Vi är medlemmar i en Brf och tänker att vår avgift är för stor. Så tänker många andra medlemmar också och nu har vi gjort en analyse pga de redovisningsdata som vi fick från styrelsen. Vi ser att de räknar in inte bara löpande kostnader (hur det borde vara enligt stadkar och ekonomisk plan) utan samlar in också för möjliga framtida kostnader. Dels är det ok för vi samlar också i en fond men allt annat är inte ok.
När vi gjorde en analys baserad på verkliga numren och får veta att vi betalar för mycket, får vi inget konkret svar. Bara “vi måste agera långsiktigt osv” men det är ju ingen magkänsla frågan utan allt måste basera på riktiga numren.
Vad gör man då?
De bara mumlar och ger inga konkreta svar.
Avgiften i en bostadsrättsförening ska även täcka framtida underhåll och reparationer.
I årsredovisningen brukar styrelsen skriva vilket framtida underhåll som är planerat. Du kan också be styrelsen om en underhållsplan. Då kanske ni har lättare att avgöra om avgiften som tas ut är rimlig eller inte.
Avgiften är helt och hållet styrelsens att bestämma över. Vill du och dina grannar vara med och bestämma så anmäl dig till valberedningen och att du är intresserad av att sitta med i styrelsen.
Du är inte helt tydlig med vilka siffror du menar, då måste nog visa något exempel på vad pengarna går/sparas till som du inte tycker är ok.
Men avgiften ska som sagt även bekosta framtida underhåll, amortering om ni har lån etc. Till viss del blir det magkänsla för det går inte att förutsäga exakt vad det framtida underhållet kommer att kosta.
Dela gärna de siffror och nyckeltal ni ser som mest avvikande och problematiska, annars finns det inte mycket att säga om saken här.
Goda råd i tråden om att engagera er i styrelsearbetet. Samt att ni bor i ett hus som likt alla andra hus, någon gång behöver underhåll (uppenbarligen?).
Tycker du det är rimligt att dagens medlemmar ska vara med och bekosta det slitage som sker idag? Eller ska hela kostnaden för en framtida renovering eller skada tas av de medlemmar som bor där då? Ofta är det också så att man beräknar framtida underhåll och renoveringar vad det kostar idag. Siffrorna i underhållsplanen uppdateras sällan.
Hej och tack till alla som har svarat. Jag svarar lite senare men just nu finns det en viktig fråga: har vi som medlemmar i Brf rätt att få tillgång till företagets alla redovisningshandlingar, inkl låneavtal osv.?
Nej, varje medlem har inte en sådan rättighet. På stämman har ni valt en revisor som representerar er medlemmar i den frågan. Revisorn får ta del av alla handlingar.
Just lånevillkoren brukar ju listas i årsredovisningen så jag undrar ändå vad det är du är ute efter?
Medlemmarna har valt styrelsen och gett de förtråendet att hantera sådana frågor. Har ni inget förtrående är det snart dags för stämma, välj ny styrelse då.
Jag sitter själv i styrelse för min brf och är ekonomiansvarig, det är många som tycker allt är för dyrt men vanligtvis går styrelsen med på förslag från sin ekonomisk förvaltning samt en revisor granskar styrelsens beslut och ekonomi. Det är inte så enkelt som “ränta gick ner igår varför är avgiften så hög”.
Det bästa man kan göra är att själv vara med i styrelsen för att förstå helheten. Det är dock också mycket jobb.
Föreningen väljer en styrelse som har ansvar för de ekonomiska bedömningar som ska göras. Ansvaret för styrelse respektive medlemmar finns i bostadsrättslagstiftningen. Om man inte har förtroende för styrelsen kan man föreslå andra medlem ar till styrelsen. Föreningen tar en gång om året fram en årsredovisning där medlemmar får insyn i ekonomin. Redovisningen kontrolleras också av en revisor. Om ni är missnöjda med styrelsens insatser är vägen framåt snarare en ny styrelse än att krångla till det för nuvarande styrelse genom att kräva redovisning utöver vad stadgar och lagstiftning föreskriver.
Jag har svårt att se att ett enskilt år skulle vara intressant. Om tidigare år sett ok ut, vad är det som har hänt i år som skulle vara så förfärligt? Har de höjt avgiften med 100%? Sedan har många priser gått upp rätt rejält de gångna åren. I år höjde t.ex. vattenfall fjärrvärmen med 20% för vår del.
Sen tror jag att du missförstått avsättning till yttre fond. Det är inga faktiska pengar som finns där, bara en summa som föreningen avsatt för underhåll. Man kan ifrågasätta varför den posten ens finns, då man kan göra avsättningar även om man har gjort minusresultat…
Enligt de standard-stadgar som gäller för en BRF har styrelsen ingen skyldighet att lämna ifrån sig uppgifter om t.ex. vilken beräkning som ligger till grund för årsavgiften. Det är dock inte förbjudet att göra det.
En mycket berättigad fråga är varför en styrelse inte vill lämna dessa uppgifter till en medlem som efterfrågar dem. Har man ordning och reda (vilken man definitivt ska ha ifall man gått med på att sitta i styrelsen) kräver detta knappast någon större arbetsinsats och definitivt något man bör göra.
Tyvärr är det så att många som sitter i styrelsen gör det för att tillfredsställa ett maktbehov, antar att sådana har en tendens att vilja behålla uppgifter för sig själva.
Jag håller inte med om det som Ess skriver. Flertalet föreningar anlitar en förvaltare för redovisningen, då finns det inte hemma hos den ekonomiansvarige. Om förvaltaren ska lämna ut uppgifter till olika medlemmar kan det bli väldigt kostsamt, en utgift som knappast kan försvaras i en revision. I redovisningen kan även finnas sådant som gäller enskilda medlemmar eller upphandlingar som inte får spridas utanför styrelsen. Det kan bli ett omfattande arbete att särskilja dessa underlag om uppgifter lämnas ut.
Olika ledamöter brukar ha olika beräkningar och olika åsikter kring avgiften. Ditt resonemang låter mer som att styrelsen skulle vara en person.
Att först räkna fram budgeten och sedan sätta avgifterna efter det låter också som omvänd ordning. Budgeten bör anpassas efter den avgift som styrelsen beslutat.
Oftast är det medlemmar som sedan tycker och tänker och ifrågasätta varenda liten detalj, men som själv inte vill göra jobbet. ‘Varför är det här så dyrt, varför förhandla man inte om det här, behöver vi verkligen denna tjänst’.
De flesta styrelseledamöter jobbar utan eller med marginell ersättning och medlemmarna ofta inte respektera personernas tid och menar att styrelsen är lika en hyresvärd.
Vill man ha all information och brinner för att förbättra ekonomin gäller det att ställa upp för styrelsearbete. Att begär alla detaljer och sätta in sig i allt som medlem är inte rimligt om man valt folk för att hantera detta.
Vi själv brukar ta upp ekonomi på årsstämman där man kan ställa frågor och ha en öppen diskussion. Men det är inte rimligt att en styrelse löpande ska försvara sig mot enskilda medlemmar.