Kan förstås inte säga vad som gäller i ditt fall i din förening. Men när det gäller förvaltning finns det ofta en del kontext, allt från hur förvaltaren sköter sig, till vad som ingår i avtalet, som gör att man har valt en viss förvaltare. Om du bara får en summa utan att känna till kontexten och resonemangen bakom så kan det vara svårt att tolka denna siffra, därför är det bättre att man tar detta på årsmötet.
Jag är mycket väl medveten om att det är så här det anses att det ska vara. Men jag anser inte att det är till gagn för den stora massan brf-ägare, mycket naturligare vore ifall normalstadgar för en brf-styrelse skiljde sig från stadgar för ett multinationellt aktiebolag.
I det nämnda AB:t finns problematik med spionage, åtkomst av information i spekulationssyfte, de som ligger lägst i lönehierarkin kan utnyttja information som gör att aktieägarna förlorar värde osv. Något sådant gäller inte i en BRF, där har varje medlem samma intresse och det är rimligen för föreningens/medlemmarnas bästa.
Årsredovisningen kommer en gång per år och alla vet väl att en årsredovisning inte är speciellt detaljerad. Alltså för sällan och för lite information. Skulle du som villaägare tycka det vore ok om pengar drogs utan att du fick veta det från ditt konto och du bara en gång per år fick du se ett kontoutdrag som väldigt grovt visade typ av kostnad och belopp som dragits under året?
Det är (som namnet anger) alldeles för lång tid mellan årsmöten och dagordningen i dessa är alltid fullmatad, dessutom deltar ett stort gäng “ja-sägare” som egentligen bara vill att mötet ska ta slut (har aldrig förstått varför de går dit). Så det är inget bra forum för att få denna information, skulle vara mycket bättre ifall fakturor avseende den kostnad man vill ha information om lämnades ut när den efterfrågas av en medlem. Mycket bättre enligt mig ifall transparens (undantaget personlig integritet) vore en naturlig del i brf-stadgar.
Varför är du inte med i styrelsen?
Det skulle ju ta rätt mycket tid att behöva svara på olika fakturafrågor i tid och otid. Tänker du att styrelsen löpande ska rapportera till dig?
Gå med i styrelsen om du vill bidra med en hand och ha löpande koll på fakturorna.
Det handlar inte om informationssäkerhet. Det handlar om hur föreningar fungerar. Och inte bara Brf.
Det går inte att arbeta i en styrelse och ha medlemmar på avbytarbänken som vill detaljgranska, och ha åsikter, om styrelsens arbete på det sättet du vill.
Det är som Björn Lundén skrev: acceptera styrelsens ledamöter eller avsätt. Det finns inget mellanting!
En villa ägs oftast av en eller ett fåtal privatpersoner. Inte av en ekonomisk förening med en vald styrelse.
Det är ju bara för att den allmänna uppfattningen är att det ska vara så. För en tid sen var den allmänna uppfattningen att jorden var platt…
I de flesta föreningar är det inte alls så. Tvärtom I notanteckningarna finns en oerhörd detaljerad information om föreningens driftskostnader.
Du kan inte jämföra med aktiebolag. Där är oftast, åtminstone i mindre bolag, informationen väldigt knapphändig.
Om nu informationen är så knapphändig i just din förening skall du givetvis påtala detta både till styrelsen och föreningens revisorer.
Har man en “riktig” årsredovisning kommer man väldigt lågt. Normalt sett händer det oftast inte så förtvivlat mycket varje år i en förening.
Mina upplevelser av bostadsrättsföreningar är i stället av att styrelsen har problem med att nå ut med information. De flesta medlemmar är skäligen ointresserade, tyvärr.
Definitionen av en högbelånad förening är >12KSEK / kvm. - i artikeln nämns föreningar med högre skuld än så ![]()
En aspekt av styrelsearbetet som är rätt viktig är att man varken är chef eller anställd som har ett uppdrag, tid och lön för detta. Man tjänar alltså inget eller struntsummor på ”makten” man har.
Ska detta ideella arbete dessutom ständigt granskas och kommenteras från läktarplats, då är risken stor att uppdraget blir outhärdligt. I sämsta fall vill ingen (särskilt inte de som faktiskt kan nåt) sitta i styrelsen.
