Hej
Precis köpt en lägenhet och fått första fakturan för avgift. Ser att föreningen lagt på moms på avgiften, är detta normal? Har googlat men hittar inget vettigt på nätet så hoppas gänget här har något svar
Hej
Precis köpt en lägenhet och fått första fakturan för avgift. Ser att föreningen lagt på moms på avgiften, är detta normal? Har googlat men hittar inget vettigt på nätet så hoppas gänget här har något svar
Köper du el, vatten och/eller värme av föreningen? I så fall ska föreningen lägga på moms på det.
Och det ska gå på ett ut jämfört med innan.
Vatten och värme “ingår i avgiften” men det ser ut som att man lagt moms på hela avgiften
Detta kanske är dum fråga men jag är genuint förvirrad
Kontakta föreningens styrelse och fråga. De har kanske fått frågan förut. Medlemsavgiften ska vara momsfri men det kanske finns något udda undantag. Posta gärna vad de svarar här i tråden!
Det är inte överlåtelseavgiften du fått på fakturan som administreras av någon som är momspliktig, t.ex. SBC?
Nej det står klart och tydligt att det är avgiften som fakturan avser. Siffran är också identiskt med avgiften enligt uppgift med tillägget “exkl moms”. Under “Att betala” så har man lagt på 25% på siffran som avser avgiften
På fakturan som jag har från min bostadsrättsförening står ingen moms. I avgiften ingår allt utom el.
Ping @nestor som förmodligen är en av de mest kunniga på dessa frågor i forumet. ![]()
PS. Välkommen till forumet @asdf1234
Tackar! Har lurkat i flera år här men aldrig kommit till skott att skapa ett konto. Nu blev det kanske inte världens mest kreativa nick
Det går att ändra, hojta till så kan vi i moderator-teamet hjälpa dig. ![]()
Överlåtelseavgiften är en avgift - du kanske syftar på månadsavgiften?
Beror nog på om BRF:n är momsregistrerad av någon anledning. TROR t ex det kan påverka om de hyr ut kommersiella lokaler, kanske har solceller och säljer el osv.
Är också någon ny (lag?)förändring nyligen så betydligt fler föreningar blir tvungen lägga på moms sen senaste årsskiftet
Jag läser in att det är ditt privata boende och om föreningen har momsat din boendeavgift har dom gjort fel. Detta är inte momspliktigt så de bör kreditera din faktura och ställa ut en ny.
Som andra varit inne på så kan delar av avgifterna (egen el, i vissa fall vatten och annat kringliggande) vara belagda med moms men aldrig hyran.
Det är också korrekt som @Skogstomten är inne på att det går att frivilligt lägga på moms. Men detta är enbart riktat mot eventuella företag som hyr lokaler hos föreningen. Aldrig till boendeyta för medlemmar.
Jag länkar till Skatteverket nedan där du kan läsa mer men det enkla svaret är: Nej, din förening ska inte lägga på moms på avgiften för ditt boende. De som gjort fakturan har valt fel faktureringsartikel eller helt enkelt lyckats med ett manuellt fel. Prata med dom för en kreditering av fakturan.
Finns delar av fakturan som ska momsas så ska dessa rader specificeras för sig och momsen beräknas enbart dit.
*edit - OM det är överlåtelseavgiften som det rör ska det dock vara moms på raden. Så kontrollera om det är din månadsavgift för bostadsrätten, då ska det inte vara moms. Om det är överlåtelseavgiften är det korrekt att moms har adderats. Överlåtelseavgiften ska dock högst vara 2,5 % av prisbasbelopp så det kan du också kontrollera.
Som andra påpekat redan så betalar du aldrig moms på årsavgiften, oavsett om föreningen är momsregistrerad eller inte.
Saxa in en (eventuellt maskad) bild här så får vi klarhet i det väldigt snabbt tror jag!
Så här ser fakturan ut, har försökt få tag på personer i styrelsen men ej fått svar. Förvirringen är stor
Ser ut att vara en felaktig hantering. Så det sunda att betala är väl 2 602kr. ![]()
Detta ska som tidigare konstateras krediteras och du ska få framtida fakturor utan moms. Föreningen har gjort fel (jag kan inte se något fall där detta är korrekt iaf) helt enkelt. Så helt rätt att ifrågasätta detta och du kommer behöva svar om detta är något de gör för allas fakturor systematiskt eller om det är ett enskilt fel för din faktura.
Utan att veta vad årsavgiften är bestämd till kan vi inte veta om det är 2 602 kronor eller 3 253 kronor som är rätt, eller någonting annat. Jag kan däremot inte heller se någon anledning till att lägga moms på årsavgiften, som fallet ser ut att vara här.
Nej, det är en vettig poäng. Om man väljer att skapa en faktura med avgiften specificerad på en rad så antog jag helt enkelt att de iaf visste vad det tar som avgift och därmed vad de bokar som intäkt.
Självklart kan det vara så att avgiften är 5 000kr också men i detta exempel bör vi väl utgå från att avgiften som specas på en faktura är det som vi har att förhålla oss till? Det verkar ju även vara detta som är TS knäckfråga, att momsen har adderats. Inte att avgiften var felaktig?
Något verkar definitivt vara fel, men skulle det vara så att trådskaparen inte hinner få svar innan fakturan förfaller till betalning skulle jag hellre riskera att betala för mycket (3 253 kronor) än för lite (2 602 kronor).