Frågeställningar aktiebolag och därikring

Som jag tidigare beskrivit har jag en gedigen bakgrund inom svenskt föreningsliv.
Inom näringslivet har jag till dagen enbart varit anställd inom kollektivet. Jag saknar en hel del kunskap och kompetens kring att drifta aktiebolag.

Jag och min fru har länge funderat kring att drifta vår kennel i bolagsform, av den enkla anledning att hundförsäkringen förutsätter att vi driver med f-skattesedel och vi bestraffas med momsen på hela veterinärsbeloppet, även för den del som försäkringen täcker.

Min fru är som sagt inte i arbete. Hon är en konstnärssjäl, sjukskriven sedan 15 år och brottas med ångest kring att inte passa in. Hon är oerhört duktig på att skapa, men kan i princip inte göra saker på beställning, utan måste skapa av lust, och överskott går att sälja. Problemet är att ha med folk att göra som inte själva begriper konsekvenser av önskemål (oftast att det blir fult eller konstigt) samt att det är allmänt jobbigt för henne att ha kontakt med folk. När det sker är jag alltid mellanhand.
När hon lär sig tunisisk virkning gör hon en vintage modejacka

(kan inget om sådant).

Hon ville göra något för bröstcancerfonden och tog fram en rad armband hon sålde där hälftren av “arbetskostnaden” gick till fonden.

När jag önskar mig en silvertip rakborste gör hon en av en fossil vi hittat i fastigheten.

När hon inte är 100% nöjd med de utställningskoppel som går att köpa gör hon egna, som hon anser täcker upp det hon saknade. utställningskoppel Här är ett av få beställningsjobb
44044641_334148094014090_7644869550101495808_n

Hon gör massor av fräna saker. Jag tror inte jag behöver skryta mer :rofl: :rofl:
Det hon är kass på är att ta betalt. I början kunde hon lägga på en hundring, utöver material, på ett koppel hon lagt 8 timmar på. Nu har hon, efter allehanda diskussioner oss emellan, landat på runt 100kr per effektiv timme.

Vi ska starta ett bolag. Dels min frus hantverk. Dels kenneln (som aldrig kommer gå plus, bara lite mindre minus), slutligen möjligheten att jag konsultar.
Det finns massor av saker jag är osäker på. Jag trodde banken skulle sätta sig med mig och reda ut alla frågetecken, men så är det inte. Frågorna är många, bland annat

• Min fru är långtidssjukskriven, riskerar hon att få sjukersättningen indragen om hon står som delägare?
  • Min fru har ju typ jättelåg pension. Kan vi “löneväxla” och bekosta en tjänstepension åt henne utan att hon får lön ur bolaget? typ istället för?
  • Hon har ju typ lägsta möjliga SGI. I teorin kunde vi, om bolaget arbetar upp ett tillräckligt kapital, höja hennes SGI genom att betala en lön under ett års tid där hon står utanför sjukskrivningen. Här har vi dock ett gigantiskt moraliskt dilemma.

Jag har massor av fler frågor och lär återkomma.

Jag kan inget om aktiebolag så kan inte hjälpa där, men kring just denna fråga tänker jag att du först behöver svara på om det är sjukpenning eller sjukersättning hon har. Sjukpenning får man efter tillfälliga beslut utifrån periodiserade läkarintyg, sjukersättning har man fram till 65 års ålder/pensionen efter att det konstaterats att man sannolikt aldrig kommer ha en arbetsförmåga.

När det gäller svaret på frågan tänker jag dock att ni oavsett bör vända er till Försäkringskassan. Men lite löst kan jag ju tänka att hon får sjukpenning/-ersättning för att kompensera för att hon inte har tillräcklig arbetsförmåga för att få en lön - om det då nu visar sig att hon har en viss arbetsförmåga som kan generera en viss lön så har hon inte längre samma behov av bidrag från staten. Dock kanske hon inte kommer upp i en heltidstjänst inom detta företag, och då kanske hon bara får bidraget sänkt med 25/50/75 %. Är det mindre än 25 % hon kommer jobba inom företaget kanske det kan ses som någon sorts hobbyverksamhet, och det finns det väl ventiler för (jfr ideellt engagemang i någon förening som jag skulle tro är godkänt) som gör att hon ändå kan behålla bidraget (så länge det inte visar sig att hon egentligen har en högre arbetsförmåga och skulle kunna ta ett annat normalt förekommande arbete), förutsatt att inte regelverket är så stelbent att bara delägarskap i företag i sig diskvalificerar en för bidraget.

