Förbereda mig för BRF styrelsemöte och tankar kring framtiden

Om en medlem inte betalar avgifterna skickar föreningen påminnelser som sedan leder till fogden med mera. Det kan gå flera varv såklart eftersom allt sådant här tar tid, men i slutändan blir det tvångsförsäljning. Där lär säljaren göra en rejäl förlust pga i ditt scenario är räntan 10%. Således är priset på lägenheten väldigt lågt. Banken har gjort bedömningen att den nya köparen är kapitalstark nog att betala räntan på sina egna lån samt betala den nya höjda avgiften (Som ledde till att föregående “ägare” blev tvångsförflyttad.

Så länge inte alla slutar betala samtidigt och föreningen har pengar nog att kunna betala sina utgifter i 12 månader så är det inget direkt problem.

Vi hade själva problem i min förening när styrelsen byttes ut och vårat bankkonto var hos Nordea men lånen hos handelsbanken och pga att Nordea är svinjobbiga att ha och göra med och har ungefär samma charm som en vild grävling så var handelsbanken hyffsat förstående över varför vi inte kunde betala våra låneavier under en viss period. Allt betalades givetvis till fullo när vi väl fick tillgång till kontona och sedan såg Nordea inte röken av oss igen.

Summa summarum, det går att jobba med bankerna. Men det är inte alltid lätt.

Tack för svaret. Måste säga att jag faktiskt skrattade rätt högt av din beskrivning av Nordeas charm.

1 gillning

Dom 7 månaderna när jag inte kunde betala våra räkningar var rätt stressiga. Så jag är glad att mitt lidande kan komma till glädje för någon annan :slight_smile: :rofl:

2 gillningar

Så länge hyran på orten är högre än månadsavgiften kan alltid föreningen hyra ut de bostadsrätter som tidigsre medlemmar lämnat tillbaka.

Gör en jämförelse mellan hyran på motsvarande lägenheter hos det kommunala bostadsbolaget och jämför med din månadsavgift. Då inser du snabbt att det är lugnt.

I Stenungsund lär man inte kunna producera lägenheter under 25 000 kr per kvadratmeter. Då har jag räknat extremt försiktigt. Din bostadsrätt har en belåning på under 10 000 kr per kvm. Du kan helt sluta att oroa dig för att din förening går i konkurs.

4 gillningar

En annan aspekt är ju också eventuella förbättringar på fastigheten som tillkommer även på hyfsat nya brf er.

Laddstolpar, skärmtak, mera cykelparkeringar, p-ytor, solceller osv.
Listan kan göras lång på sådant som kan ändras med tiden.

Okej, tack så mycket för dom din hjälp, betyder faktiskt väldigt mycket.

Jag tycker det är svårt när jag inte har någon i min närhet som är speciellt duktigt på t.ex. BRF Ekonomi och alltid totalt avfärdar det som om det vore ett icke problem (typ som att man inte behöver oroa sig, vilket jag tycker man behöver, till viss del … :))

Min mening med t.ex. detta inlägg är ju mer att förstå, sedan får man ta allting därifrån. Men som du säger, en nybyggd 3:a där jag bor, ligger på ungefär 12000kr/månad.

Vårt styrelsemöte är nästa Tisdag, ska blir oerhört intressant och höra vad föreningen har att säga. Men återigen, stort, stort tack.

2 gillningar

Vad menar du med att lämna tillbaka sin bostadsrätt?

Om du inte betalar din avgift blir du vräkt, du kan också sälja den till föreningen (om dom vill köpa)
Då kan föreningen sälja vidare eller hyra ut.

1 gillning

Om jag vore du skulle jag passa på att fråga om dom har en underhållsplan. Det är ganska viktigt…

Ahh då förstår jag hur tanken var. Dock jobbigt om avgift + egna lån blir så höga avgifter att flera i föreningen faller bort eller inte kan betala.
Det kan ju fälla bostadsrättsföreningen då banken förmodligen vill ha betalt oavsett.
Det jobbiga är ju att många bostadsrättsinnehavare i dag är högt belånade på sina lägenheter, likaså föreningarna.

