Nystartad ef funderingar

Har startat enskild firma nyss. Ej moms registrerad och har fast jobb. Som det ser ut nu som planerad omsättningen under 80000kr. Efter långt samtal med skatteverket förstod jag det så här med momsen. Lyfter ingen och betalar ingen moms.
Alltså på mitt försäljningspris uppger jag ej moms, borde “tjäna” moms påslaget 25% mer mot en firma som lyfter momsen men tappar företags kunder pga att dom ej kan lyfta momsen. Jag måste nu redan räkna på att jag tjänar över 80000 och moms redovisar om det inträffar. Rätt tänkt?

Tjänar över brytpunkten och har bra tjänste pensions avsättning på mitt jobb.
Hur gör jag med enskilda ekonomiskt, inget intresse att ta ut lön idag. Omsätter jag 80000 så räknar jag att vinsten är 60000kr.

För verksamhet med (rimligt) beräknad omsättning under 80000kr är det frivilligt att vara momsregistrerad. Fördelen är att du slipper redovisa momsen samt får en liten fördel med prissättningen mot privatpersoner, nackdelen att du inte får dra av moms vid inköp samt (som du själv sa) kommer att vara dyrare för företagskunder, vid samma prissättning som en konkurrent.

Skulle du får en omsättning som överstiger 80000kr måste du registrera dig för moms, samt lägga till moms på allt över 80000kr. Tänk på att din initiala uppskattning måste varit rimlig, annars kan du åka på momsplikt från första kronan retroaktivt.

Allt överskott i en enskild firma betraktas (och beskattas) som inkomst från tjänst i deklarationen, utom 30% av omsättningen som kan periodiseras. Ligger du redan över brytgränsen så får du antingen handla upp överskottet (men inte dra av momsen om du inte är momsregistrerad) eller helt enkelt betala rejält med skatt. :slight_smile:

1 gillning

Nu har jag aldrig läst företagsekonomi, så mitt svar kanske är galet.

Moms drabbar alltid i slutändan slutkunden, dvs. konsumenten, så den ingående moms man har flyttar man alltid över till konsumenten (utgående moms).

Således kan ett företag i “mellanledet” vare sig dra nytta av eller drabbas av moms, då momsen hamnar både på debet och kredit i balansräkningen.

Du kan aldrig “tjäna” momsen mot någon. Tro mig.

Märkligt att inte alla företag gör som du föreslår? Moms är ju ändå något som är trams.

Om du inte har F-skatt eller momsregistrering så ska företaget betala lön och sociala avgifter för ditt arbete. Om företaget inte gör det, så blir det problem med Skatteverket. Stora problem.

Riktigt så är enkelt det inte.

Frågeställaren har i vissa fall rätt, det vet jag av egen erfarenhet. Med ålderns rätt har jag trappat ner som egen företagare, och är numera inte momsregistrerad.

Ett exempel Som momsregisterad fakturerade jag tidigare en bostadsrättsförening 10 000 kr, 8000 kr plus moms 2000 kr. Momsen levererades sedan till Staten. Numera fakturerar jag 10 000 kr utan moms. På ren svenska: Bostadsrättsföreningen som är momsbefriad sk-ter i specifikationen, de betalar 10 000 kr i vilket fall som helst.

Jag får betala skatt på de 2 000 kronorna istället, så där försvinner en knapp tusenlapp. Dessutom får jag inte göra momsavdrag för mina egna kostnader. Eftersom jag har ett kontorsrum i min källare och har blygsamma kostnader som konsult blir detta inga stora belopp.

Vinsten för mig efter skatt blir alltså cirka 1000 kr. I förhållande till de ursprungliga 8 000 blir detta en intäktsökning på 12,5 procent.