Men som sagt: ovanstående är lösa tankar från min sida, Försäkringskassan bör kunna ge ett korrekt svar.

Oavsett rekommenderar jag att hon kör på med försäljning i någon form, uppenbarligen kan hon göra fina grejer som nog andra kan få nöje av. :slight_smile:

(Och ja, Försäkringskassan bör absolut se över namnen på alla sina bidrag…)

Tack för input Martin. Jag känner till skillnaden och arbetsförmedlingen, läkare inom både psykiatrin och vårdcentral samt försäkringskassan anser och jobbar nu för sjukersättning då hon gått på sjukpenning så länge, testat allt de erbjudit och lite som hon och vi själva bekostat. Sedan hon gjorde och läste om sin personlighetstyp i Myer Briggstestet har hon mått en del bättre. Hon känner att hon inte behöver leta förklaringsmodeller medicinskt över att hon inte någonsin känt att hon passar in.
Även om hon kan skapa värde kan hon inte göra det inom en form som gör henne anställningsbar. Det låser sig när det finns en förväntan på henne. Du kan inte be henne sortera 50 skruvar i fem olika storlekar. Gör hon det är hon sängliggande ett par dagar. Om du inte ber henne kan hon sortera 50000 skruvar i tio olika storlekar (kanske dåligt exempel). Hon kan göra 40 armband och när dom säljer som bäst kan hon tappa intresset och bara virka leksaker till barn i släkten. Det går inte att planera med hennes kreativitet.
Vi skulle kunna plocka henne ur försäkringskassans försorg, säg ett år, om tio år när vi byggt upp en liten summa pengar i bolaget, men det skulle vara kortsiktigt och ganska orättvist mot samhället då hon därefter skulle ha rätt till en höjdg ersättning. Så bespara samhället att ge henne 8k per månad under ett år och därefter 19k per månad. Efter mindre än ett år skulle vi gå plus men känna att vi lurar systemet.

Ser inte det omoraliska här riktigt… En “skatteplanering” för en rik person blåser samhället på mer pengar per år.

1 gillning

Nej, vi har alla olika trösklar. För mig är det här jävligt problematiskt, men att röra sig med marknaden i en allt mer kapitalistisk värld är i sig problematiskt för mig, men något jag måste bli bättre på.

Driver du näringsverksamhet, exempelvis en kennel och omsättningen överstiger 37 500 kr (30 000 + moms) är du momsredovisningsskyldig. Det är inget du väljer eller inte väljer.

Att registrera sig för moms innebär ju inte bara att momsen för utgifter blir avdragsgill. Du måste ju även redovisa moms på dina intäkter! Om du tidigare fakturerat 100 kr, så måste du nu fakturera 100 kr + moms 25 kr.

Du behöver inte bilda ett bolag för att registrera dig för moms. Det går utmärkt med enskild firma.

Hej Nestor.
Vi bedriver inte näringsverksamhet. Vad jag kunnat räkna på är själva kenneln ett nollsummespel med/utan moms, exklusive att vi torskar lite på försäkringen OM vi åker på en saftig faktura.
Vi har tex inte haft en kull på två år av olika omständigheter och syftet är inte att tjäna pengar.

Detta låter som en hobby. För en hobby kan du inte få en F-skattsedel, däremot kan du I sällsynta fall vara momsregistreringsskyldig. Det enklaste är att du ringer eller mejlar Skatteverket.

Jag har själv sjukersättning, men “bara” på 50 % än så länge.

Några frågor som dyker upp rent spontant för mig i er situation:

Säg att ni tar ut hustrun från FK-systemet i ett år och betalar ut lön till henne.

Sedan behöver hon komma tillbaka till FK för fortsatt sjukskrivning/sjukersättning.

Hur tror ni FK skulle ställa sig till det?

Om de plötsligt ser att hon jobbat heltid i ett helt år finns ju risken att de sedan ifrågasätter varför hon klarat det efter så lång tid men plötsligt inte gör det längre?

