Förbereda mig för BRF styrelsemöte och tankar kring framtiden

Alltså, till dig som är litet dålig på (kansli)svenska:
Om en lägenhet säljs av kronofogden, så prioriteras (= får förtur) bostadsrättsföreningens krav, ifall föreningen har anmält uteblivna månadsavgifter till banken. Om föreningen inte gjort det, får de inte förtur (nedprioriteras) i förhållande till bankens krav.

1 gillning

Tack för förtydligandet, av innebörden av det hela alltså :smile:

1 gillning

Tack så mycket för alla svar. Var väldigt intressant och läsa.

Jag lovar att återkomma efter nästa Tisdag (17/5). Om föreningen har gjort ett bra val och låst räntorna till ett vettig procentsats (dessa blev som bekant låsta 3/1-2022), kommer jag sluta oroa mig).

I min värld, när man såg hur bostadsobligationerna steg från 1:a Febuari => 1:a Mars, så borde styrelsen ha låst på 10 år, när man såg hur stormigt allt var, och är, och jag hoppas att detta blev fallet.

Det svaret jag fick, var att man “brukar” låsa på 5 eller 10 år, just för att slippa det administrativa med att förhandla om räntorna, 5 år kan jag tycka är lite kort tid.

Återigen har aldrig värdet på bostaden oroat mig, och inte min egna ekonomi. Det har enbart vart föreningens ekonomi. Jag kan lägga in så jag kommer under 50% belåning, och då kommer min total kostnad/mån bli ungefär 6000 kr / månad (har låst räntan på 3 år, till 1,96%)

Men jag hoppas, tror och vill verkligen att jag får lugnanade besked, kommer absolut ta upp frågan hur planerna på detta är :slight_smile:

Hur är det förresten; får föreningar generellt lägre räntor, d.v.s. bättre villkor är privatpersoner eller är det ungefär samma procentsatser på 5-10 år, eller beror det väldigt mycket på hur stort föreningens lån är helt enkelt?

En annan fråga; vad behöver man egentligen kunna på förhand för att gå med i styrelsen? Jag känner att jag är väldigt engagerad och kanske ska ta mig tid och sätta mig in mer, eftersom då kanske t.o.m. jag kan vara med och påverka dessa saker jag ibland tenderar att oroa mig för.

Personligen kan jag tycka att engagemanget från föreningsmedlemmarna kan vara rätt dåligt, speciellt när det är din livs investering, så vill man ha stenkoll på läget (iallafall jag).

Tack.

2 gillningar

Oftast får bostadsrättsföreningar klart lägre räntor än privatpersoner. Högre belopp och låga belåningsgrader tilltalar bankerna.

Att binda på lång tid innebär en omvänd ränterisk. De som som band sina räntor för 10 år sedan på en hög räntenivå har gjort kopiösa förluster. Ingen vet hur räntorna kommer att gå om några år.

Sunt förnuft är den bästa egenskapen för en styrelseledamot.

3 gillningar

Kravet brukar vara att man har en puls, läs och skrivkunskaper underlättar.

5 gillningar

Kontakta valberedningen innan mötet. Då kan de föreslå dig. Du kan också föreslå dig själv under mötet men då riskerar du att det redan finns ett annat förberett förslag.

Du behöver inte kunna något på förhand. Bra egenskaper är att kunna få saker gjorda (ringa telefonsamtal till fastighetsförvaltare, kontakta firmor för att förhandla avtal, kunna delta i byggmöten ifall ni har något sådant projekt på g). Men det är inte särskilt svårt. Och allt som ÄR svårt kan man köpa in hjälp med. Vi har nyss renoverat hissen i min förening till exempel. Då tog vi in en hisskonsult som kunde hjälpa oss att samla in offerter från flera firmor, kontrollera kontraktet och vara med på slutbesiktningen.

Vår förening är också med i Bostadsrätterna. De håller utbildningar i styrelsearbete och jag tror de har något slags support man kan ringa till.

3 gillningar

Riktigt så illa blev det inte till slut. Ett privat fastighetsbolag valde att köpa upp lägenheterna. De boende blev hyresgäster (med besittningsrätt) och fick tillbaka i storleksordningen 50% av värdet på bostadsrätterna.

1 gillning

Bostadsrättarna är i mina ögon ett glimrande medlemskap att ha. Tillgång till relevant info och deras support har levererat snabba och tydliga svar.

