200 lägenheter har ingen nytta av att den ointresserade majoriteten på säg 100++ av pliktkänsla engagerar sig i saker dom inte har erfarenhet av.
Jag skulle istället föreslå att dom undviker att anmäla sig frivilliga för föreningens bästa!.
Stor och onödig risk med en oerfaren styrelse speciellt i en större förening med mycket affärer dvs mycket jobb för hela styrelsen.
Bodde jag i en sådan skulle det inte kännas bra.

Enligt erfarenheten jag har är styrelsejobben rätt välbetalda ~0,8-1 prisbasbelopp.

Tur att inte alla resonerar så annars hade människor som art inte kommit någonstans.

Ser inte problemet här, större föreningar har både teknisk och juridisk förvaltning, det skulle enbart vara ett problem för mindre föreningar, vilket kan vara lite lurigt att sätta sig in i men långt ifrån omöjligt. Hela ditt resonemang bygger på att majoriteten av individerna i en förening inte är kapabla eller ens har möjligheten att bli kapabla att läsa en resultat och balansrapport. Vilket är oerhört löjligt.

Engagemang behöver inte betyda att individuella medlemmar byter takpannor eller fönster, men att dom är insatta i hur föreningen drivs.

2 gillningar

@TEngen, på nedanstående sida finns mycket bra information om bostadsrätter och att sitta i en brf:s styrelse.

Blir föreningen medlem kan alla i styrelsen också ringa in till styrelserådgivningen. Jag tycker att dom är väldigt bra och har tagit mycket hjälp av dem i min roll som kassör (tidigare ordförande) i den brf jag bor i.

2 gillningar

I alla fall teoretiskt kan det ju bli så att ingen vill köpa lägenheten och då blir den stående tom utan att någon betalar in avgiften, sen kanske föreningen kan hyra ut den till någon. Jag känner till ett fall ifrån 90-talet där en person lämnade sin BRF utan att ha fått den såld, vad som hände sen vet jag inte.

Ifall en förening har så stora lån att avgiften i förhållande till läge, standard osv. blir alltför hög kan en lägenhet säkerligen bli osäljbar.

Det här är en helt annan diskussion, men där slog du huvudet på spiken. Exakt den fråga du skriver och antagligen inte anser det minsta konstig är något jag undrat mycket över.

Jag bor själv i en BRF men är inte med i styrelsen. Är intresserad av hur ekonomin ser ut men styrelsen vill inte lämna ut information om denna, de hänvisar till föreningens stadgar (normala för BRF) där det står att de inte har någon skyldighet till detta.

Min fråga är ju istället hur det kan vara så i en BRF, jag anser att det borde vara en självklarhet att full transparens råder. Medlemmar i en BRF är de som äger fastigheten, de är inga företags-spioner eller några som kan vara ute efter personlig vinning på någon annans bekostnad ifall de får “insiderinformation”.

Vad som händer om en tvångsförsäljning misslyckas regleras i bostadsrättslagen 8 kap 6 §:

Om det har gjorts tre försäljningsförsök utan att bostadsrätten har blivit såld, övergår den genast till föreningen utan lösen och fri från panträtt. Bostadsrätten övergår dock till föreningen på detta sätt redan efter det andra försäljningsförsöket, om det vid detta inte har gjorts något inrop eller lämnats något anbud och det inte kan antas att bostadsrätten blir såld vid ytterligare ett försäljningsförsök.

I avfolkningsbygder där efterfrågan på bostäder är låg kan detta nog inträffa, men särskilt sannolikt är det nog inte.

Min tolkning är att vi nu diskuterade lämpligheten av engagemang i själva Styrelsens arbete som ledamot och inget annat.
Som tråden handlar om.
Att gå på årsmöten och rösta och ha förstått årsberättelse etc hyfsat bra och rösta kan nog dom allra flesta medlemmar göra och bör göra för att det skall fungera på ett sunt sätt.
Kliver av tråden.

Styrelsen är ju valda representanter för övriga, det är ju så representativ makt funkar. Jag kan förstå att man inte vill ha övriga inne och ifrågasätta varje beslut de tar. Vi har tex i vår förening haft en del diskussioner om offerter och det finns hos vissa medlemmar högt ställda förväntningar på att de obetalda styrelsemedlemmarna ska lägga mycket tid på att jaga ett stort antal offerter och även för mindre jobb. Det är inte realistiskt. Det är inte heller realistiskt att alla medlemmar ska tycka till om varje beslut styrelsen tar. Det skapar ett onödigt merarbete.

Sedan är det också så att styrelsens egna protokoll inte är öppna för övriga pga att de kan innehålla personärenden som alla inte bör ta del av.

Vill man veta detaljerna och påverka beslut är det bästa helt klart att engagera sig i styrelsen.

3 gillningar

Först och främst är det så att alla medlemmar kan inte sitta i styrelsen, den måste rimligen bestå av en minoritet. Självklart kan inte heller styrelsen ha skyldighet att lägga enorm tid på att t.ex. jaga offerter, det är inte heller realistiskt att de som inte ingår i styrelsen ska vara delaktiga i beslut.

Men, att medlemmar som inte ingår i styrelsen t.ex. ska nekas att få veta hur mycket som fakturerats för fastighetsservice är inte realistiskt. Det är deras pengar det handlar om och precis som en villaägare bör rimligen en brf-ägare som inte sitter i styrelsen vara intresserad av den informationen.

Jag hamnar väl i att det till stor del handlar om maktbegär, pinka in revir osv. Är det verkligen så vi vill ha det?

Detta är ju en enorm röd flagga! de flesta större BRF:er som jag tittat på har en egen hemsida där allt finns tillgängligt. Var hemma hos en polare för ett tag sedan och såg en lapp i trapphuset för deras webbsida. Surfade in där och läste igenom deras resultat och balansräkning samt kollade vilka beslut som tagits senast. (Mest för att jag vid detta laget blivit löjligt nördig på detta område).

Om din styrelse aktivt döljer informationen för dig är det något lurt på gång. styrelseledamöterna kanske får ett löjligt stort arvode. Flera styrelseledamöter kanske äger flera lägenheter och hyr ut i andra hand trots att det kanske står i stadgarna att man inte får det. Eller i värsta fall förskingrar dom pengar.

Om jag var du skulle jag prata med några grannar och gå på nästa möte för att kandidera för att sitta i styrelsen. Eller om du vill ta den lite enklare vägen, byta förening.

Jag anser definitivt att du har gjort allting rätt här. Din styrelse drivs av riktiga skitstövlar.

Du kan inte sitta och granska styrelsens arbete på det sätt du vill göra. För att citera Björn Lundéns Styrelsearbete i Bostadsrättsföreningar:

Styrelsen har ett stort mått av självständighet. Medlemmarna ska kunna lita på att styrelsen gör ett bra jobb och låta dem arbeta i fred. Antingen accepterar man styrelsens ledning – eller så avsätter man ledamöterna. Det finns inget mellanting.

Det är för övrigt en bra bok alla som bor i bostadsrätt borde läsa! :grin:

Om du tycker att föreningen lägger för mycket pengar på t.ex. fastighetsservice är det bara att peka på den posten i årsredovisningen. Full transparens om du frågar mig. Men om styrelsen ger en bra förklaring, du inte får några andra medlemmen med dig eller inte är beredd på att arbeta i styrelsen själv - - vad förväntar du dig ska hända? :thinking:

4 gillningar

Nyfiken, när blir en förening högbelånad enligt deras benämning? Låst artikel.