Avskrivningar i bostadsrättsföreningar (BRF) | Hjälp mig att förstå revisorns yttrande om väsentliga förluster?

Hej!

Har frågor om Brf och avskrivningar jag hoppas ni kan hjälpa mig med!

Den aktuella Brf:en amorterar bra på sina lån. Har en relativt ny underhållsplan som revideras årligen. Pengar avsätts till underhållsfonden enligt underhållsplanen. Budget görs varje år med hjälp av en ekonomisk förvaltare.

Jag menar att föreningens ekonomi är ganska god. Innan avskrivningar gjorde föreningen ett mindre plusresultat.

Revisorn däremot räknar med avskrivningarna och menar att förlusterna är väsentliga och att styrelsen måste höja avgifterna betydligt. Han uttrycker sig ganska drastiskt om föreningens ekonomi (vi snackar fet stil och utropstecken).

Kan ni snälla förklara detta för mig. Menar revisorn att en förening måste gå +/0 (eller +) inkluderat avskrivningar? Ser inte hur avskrivningar påverkar kassaflödet.
Om nu föreningen chock höjer sina avgifter för att kompensera för avskrivningar, vad ska då föreningen göra med dessa pengar? Sätta på ett konto tills avskrivningstiden löpt ut?

Bör väl tilläggas att den aktuella revisorn visar ganska bristande kunskaper om redovisning i allmänhet, avskyr allt som är digitalt. Gillar papper och penna. Och fax…

Tack på förhand!

1 gillning

Jag orkar inte dra hela tankegången, men du får ett par synpunkter.

Grunden är att man amorterar minst lika mycket som avskrivningarna. Givetvis hamnar inte avskrivningar på ett bankkonto med dålig avkastning.

Det rimliga är att föreningen skall gå plus och då skall avskrivningarna räknas med, så gammaldags är jag.Däremot behöver man inte överdriva. Marken skrivs ju aldrig av och 1 procents avskrivning på byggnaderna är rimligt.

3 gillningar

Tack för ditt svar!

Så en föreningen, med förutsättningarna enligt ovan, kan generellt sätt anses ha en dålig ekonomi om dom går minus inkluderat avskrivningar (men plus exkl avskrivningar)?

Jag förstår det verkligen inte, i min värld är det helt orimligt. Men om både du och revisorn menar detsamma så får jag helt enkelt ge mig. Rätt säker på att ni (revisorn, nja) har mer kunskap om detta än mig.

Trevlig helg!

När byggnaderna inte längre går att använda så måste ni ha betalat av era lån. Att lämna den kostnaden till framtida boende är inte seriöst och ser dåligt ut för kunniga köpare. Om ni amorterar i takt med underhållsplan och avskrivningar så har ni råd att fixa sånt som dyker upp.

Fast i exemplet ovan så amorterar ju föreningen på sina lån och avsätter medel till underhållsfond enl underhållsplan. Så det blir ju ingen kostnad för framtida medlemmar i föreningen?

Om en BRF har ett resultat bortsett från avskrivningar som är 0 kr så betyder det att intäkterna precis klarar kostnaderna. Dvs att ni sliter på er tillgång utan att kunna återställa slitaget när tillgången är slut.

I teorin så ska BRF tjäna in pengarna i samma takt som tillgången slits för att kunna investera i nya komponenter löpande. Har BRF:en då ett resultat som är ca 0 inklusive avskrivningar så indikerar detta på att någon slags långsiktighet finns.

Sen så är resultat en sak och likviditet och balansräkning en annan. Så i praktiken så kan det se dyster eller väldigt positivt enstaka år beroende på vad som skett och vilket regelverk som gäller.

1 gillning

Om kostnaderna exklusive avskrivningar nästan är lika med intäkterna så kommer ni inte kunna amortera i framtiden…

Men amorterar de tillräckligt mycket? Hur mycket amorterar de? Och vad är avskrivningarna på?