Tänker att risken finns att de sedan anser att hon hittat ett jobb som fungerar för henne och därför kommer streta emot mer vid en fortsatt sjukskrivning efter det.

Menar absolut inte att låta negativ, men FK kan vara jobbiga att ha att göra med om de hittar något att gå på för att ge ett negativt beslut.

Håller tummarna för att allt löser sig till det bästa för er. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag tänker ju främst att jag skulle vilja betala en massa tjänstepension istället för lön. Jag förstår att fk kan bli luriga. OM vi skulle sätta henne på lön ett år skulle ju det vara med deras medgivande, under förutsättning att det är vårt eget bolag och att det inte kommer finnas några krav på henne.

Finns lite regler omkring det här. Säg att en person drar in alla pengarna så är det inte så enkelt att man bara kan låta ”den andra” få valfri lön utan motprestation.

Det jobb som utförs ska göras till marknadsmässig lön kopplat till behov att jobbet behöver göras i företaget osv.

Finns flera fall där en part drar in alla pengarna och den andra varit ”administratör” i bolaget där Skatteverket haft synpunkter. (Tex högavlönad konsultläkare där partnern egentligen gick hemma men ändå fick full lön för att denne skötte faktureringen)

(Annars vore det ett bra sätt att slippa kliva upp på statlig skatt genom att sprida ut lönen på två personer)

1 gillning

I vårt fall skapar ju min fru en massa värde, men inte på beställning och kanske inte så att hon skulle kunna ha en tioprocentig lön på årsbasis. Tanken var ju som sagt att bunkra medel några år för att därefter ta ett år med lön. Men det känns mindre möjligt och rimligt.

1 gillning

När man startar en förening så skickar man in ett firmatecknarprotokoll samt ett protokoll från konstituerande årsmöte till skatteverket och erhåller snabbt och smidigt ett organsationsnummer.
Jag har genomgått ett antal steg på verksamt.se och har fått kvittens på Anmälan, Stiftelseurkund, Bankintyg samt Bolagsordning. Jag har också betalat 1900kr för ärendet. Dock hävdas det att jag inte har något företag och jag har inte blivit tilldelad ett organisationsnummer så att jag kan vidta steg och skutt för att gå vidare.
Som jag förstått det ska jag inte föra ärendet vidare på egen hand utan bromsklossen är bolagsverket som tycks mig oerhört mycket segare än samma instans på skatteverket.
Nåväl.
Min fru har en mängd redan färdiga hantverk. Min svåger menade att vi ska sälja dessa till bolaget så snart som möjligt och så dyrt som vi tänkt sälja artiklarna för i nästa steg.
Min fråga 1. Om vi har ett armband som vi tänkt sälja för 350kr, ska vi då köpa in det för 350kr? Det innebär ju i teorin en maximerad återhämtning av de 25000 i aktiekapital vi betalt in, och ger ju schyssta omsättningssiffror, men ingen möjlighet till “vinst”. Jag kanske bara är snurrig och att det inte spelar någon roll.
Fråga 2. som jag och min fru diskuterar är huruvida vi måste lägga på moms på det tidigare priset. Jag menar att vi inte behöver göra det, för även om vi får redovisa momsen på de framgent sålda varorna så kommer motsvarande moms gå att dra av på inköp av nytt material. Är jag ute i en tankevurpa, eller hur ska vi tänka?

Har ingen egen erfarenhet av handelsbolag men är rätt säker på att ni måste lägga på moms på era sålda varor. En privatperson kan inte lägga på moms när denne säljer en vara till ett bolag vilket gör att bolaget inte kan dra av någon moms, när sen bolaget säljer denna vara vidare med pålagd moms blir det en förlust för bolaget.
Med andra ord, att köpa in en vara för 350kr från en privatperson och den sälja för 350kr och sen betala moms till staten på 87,5kr är ingen bra affärsidé :slight_smile:
Föreslår att din fru säljer sina varor som privatperson och att ni köper in material i företaget som hon sen skapar nya alster utav och säljer via bolaget.