Detta är en situation man verkligen vill undvika. I längden kan man inte driva föreningen och den får upplösas om ingen vill sitta i styrelsen.
Börja ställa upp lite själv i föreningen så ska du se att de i styrelsen kommer gladeligen prata med dig men man kan ej bara begära begära begära utan att ge något tillbaks det fungerar ej så eller då får man förvänta sig det bemötandet du fått av dom.
Nja, grejen är ju att jag ville hjälpa till att hitta ett bättre avtal, men för att kunna göra det tyckte jag mig behöva se vilka kostnader som nuvarande avtal medförde och begärde därför att få se berörda fakturor vilket jag nekades. Det är därför maktbegär, pinka in revir osv är de tankar som dyker upp, tror säkerligen att det är vanligt förekommande bland brf-styrelser - och jag tycker inte det borde behöva vara så.
Många förenimgar har en eller två lekmannarevisorer. Alltså medlemmar som stämman har valt ska granska styrelsens arbete. Rekommenderar att ansöka till den posten om man är ovanligt nyfiken!
Normalt finns årsredovisningen tillgänglig att läsa några veckor innan stämman. Även om den inte alltid delas ut i kallelsen så kan det stå i stadgarna att den finns tillgänglig. I så fall rekommenderar jag att man kikar på den i förväg, ställer frågor osv. På stämman så kommer årsredovisningen också att presenteras och då finns också möjlighet att ställa frågor. Men jag tror man har chans att få bättre svar om frågan ställs i förväg.
Precis som @Nestor skriver så är det inte myckrt som brukar ändras från år till år. Många avtal löper över flera år och mandatperioder
Även om man är kritisk till styrelsens arbete så rekommenderar jag att man utgår från att de gör sitt bästa när man kommunicerar. Alltså visa tydligt att både du och ledamoten du pratar med förmodligen vill hitta bra lösningar.
Ett annat tips är att ingen gillar en perfektionist. Alltså, även om det hade gått att till exempel hitta billigare hantverkare ifall man lade ett tiotal arbetstimmar på dagtid en vardag, så kanske man ibland får leva med att det blev “en rimlig men inte billigast” lösning (Jag tar upp “perfektionisten” eftersom det är den absolut tråkigaste personen i vilken förening som helst; jag säger inte att du är sån).
Alternativet till att ha lekmän i styrelsen vore att hyra in styrelseproffs och det är verkligen inte billigt. Så länge man har lekmän i styrelsen så måste man ha respekt för att deras motiv för att engagera sig är att de vill göra något gott för föreningen. Man får varsam så man inte suger musten ur det roliga, och jobba “på det sociala planet”. Låter kanske inte så förtroendeingivande om man gillar låga avgifter och hårda siffror, det förstår jag.
Sen kan jag säga att det finns mycket information som jag önskar att vi i min styrelse hade energin att sammanställa för medlemmarna. Det som hindrar full transparens i de flesta frågor är egentligen mest tiden det tar att sammanställa informationen. I min förening har det inte varit värt att lägga den tiden och energi (till exempel att publicera alla våra avtal) eftersom det inte finns någon som frågar efter det. Nu vet jag att du frågar och beroende på vad det är du frågar om så hade jag gjort mitt bästa för att försöka svara. Men vi är en liten förening och de flesta som ställer frågor är engagerade i föreningen på olika sätt. Jag vet inte vad din styrelse har för motiv.
Rent teoretiskt så om någon tycker att det ekonomiska problemet blir så pass illa att den inte ens går att sälja så kan man säga upp sin bostadsrätt, då tillfaller ytan föreningen och föreningen måste bära samma kostnader på färre personer. Till slut kanske det bara är styrelsen kvar som måste betala allt.
Kanske otroligt men teoretiskt möjligt. Blir räntorna 10% och avgifterna måste höjas med 10000 så är det ju inte alls en omöjlighet, även om det såklart är extremt osannolikt.
Föreningen kommer i första hand att hyra ut lägenheterna. Inte låta dem stå tomma.
Hjälper inte detta sätter man föreningen i konkurs. Inte helt ovanligt för cirka 30 år sedan.
Mina föräldrar bodde i en sådan bostadsrätt. De sålde sin med vinst (!). Inte långt senare så gick hela föreningen i konkurs och sedan blev det ombildat till hyresrätter. Folk bodde kvar med lån i hyresrätter alltså.