Jag har aldrig förstått varför alla tror att inflationen kommer stiga enormt mycket samtidigt som lönen skall vara statisk. Om inflationen kommer lär lönerna också stiga, då är den stigande räntan inte ett lika stort problem.

Jag antar att du menar årsmötet? (Kallas ibland för årsstämma eller föreningsstämma)

Styrelsemöten är de möten som styrelsen har med varandra, ungefär en gång i månaden. Där brukar inte andra medlemmar få vara med.

2 gillningar

Nej, det har du ju rätt i. Dock så blir det ju en dubbelsmäll när när man är högt belånad privat och i föreningen som många är.
Har man under många år i lågräntemiljö skippat avsättningen för underhåll eller amorterat minimum så kan det bli kännbart den dagen ett påtvingat underhåll kommer.
Troligen mindre risk men ändå.

Du kan förresten prata med styrelsemedlemmarna om ekonomin ifall du har frågor! Kassören eller ordförande borde kunna hjälpa dig med hur de har resonerat. Speciellt i en så liten förening så svarar de säkert gärna på frågor. Det måste inte vara på årsmötet (men årsmötet är ofta ett bra tillfälle också).

Jag sitter i styrelsen i en liten förening och vårt problem är snarare att vi får för lite frågor. :grin:

En bostadsrättsinnehavare har rätt att lämna tillbaka sin bostadsrätt till föreningen. Givetvis tar föreningen då inte över lånen.

Detta förekom några få gånger på 90-talet. Hade man en värdelös bostadsrätt med hög avgift och hittade en billig hyreslägenhet, då fanns det de som “kastade in handduken” och gjorde så. Föreningen fick då försöka hyra ut lägenheten, eller sälja den till i princip vilket pris som helst.

Oj det var jag inte medveten om. Väldigt intressant.

Jag har aldrig under mina 45 år i bank hört talas om att en förening löpt en lägenhet annat i samband med nybildning. Lägenheterna har sålts på den öppna marknade

Däremot har det hänt att föreningar tagit över lägenherer “gratis” men det är historia nu.

Var det något som bankerna lärde sig av krisen på 90-talet var att inte överbelåna bostadsrätter.

Risken att en bostadsrättsförening skall gå i konkurs är försumbar. Föreningen klarar sig även om medlemmarna får problem. De måste ju belala annars får de ju flytta! Betalar de inte säljs lägenheten exekutivt, och föreningen har förtur på obetalda avgifter före banken

Risken har istället flyttats över till medlemmarna. Höjer föreningen avgifterna mer än beräknat kommer bostadsrättens värde att sjunka i värde, åtminstone kortsiktigt.

Risken för att “högbelånsde” nyare föreningar med belåning på 9000-15000 kr per kvm skall gå i kurs är i princip obefintlig, så länge som produktionskostnadenrna ligger på 30 000 kr per kvm och oftast mycket mer än så.

2 gillningar

Bostadsrättslagen kapitel 7, paragraf 17.

2 gillningar

Absolut är det så. Men faktum är att på individnivå kan man vara utsatt om man inte haft/har ett kapital sedan tidigare.
Många klarar förmodligen högre avgifter, men inte alla.
Som exempel så vet jag en förening i staden där jag bor där husen är från 60talet där omfattande fasadrenoveringar och stambyten har dubblat avgiften.
Mina bekanta sålde sin bostadsrätt i huset där avgiften nu är nästan 9000:- sedan fick dom 6,5miljoner för lägenheten.
Visst etagelägenhet på 160kvm i attraktivast läge men ändå.
Köpare ett yngre par med ett litet barn. Så länge jobb flyter på och räntorna är hyfsade så visst.
Jag är dock tveksam till värdet på ”vissa” bostadsrätter när/om marknaden vänder.
Oavsett lån eller inte, så finns risken att förlora mycket pengar om man är sent inne i marknaden.
På 90 talet såldes bostadsrätter i mitt län ute på landet i inte attraktivt läge för 1:-
Nu går samma för runt 2miljoner. Så marknaden har sett annorlunda ut.