Jag kanske måste ha komma med mer information och kanske framförallt veta lite mer om vad jag skriver om :roll_eyes:.

Men försöker lite till.

Tror föreningen amortering runt 330000/år med lån på ca 13,7 miljoner.

Avsättning till underhållsfond enl underhållsplan.

Om föreningen amorterar på sina låna och avsätter medel för underhåll. Vad i helsike har avskrivningar för praktisk betydelse?

Avskrivningarna ska ju motsvara värdet i det som skrivs av som förbrukas

2 gillningar

En sak jag tror du kanske inte har tänkt på är att amorteringen inte är en kostnad. Den påverkar inte resultatet. Det är bara ett sparande. Om ni inte sparar i samma takt som avskrivningarna så riskerar ni en dag att stå där med behov att riva byggnader men inget kreditutrymme för att bygga nytt. Det kanske inte är ditt personliga problem men det är ett problem för medlemmarna den dagen.

Sen kan ni såklart rösta igenom budgeten ändå och acceptera att ni långsamt dränerar föreningen. Men det dröjer nog inte länge innan köparna börjar märka. Det minskar värdet på era lägenheter.

4 gillningar

Om föreningen inte amorterar och inte avsätter pengar för underhåll. Bara betalar räntor. Då fattar jag poängen men att räkna med avskrivningar i resultatet.

Men föreningen gör ju det. Underhåller fastigheten, betalar räntor och amorterar.

Revisorer borde, i det aktuella exemplet, alltså mena att föreningen borde amortera mera?

Förlåt mig om jag är blåst; men varför i all världen ska avskrivningarna motsvara storlekan på amorteringarna?

En avskrivning påverkar resultaträkningen och inte balansräkningen (i min värld ska tilläggas; jag kanske får utbildning i ett senare tillägg).

Jag vet inte var du har fått det ifrån att en brf ska amortera i samma grad/nominellt belopp som avskrivningarna. Men du får gärna dra den långa tankegången. För jag hänger faktiskt inte med alls. (brasklapp: det kan vara för att jag är helt blåst).

Avskrivning påverkar balansräkningen också eftersom byggnadens värde minskar. Byggnaderna är en tillgång i föreningen och grunden till kreditutrymmet.

Du har inte bemött mina inlägg där jag dragit den långa tankegången. :thinking:

Men är inte hela poängen med en underhållsfond att inte huset ska behöva rivas? :flushed:

Underhållsplanen som reglera hur mycket föreningen ska avsätta/spara för underhåll sträcker är väl på typ 50 år?

På vilket sätt dräneras föreningen om både löpande kostnader betalas, lån amorteras och medel för underhåll avsätts och underhåll utförs?

Jag svarade Nestor som inte ville dra den långa historien. Men jag hör gärna för att jag känner att behöver bli utbildad i vad vi pratar om och vart jag går snett.

Tror inte att underhållsfonden innefattar den tekniska livslängden på betongstommar etc. Men jag kan ha fel.

1 gillning

Den kanske borde men känns konstigt att jag som brf-innehavare ska betala för ett stambyte om 20 år. Därav investering med lån och avskrivning.

Det är inte alls konstigt eftersom värdet på huset som står på fastigheten minskar sakta över tid tills dess livslängd är förbrukad.

Den förbrukningen av ekonomiskt värde görs genom avskrivningar.

2 gillningar

Det du betalar för är slitaget på nuvarande stammar. Föreningen har lånat för att bygga stammarna och det betalar du av nu, i och med amorteringen. För att veta att ni amorterar i rätt takt så skriver man av byggnaden i takt med slitaget.

Sen tror jag inte att underhållet ska skrivas av utan det räknas direkt när det sker. Annars hade det blivit dubbelräkning, i och med underhållsplanen som räknar underhållet. Men hur det där hänger ihop lämnar jag till någon mer erfaren.