Som jag tidigare beskrivit har jag en gedigen bakgrund inom svenskt föreningsliv.
Inom näringslivet har jag till dagen enbart varit anställd inom kollektivet. Jag saknar en hel del kunskap och kompetens kring att drifta aktiebolag.
Jag och min fru har länge funderat kring att drifta vår kennel i bolagsform, av den enkla anledning att hundförsäkringen förutsätter att vi driver med f-skattesedel och vi bestraffas med momsen på hela veterinärsbeloppet, även för den del som försäkringen täcker.
Min fru är som sagt inte i arbete. Hon är en konstnärssjäl, sjukskriven sedan 15 år och brottas med ångest kring att inte passa in. Hon är oerhört duktig på att skapa, men kan i princip inte göra saker på beställning, utan måste skapa av lust, och överskott går att sälja. Problemet är att ha med folk att göra som inte själva begriper konsekvenser av önskemål (oftast att det blir fult eller konstigt) samt att det är allmänt jobbigt för henne att ha kontakt med folk. När det sker är jag alltid mellanhand.
När hon lär sig tunisisk virkning gör hon en vintage modejacka
(kan inget om sådant).
Hon ville göra något för bröstcancerfonden och tog fram en rad armband hon sålde där hälftren av “arbetskostnaden” gick till fonden.
När jag önskar mig en silvertip rakborste gör hon en av en fossil vi hittat i fastigheten.
När hon inte är 100% nöjd med de utställningskoppel som går att köpa gör hon egna, som hon anser täcker upp det hon saknade. utställningskoppel Här är ett av få beställningsjobb

Hon gör massor av fräna saker. Jag tror inte jag behöver skryta mer
![]()
Det hon är kass på är att ta betalt. I början kunde hon lägga på en hundring, utöver material, på ett koppel hon lagt 8 timmar på. Nu har hon, efter allehanda diskussioner oss emellan, landat på runt 100kr per effektiv timme.
Vi ska starta ett bolag. Dels min frus hantverk. Dels kenneln (som aldrig kommer gå plus, bara lite mindre minus), slutligen möjligheten att jag konsultar.
Det finns massor av saker jag är osäker på. Jag trodde banken skulle sätta sig med mig och reda ut alla frågetecken, men så är det inte. Frågorna är många, bland annat
- Min fru är långtidssjukskriven, riskerar hon att få sjukersättningen indragen om hon står som delägare?
- Min fru har ju typ jättelåg pension. Kan vi “löneväxla” och bekosta en tjänstepension åt henne utan att hon får lön ur bolaget? typ istället för?
- Hon har ju typ lägsta möjliga SGI. I teorin kunde vi, om bolaget arbetar upp ett tillräckligt kapital, höja hennes SGI genom att betala en lön under ett års tid där hon står utanför sjukskrivningen. Här har vi dock ett gigantiskt moraliskt dilemma.
Jag har massor av fler frågor och lär återkomma.