Jag har nyligen sålt och överlåtit min HSB lägenhet.
Denna HSB förening ligger i en liten by i Skåne. Jag bodde i min tvåa här i 9,5 år. Från 2014 tills idag.
Föreningen är väldigt liten. Ett tre våningshus, två trappor, om 12 lägenheter, alla med väldigt billig hyra.
Jag har suttit med i styrelsen de senaste 2-3 åren. En nyttig lärdom, då jag fick insikt i att det faktisk inte bara är att köpa sig en bostadsrätt, utan även kräver en del engagemang.
Innan dess tänkte jag att HSB fixar allt som behöver fixas.
Men efter x antal styrelsemöten. Att varit med och sprungit runt med HSB ‘underhållsingenjör’ som mer eller mindre verkat domedagsprofet inser jag att det måste vara kört för denna förening, och att mitt beslut att sälja, var i samma veva att lämna ett sjuknade skepp.
Föreningen är från 1945.
Stambyte är aldrig gjort.
Elstamsrenovering är aldrig gjort.
Övriga avlopp och vattenledningar ut till kommungräns - aldrig gjort/finns ingen dokumentation
Takbyte/skortsenbyte är akutellt.
Fasad/taksprång/stuprännor behöver fixas,
Smidesräcken i trapphus och till källare behöver åtgärdas.
Tvättstuga och källarutrymme likaså.
Listan kan göra oändlig lång då jag sitter på underhållsplanen och förfasar mig om hur mycket som är eftersatt och som kommer behöva göras kommande åren. För pengar som inte finns.
Jag gick med bra vinst på min lägenhet och kan således skita i vilket.
Men kan samtidigt inte låta bli att undra, att hur ofta går BRF i konkurs, och i synnerhet HSB föreningar? Finns det någon central del i HSB som går in och räddar? Eller man låter de bara förfalla?
För jag kan säga i efter min tid i styrelsen blev jag oerhört rädd för hur eftersatt allting var, vilket var en bidragande roll att jag påskyndande min försäljning av min lägenhet.
Precis. Och många lär ju bli irriterade på att avgiften höjs, men om alternativet är att föreningen går i konkurs och man förlorar sin insats är nog de allra flesta beredda till att höja sin avgift många tusenlappar.
Det låter lite som om det inte är tydligt för styrelsen vilka funktioner HSB har. I princip kan ni ju anlita vilka ni vill när kontraktet med HSB går ut. Det är ni i föreningen som måste ha koll och fatta kloka beslut. Det är ju inte som ett hyreshus där HSB fungerar som en ägare och drar igång renoveringar.
Om det sitter med en HSB-representant i styrelsen kan man tycka att hen borde tryckt mer på underhållsplanen. Men det kan också vara så att övriga ledamöter varit egoistiska nog att skjuta underhåll och höjningar på framtiden. Finns många föreningar med bromsklossar. HSB kan självklart inte köra över styrelsen.
Jag fick lite ångest när jag läste hur gammal föreningen är och hur lite underhåll man gjort, dvs inget alls. Är det äldre folk som suttit i styrelsen och bromsat allt underhåll? Min bror bodde i ett sånt här hus där man blev tvungen att göra alla åtgärder på kort tid, stambyte, fönster, tak mm. Samma ålder som ditt hus. Det blir ju avgiftshöjning om man inte satt undan medel.
Man måste verkligen tänka till innan man köper en brf lägenhet. Man måste se på åldern på huset, vilket underhåll som gjorts och om det finns underhållsplan och medel undanlagda till stora renoveringar. Man ska aldrig någonsin köpa in sig i ett hus med mindre än 25 lägenheter. Det måste finnas vettigt folk att sköta styrelsearbetet.
Du hade tur som kom undan i tid.
Av Sveriges 30 000 bostadsrättsföreningar går 30 i konkurs varje år:
Det är inte 30 "riktiga " föreningar som går i konkurs. I princip alltid är det nybildade föreningar som saknat verksamhet. Entreprenören upptäcker att lönsamheten blir för dålig eller banken säger nej.
I stället för stt likvidera föreningen väljer entreprenören att lägga över kostnaden på samhället och sätter brf i konkurs. På ren svenska Ett oskick. Jag hade tänkt skriva ett fult ord, men ändrade mig i sista stund…
Du menar att ett sambopar har en bostadsrätt tillsammans och bara halva avgiften betalas in. Avin går rimligen ut till båda gemensamt, så jag har svårt att tro att man kan komma undan med detta.
I praktiken är detta inget problem. Har man betalningssvårigheter är lägenheten säkerligen belånad och då är den “rätt” pantsatt. Vid en exekutiv försäljning har brf företräde framför banken.
En BRF kan vara lite som ett demokratiskt land i miniatyr, där en majoritet kan rösta sig till att försöka skippa att betala för underhåll av infrastruktur.
Hade medlemmarna varit kapabla att inse renoveringsbehov och betala högre avgifter så hade de redan gjort det.