Hej alla.
Jag har tidigare gjort en tråd på RikaTillsammans där jag fick hjälp med att par frågor angående min BRF. Min oro var, att jag misstänker/tycker att belåningen kanske är något hög, men återigen är det väldigt svårt att tolka en BRFs årsredovisning helt och hållet (iallafall för mig).
Min tanke är att jag bifogar årsredovisningen, och skriver mina tankar/funderingar kring detta. Redovisningen är från 2019, men är i princip samma för året som är. Jag skulle veta om ni reagerar på något, eller om det är något som kan vara värt att fråga för framtida avgifter/föreningen.
https://www.allabrf.se/documents/brf-modistvagen-stenungsund-annual_report-2019/public
Kort information
Finns totalt 56 stycken lägenheter med en total yta av 4872 kvm.
Nettoomsättningen är 3 062 350:-.
Avgiften per kvm är 628 kr (3 062 350:- / 4872 kvm).
Skuld per kvm är 9 321 kr (45 414 133 :- / 4872 kvm).
Långfristiga skulder är: 45 414 133 kr (år 2020 års redovisning) år 2016 låg den på 48 627 493, så amorteringen ligger på ungefär 800 000:- per år.
–
Punkt 1: Min största fundering är kring räntorna. Jag fick rekommendationen av er att höra med våran ordförande om hur räntorna skulle bindas om på lån som har utgångtid 2022-03-01, tyvärr fick jag ingen information om detta.
Dessa utgör en stor del av det totala lånet, och är det ingen längre bindningstid är det stor risk att avgiften går upp när dessa väl ska förhandlas om.
Säg att föreningen har rörliga lån på dessa 3 lån som går ut nu (tänker på 3 lån som går ut 2022-03-01), och hur ränteläget har utvecklats. Borde det vara ett tecken på att förmodligen vara alert?
Punkt 2: Sakerna jag fick lära mig att kolla vid en årsredovisning eller innan köp var ungefär
Äger föreningen marken?Ja
Är det en äkta eller oäkta förening? Äkta
Har föreningen några omfattande renoveringar framöver? Nej
Föreningens storlek (helst över 7-10 bostadsrätter). Har 56 lägenheter
Har föreningen över 10tkr/kvm i lån? Nej (detta är även en föreningen där husen i “snitt” är från 2014. En etapp 2012 och den andra 2016.
Men är det något mer jag ska lägga energi/krut på som kan återspegla föreningens framtid?
Punkt 3. Anledningen till att jag frågar är att jag har vart i princip orolig sedan dagen jag köpte lägenheten. I min mening är det prisvärd (2.55mkr) med en avgift på 3641. Ligger i ett bra villakvarter, men nära till skolor och hav. Min belåningsgrad är runt 60% och inom 3-4 månader ska jag vara under 50%, jag tjänar relativt bra och kommer sälja av fonder.
Men något stämmer inte riktigt. Jag känner mig väldigt orolig, och har vart på gränsen att ta en hyreslägenhet redan efter ett par månader (jag fick t.o.m. en, men drog mig ur, för det kändes bara… för panikartat). Det är absolut inte min egen ekonomi som jag är orolig för, jag skulle klara i princip 10%, utan problem. T.o.m. 15%, så jag känner jag inte direkt överbelånad där.
Jag har landat lite mer, och nu lutar det mer att jag vill ha en lägenhet som har en mindre belånad förening. Senaste ränteuppgångarna skrämmer faktiskt mig riktigt, riktigt mycket. Tyvärr.
Det känns liksom som det är svårt att hitta några bra siffror från den här föreningen, och jag kan inte annat än att hjälpa att känna att jag kanske har köpt in mig i en alltför belånad förening, trots min egna ekonomi har utrymme.
Jag söker väl efter något form av lugn i en tid där det går spikrakt ner på börsen, räntorna sticker iväg som bara den. Det är därför jag är så besviken på mig själv, jag drog mig i det längsta att köpa en bostadsrätt, enbart för att man får “dubbla lån”.
Som “tur” är, har bostaden gått upp i värde med ungeför 250tkr. Så det blir iallafall ingen förlust, men det vore väldigt tråkigt att sälja bara för man har ångest och en oro för framtida räntor.
Aja, vet knappt vad jag ville med inlägget längre. Men är det någon som har tid/energi och ge en riktigt hård dom på årsredovisningen, alltså säga precis som det är, så skulle jag uppskatta det.
Jag har fortfarande tid att hitta en lägenhet i en mindre belånad förening, och det är kanske precis det jag måste göra.
Återigen stort tack för hjälpen, och ursäkta denna wall of text.
/M