3 gillningar

Fun fact, man kan ringa dit för gratis rådgivning om man fiskar lite med att man funderar på att gå med.
:grin:

Kan dock konstatera att den bara fungerar ett begränsat antal gånger.

1 gillning

Hahah roligt - och lite snålt :laughing:

1 gillning

Hej alla.

Fick precis årdredovisningen idag, det är ju då från 2021-01-01 => 2021-12-31.

Min undran var ju om räntorna som gick ut i år (2022-03-01), men dessa stod ju inte med, vilket faller sig rätt naturligt p.g.a. årsredovisningen var för förra året.

Men, på föreningsstämman, kommer föreningen att redovisa dom nya lånen samt räntorna? Är det normalt att man gör det?

Jag kan ju inte se varför det skulle vara någon större hemlighet. Positiva är ju att avgiften i vilket fall inte ska höjas, men som sagt, är det normalt att diskutera det?

Anledningen att jag frågar är väl hur mycket jag ska stå på mig, vore segt att vänta till nästa år bara för att veta. Om föreningen t.ex. har tagit rörliga lån, vore det ju väldigt skrämmande.

Tack.

/M

Du kan alltid fråga styrelsen. Det borde inte vara hemligt. Sen är rörliga lån inte hela världen. Det är ju förväntat att rörliga lån blir billigare än bundna.

Avsättningen till fonden ska vara i balans med underhållsplanen, men det är inte alltid allt underhåll är med i underhållsplanen, något man ska hålla ett öga på om man köper lgh. i en äldre förening. Er förening har (förhoppningsvis) inga stora underhållskostnader på mååånga år framåt därav den låga avsättningen. Ett problem som uppstår när kassan är “för” stor är att avsättningen enbart bär inflationen om man inte höjer avsättningen i samma takt, större underhåll kan därför lyftas ur underhållsplanen och tas som nyinvestering när det väl är dags, finansierat med nya lån. Gå med i styrelsen så har du bättre koll och vet om det är dags att sälja å flytta.

1 gillning

Kostnaderna i underhållsplanen ska räknas upp efter byggindex.
En underhållsplan är"levande" ej huggen i sten.

1 gillning

Det vore väl extremt konstigt om ni inte fick reda på räntorna på årsmötet. Om inte annat skall väl styrelsen presentera en budget, och där måste ju räntekostnaderna anges.

1 gillning

Tack, bra att jag får veta lite mer hur det går till. Ska bli intressant, i min mening kommer det ju bli en liten indikation för när eventuellt avgiften kommer gå upp :slight_smile:

Måste faktiskt säga att jag tycker det är rätt fantastiskt hur lite folk bryr sig om föreningarnas ekonomi.

I princip ingen brydde som om vilka nya lån vi har, hur lång bindningstid dessa fick samt till vilken ränta.

Jag fick tjata och tillslut så fick jag att jag skulle höra av mig nästa vecka så kanske det finns några uppgifter. Både styrelsen, revisorn och övriga BRF-medlemmar kunde inte vara mer obrydda.

Vet återigen inte om jag oroar mig för mycket, men har man en BRF med 9k/kvm och en räntekänslighet på 17%, så kanske man ska vara lite intresserad.

Fick en bitter smak i munnen.

1 gillning

Välkommen till den spännande världen som styrelseledamot i en brf, där den enda som bryr sig är du själv.

Om du känner för att flytta ~3 mil norryt kan du få köpa in dig i min förening, så är vi 2 som bryr oss där :wink:

Edit:
Har under 5k/kvm lån :sunglasses:

1 gillning

Haha ja, fast jag är inte ens med i styrelsen eller något, men av totalt 56 personer, så var det bara jag som var intresserad.

Är ändå inte det rätt anmärkningsvärt i dagens ränteläge?

Det känns ju även som om ingen bryr sig alls, vad kommer då hända när räntan väl går upp? Bara låta alla lån ha hög ränta och sedan tokhöja hyran?

Finns liksom ingen framförhållning alls. Jag tycker faktiskt det är oroande. Känns väl som om jag kanske hade haft en bättre tid i en äganderätt (vilket jag också har så extremt svårt att förstå varför det är så ovanligt i Sverige (alltså “radhus” lägenheter, inte hus).