Har fått ett uppdrag tillsvidare i min BRF vid sidan av min huvudsakliga anställning. Administrativa uppgifter som resulterar i en betalning på 3000kr/mån + moms. BRF rekommenderar mig att skapa en enskild firma för fakturering och har lite frågor till er som är lite mer erfarna…
Stämmer det att jag inte behöver betala moms i och med den låga omsättningen? Läste om ett “tak” på 80 000kr per år momsfritt. Gäller det enbart första året eller tillsvidare?
Stämmer det också att egenavgifter + moms hamnar på cirka 60% totalt? Läste att egenavgifterna är cirka 30% och liknande för skatt.
Hur fungerar det med ev moms, skatt och egenavgifter rent praktiskt? Lägger man undan en viss summa varje månad och betalar in det till skatteverket en gång per år, eller går det att automatisera den processen månadsvis?
Påverkar en enskild firma på något sätt andra faktorer i min ekonomi som ex SGI samt skattesats på min huvudsakliga anställning? Tänker om jag behöver meddela min arbetsgivare om intäkterna då jag jämkar min skatt månadsvis.
Du kan inte fakturera dina kunder plus moms och sen bara behålla momsen själv. Så är förslaget att du fakturerar 3000+moms är det bättre att du registrerar dig för moms och därmed får tillbaka momsen på eventuella inköp. Finns möjligheten från kundens sida att du får fakturera 3750 kr + 0% moms är det möjligt att det går att vara momsbefriad pga låg omsättning men det har jag ingen koll på.
Hur hög skatt det blir beror på din lön från vanliga jobbet. Det här läggs på toppen av din vanliga lön.
Du kan testa din skatt på skatteverkets hemsida där du registrerar preliminär skatt för enskild firma. Då anger du lön från vanliga jobbet och beräknat överskott från firman för det kommande året och så får du se hur mycket skatt du ska betala in varje månad. Blir det mer eller mindre överskott än du angav i förskott rättas det till vid deklarationen året efter.
Om du går över gränsen för statlig skatt via extra inkomsten i firman skulle jag rekommendera att du sätter av 35% av överskottet till ett pensionssparande via IPS. Minskar skatten här och nu och klart lägre årlig skatteavbränning än ISK.
Ja, 80 000 kr är gränsen. Detta innebär att du skall fakturera föreningen 3000 kr och 0 kr i moms.
Moms är varken en intäkt eller utfift för dig. Du är enbart en mellanhand till Skatteverket. Egenavgiften är cirka 29 procent och avdragsgill.
I samband med att du registrerar din näringsverksamhet får du göra en preliminär självdeklaration. Därefter räknar Skatteverket ut en summa i preliminär skatt som du får betala in varje månad.
Intäkten av näringsverksamheten läggs samman med inkomst av tjänst.
Nu ser jag att Miljonär innan 30 hsr svarat på samma fråga, varför mitt inlägg var tämligen onödigt. Ett psr reflektioner.
Brf kan ej dra moms. Eftersom du inte behöver fakturera moms är du i ett bättre förhandlingsposition jämfört med en redovisningskonsult. Nästa år kan du kanske kräva mer än 3000 kr per månad.
En variant är att du övertalar föreningen att anställa dig i stället. Föreningen åker på dina sociala avgifter men slipper ju momsen. I värsta fall får du pruta 200 kr till 2800 per månad. Då slipper du besväret med enskild firma såsom FA -skatt och NEdeklaration. Allt blir tusan så mycket enklare.
I tillägg till @Nestor - om BRF inte vill anställa dig - och om du inte vet hur länge detta kan hålla i sig och om du inte tänkt skaffa andra sidouppdrag … så kan egen anställning via faktureringsbolag vara ett alternativ.
Dvs du skickar fakturan via deras tjänst online, de tar in pengarna, betalar soc avgifter, drar skatt, ser till att du är försäkrad mm och du får nettolön ut.
Visst de tar mellan 2-6% av faktura beloppet men du slipper admin som kommer med att starta eget, om det inte är något man vill göra ändå.
Exempel på bolag som gör sådant är Frilans Finans, Cool Company men det finns många. Kolla på deras sajter för mer info. FF brukade ha bra beskrivningar. För att se om det kan vara något för dig.
Bildande av ett AB som inte är gratis, en ytterligare deklaration, 25 000 spänn som skall finnas i aktiekapital, tappar man uppdraget får man ett på halsen i onödan.
Då detta är så pass lite pengar vi pratar om vill jag undvika så mycket administration som möjligt. Fakturera utan företag verkar intressant, ska undersökas!
Vet ni om en BRF får tillbaka momsen? Om inte skulle jag ju kunna be snällt om att få fakturera beloppet + “moms” fast utan momsen. Dvs mer till mig men ingen skillnad för föreningen.
En brf är inte momsplikig och får inte tillbaka moms.
Att fakturera moms fast du inte är momspliktig är bedrägeri. Detta avråder jag starkt ifrån. Upptäcker någon detta och anmäler dig så kan du råka riktigt illa ut. Dessutom är det givetvs moraliskt förkastligt, förutom att det är skattefusk.
Däremot kan du kanske ändå dra nytta av detta. Läs andra stycket i mitt andra svar på nytt.
Om jag var momspliktig skulle jag fakturera 3000kr + 750kr moms. Då betalar föreningen ut 3750kr.
Om jag inte är momspliktig och fakturerar 3000kr + 0kr moms så betalar föreningen ut 3000kr. Dvs jag får ut samma summa samtidigt som föreningen “tjänar” på att jag inte är momspliktig.
Om jag istället fakturerar 3750kr och ingen moms på det “tjänar” jag 750kr samtidigt som föreningen betalar det ursprungliga beloppet. Detta är ju såklart under förutsättningarna att föreningen går med på det vilket de borde göra då det i slutändan blir samma belopp för dem att betala varje månad. Då blir det väl inga konstigheter? Låter så rimligt i mina öron, men det kanske blir fel ändå?