Förbereda mig för BRF styrelsemöte och tankar kring framtiden

Ja, det är exakt detta jag menar. Risken för att en förening skall gå i konkurs är försumbar. Däremot vill jag påstå att risken för att , åtminstone kortsiktigt, se sin egen insats minska i värde eller vissa fall försvinna helt ,är större än på många många år.

1 gillning

I Malmö har bl a ”Kinesiska Muren” gått i konkurs. Där får bostadsrättshavarna bo kvar som hyresgäster med mycket högre hyra än den förra månadsavgiften. De förlorar alltså sina investerade pengar - men de behåller lånen gentemot bankerna! Dessa lån har nu ingen säkerhet i en lägenhet, så sådana ”in blanco”- lån lär få höjd ränta. En brf som går i konkurs = katastrof!

1 gillning

Den föreningen verkar ju dock ha missköts i över ett årtionde. En förening kommer inte gå från 100 till 0 på något enstaka år. Föreningen jag bor i nu missköttes av föregående styrelse. Det har varit en del jobb. Men vi har gjort det mesta själva (Som vi får göra) och nu är byggnaden i fint skick med fortsatt relativt låga avgifter. Det går absolut att vända en trend om du upptäcker den i tid.

Om det är så att hissar, el, värme, ventilation slutar fungera i huset bör du pallra dig till årsmötet och påpeka detta, eventuellt ta en plats i styrelsen för att försöka styra upp.

1 gillning

Nu är detta ett extremt undantag. Men visst, nu för tiden förekommer brottslighet lite över allt. Normalt sett är detta dock inget som gemene man råkar ut för.

1 gillning

Jag tänkte mest informera om vad en brf i konkurs (likvidation) innebär. Av tidningsartiklar om ”Kinesiska muren”, så förstår de boende inte vad som har hänt eller varför.

Av egen erfarenhet av styrelsearbete vet jag att många medlemmar är oerhört okunniga om vad som gäller. Exempelvis att efter banken har fått veta (oftast styrelsens skyldighet) att två månadsavgifter är obetalda, så kan banken säga upp lånen. Det betraktas som TVÅ obetalda månadsavgifter efter 1 månad plus ca 1 vecka. Alltså om en månadsavgift är obetald för mars och sedan april inte betalas inom en vecka, så blir det två obetalda månadsavgifter.

1 gillning

Menar du att styrelsen informerar sin egen bank eller personens bank?

Råkar du ha någon källa på detta? Frågar av intresse då jag skulle vilja läsa på lite mer.

Hittade detta när jag googlade på “obetald avgift brf banken”:

Vidare stämmer det att föreningen måste underrätta panthavarna, d.v.s. oftast banken, om bostadsrättshavaren är sen med betalningen, när förseningen är mer än två veckor och gäller mer än en månads avgift. Styrelsen behöver ofta inte tänka på detta, utan förvaltaren sköter normalt det. Men så klart måste styrelsen känna till regeln och kontrollera att det sker, särskilt efter det förtydligande om styrelsens ansvar som nu framgår av lag.

1 gillning

Här är lagparagrafen:

31 § Har föreningen underrättats om att en bostadsrätt är pantsatt, skall föreningen utan dröjsmål underrätta panthavaren om bostadsrättshavaren har obetalda avgifter till föreningen till ett belopp som överstiger vad som av årsavgiften belöper på en månad och bostadsrättshavaren dröjer med betalningen mer än två veckor från förfallodagen. […]

1 gillning

Nej inte ”vår” bank utan medlemmens.

Längst ned på pappren från banken, som firmatecknarna i brf ska skriva på för en ny medlem, brukar det stå finstilt att brf är skyldig att anmäla till banken om medlemmen missköter sig, exv inte betalar månadsavgiften i tid. Ett bra tips, för att få ordning på slarvpellar.

Har brf ett ekonomiskt förvaltningsbolag, har styrelsen, i efterskott, rätt att få veta vilken bank medlemmen anlitat för lånen, men inte hur stora lånen är.

För oroliga läsare: Tag själv direkt kontakt med din bank, om du hamnar i ekonomiskt trassel, så brukar de hjälpa dig. Det gäller även att ta kontakt direkt med styrelsen för brf.

2 gillningar

Känner igen problemet. Kontakta berörd bank (får du veta från ert ekonomiska förvaltningsbolag), så ger de bra råd. Banken vill verkligen veta!

Långivaren har rätt att få veta om avgifterna inte betalas då föreningens fordran för avgifter har högre prioritet än bankens. Bankens säkerhet urholkas alltså om avgifter inte betalas.

1 gillning

Bostadsrättslagen kapitel 7. Om lägenheten är pantsatt skall medlemmens bank kontaktas.

Styrelsen kan ju alltid veta vilken bank låntagaren har, eftersom föreningen skall bekräfta att man noterat pantsättningen. Alltså oberoende om styrelsen sköter administrationen själv, eller om man köpt tjänsten externt.

Om jag inte missminner mig heter dokumentet lägenhetsförteckning.

Jag tänkte mest på oerfarna styrelseledamöter, som behöver veta, hur man gör.

1 gillning

Nja. Bankens rätt att säga upp lånen, då månadsavgiften inte betalts på två månader kan diskuteras.

Banken har rätt att säga upp lånet om räntor och amorteringar inte betalas. Detta är glasklart.

Enligt allmänna villkor kan dessutom lånet sägas upp om säkerheten genom oaktsamhet minskat i värde. (Som bekant kan ju inte banken säga upp lånet till en bostad även om säkerheten inte täcker hela lånet.)

Finns säkerhet som täcker lånet oaktat att två månadsavgifter inte är betalda, så skulle jag vilja se den bank som säger upp ett sådant lån. Om inte annat på grund av tidningsrubrikerna. “,Gråtande trebarmsfamilj: Banken tog vårt hem ifrån oss”.

Banken är givetvis ändå intresserad av att få reda på obetalda avgifter. Om inte annat för att göra en notering så att man inte lånar ut per pengar till kunden.

1 gillning

Ja, precis, och om styrelsen missar att meddela banken så prioriteras föreningens fordran ner. Det vore ett väldigt allvarligt slarv med föreningens pengar.

Kan du förklara innebörden av denna mening för mig? ELI5 :sweat_smile:
Som icke-svensk har jag lite svårt få ihop betydelsen.

Är det när Kronofogden utmäter och säljer en lägenhet, som brf har förtur framför banken, då det gäller att bevaka sina kostnader?

1 gillning

Svaret är Ja.