1 gillning

Fråga 1.
Köper ni i varor påverkar detta inte aktiekapitalet. Du bokför bank kredit och varulager debet.
Fråga 2.
Som angetts ovan. Köper ett bolag något från en privatperson så utgår ingen moms på inköpet. Du måste däremot redovisa moms när du säljer vidare.

Har din fru en enskild firma som är redovisningspliktig för moms är saken givetvis annorlunda.

1 gillning

Rörande fråga två var frågan snarare menad “Vi köper in för 350kr utan moms och säljer för 350kr plus moms?” När vi sedan köper in material till kommande projekt kan vi kvitta ut momsen.
Märk att jag är särledes ny och okunnig, men visst kan jag inte ha en massa inköp utan moms utan att ha en intäkt med moms. Om så vore fallet skulle ju varenda kotte ha en f-skattesedel när dom kutar till affären.

Ja, men sedan när du säljer nästa projekt så måste du ju redovisa moms för den försäljningen.

Tänk dig detta som ett avslutat projekt så är det kanske lättare att förstå.

Projekt 1. Du köper in för 350 kr. Du säljer vidare och får lägga på 87,50. Dessa pengar får du leverera till Staten.

Projekt 2.
Du köper in för exempelvis 500 + moms 125 tot . 625.
Du säljer sedan vidare för 700 + moms 175 tot. 875 kr.
Du får då betala in 175-125 = 50 kr till Staten.

Du får hela tiden betala skatt på det påslag du gör på varan.

@Karl_Petter Om jag förstått det rätt har ni ett momsregistrerat bolag. (handelsbolag)

Det som gäller då är:
• när ni köper saker får ni kanske betala moms, det beror på om säljaren är momsregistrerad (företag) eller inte (privatperson)
• när ni säljer saker lägger ni på moms som era kunder betalar er

All moms ni betalar till andra företag kommer ni få tillbaka efter momsdeklarationen. All moms era kunder betalar er ska ni betala in efter momsdeklarationen.

Så för er som företag är det nästan som att moms inte existerar. Det är bara pengar ni lägger ut och får tillbaka, eller får låna och betalar tillbaka.

1 gillning

Till en mer obehaglig fråga och årets dumstrut utdelad till undertecknad.
Jag har varit lite sådär på gränsen till att bli förkyld, lite smågrinig, trött och dum i pallet den senaste veckan eller så. Efter jobbet somnade jag och när jag småvaknade och läste min mail hade jag fått en uppmaning att, som jag såg det, göra ytterligare ett moment i hela cirkusen med f-skattesedel och att starta bolag. Jag plitade ner uppgifterna för , jag vet inte vilken gång i ordningen och tröck nästa, varvid jag uppmanades att via paypal betala 900kr. Klarvaken började jag lusläsa och insåg att det inte var skatteverket som var avsändare utan en lurendrejare. I dennes FAQ hävdas att det inte finns någon ångerrätt och att dom kommer skicka mig på inkasso om jag inte betalar på 14 dagar.
Tjänsten skulle gå ut på att hjälpa folk som inte begriper att ansöka om F-skatt.
Jag skrev att jag redan gjort detta, att jag inte behöver tjänsten och att jag vill få en bekräftelse på detta så snart som möjligt.
Av princip kommer jag aldrig att betala några 900kr för lurendrejeri. hur korkad jag än känner mig. Jag kommer hellre spendera vartenda öre av aktiekapitalet på jurister och sen lägga ner bolaget än att förse igeln med en enda krona. Jag hoppas på någon typ av svar imorgon så att jag antingen kan lägga ner ilskan eller polisanmäla fanskapet.
Någon som VET utgången av ett sådant här bedrägeri. tex lawline kan jag ångra inom 14 dagar.
Jag skrev till tjänsten att jag redan skickat in alla uppgifter och inte önskar tredjepartshjälp, samt att jag vill att dom bekräftar detta. Kommer jag få bränna kosingen på jurist och lägga ner företaget eller kommer dom backa?

När jag nu var vaken öppnade jag ett brev från Nordiska värdepapperregistret som vill att jag ska skaffa en gratistjänst som heter minaktiebok.se som jag tydligen måste ha för att inte begå lagbrott. SCAM känner jag och avskyr att min bank inte hjälper mig med dessa spörsmål innan jag fått min f-skattesedel.

nej, ett aktiebolag