Det är ju helt korrekt. Men spelar det någon roll om det är under ett annat ekonomiskt år?
Alright! Mitt svar gäller alla momsregistrerade bolag 
Hur ofta du redovisar moms beror på hur stor omsättning bolaget har. Mindre bolag redovisar moms en gång per år.
Mindre bolag får redovisa mer sällan men hur ofta just du ska redovisa beror på vad du valde när du momsregistrerade bolaget.
Företag har inte det konsumentskydd som privatpersoner har. En privatperson kan alltid häva ett köp inom 14 dagar med hänvisning till ångerrätten i distansavtalslagen.
Företag däremot måste såvitt jag vet hedra avtal om det inte varit extremt lurigt, t ex står i det finstilta på sidan 342 att ni ska betala. Någon jurist här kanske vet någon väg ut, men annars skulle jag:
- Läsa igenom er konversation och se vad det är du förbundit dig till.
- Om du har förbundit dig till någon slags abonnemang / återkommande avgift, säg upp den omedelbart
- Om det inte finns någon väg runt det så kanske bara betala de 900 kr och se det som erfarenhetens pris.
Tråkigt att det finns bedragare som livnär sig på att parasitera på ärligt folk. Tyvärr är det en del av vardagen som företagare att bli utsatt för liknande försök då och då. Man får vara på tårna och utgå ifrån att okända kontakter kan vara scam.
Alltså jag har redan gjort det lurendrejaren vill ha betalt för. Jag lägger hellre ner bolaget och tanken på att lära mig om den världen än betalar för scam.
Det spelar ingen roll om det är tio kronor niohundra kronor eller 50 000 kronor.
Jag betalar gärna för tjänster. Men jag får ju liksom inget ut av det hela. Jag ska telefonera Skatteverket och polisen imorgon om inte skurken svarar.
Jag hade heller inte betalat i första taget. Det viktigaste just nu är att du bestrider kravet.
Att ringa Polisen känns rimligt. Skatteverket hade jag själv struntat i, de har ju inget med detta att göra.
Du borde kunna hävda att du ingått avtalet som konsument i avsikt att bilda företag. Stämmer detta borde Konsumentlagen gälla.
Lycka till!
Smart, Nestor! Det gör stor skillnad om det ingångna avtalet är med dig som privatperson eller med ditt bolag. Skulle ju (förhoppningsvis) kunna vara med dig som privatperson.
Det var lite så jag tänkte gå vidare med det. Dock har företaget meddelat att de accepterat min ånger då jag redan gjort jobbet, så mer energi behöver inte läggas på denna tråkiga parentes.
Usch och fy, nu ger jag snart upp. Jag har fortfarande inte tröskat igenom myndigheterna och efter att Bolagsverket tagit över en månad på sig är Skatteverket nu uppe i långt över en månads handläggningstid.
“Vi har ingen affärsplan för att driva ett företag med leverantörer/kunder och löner ännu, utan vill börja småskaligt. Jag för att lära mig och min fru för att kunna få tillbaka lite av alla pengar hon investerar i material. Förhoppningsvis kan vi växla upp succesivt.” är tydligen = med avslag på momsregistrering.
Skatteverkets bedömning.
En förutsättning för att bli registrerad för moms är att det bedrivs, eller finns en avsikt, att bedriva en ekonomisk verksamhet självständigt. Detta ska kunna visas med objektiva omständigheter. Exempel på objektiva omständigheter är försäljning av varor eller tjänster, inköp av tillgångar som enbart kan användas i den ekonomiska verksamheten, avtal om försäljning, tecknande hyreskontrakt eller aktiv marknadsföring.
Skatteverket bedömer att de inlämnade uppgifterna inte uppfyller kraven för att ni ska bli registrerade för moms för närvarande.
Vid en samlad bedömning anser Skatteverket att ni inte har visat tillräckligt starka objektiva omständigheter att ni bedriver eller har för avsikt att bedriva ekonomisk verksamhet"
Snubben på Skatteverket började med att ringa mig och fråga om siffrorna jag angett. Jag förklarade att jag snöt dom lite ur stjärten, eftersom jag inte vet om vi kommer dra in 50 eller 500k under första verksamhetsåret.
Snubben började fråga om marknadsföring och hemsida, varvid jag svarade att jag inte kan köpa webbplats innan han handlagt färdigt ärendet. Jag svarade också att vi inte kommer hyra någon lokal, utan utgå från hemmet. Förtydligade även att det finns kvitton löpande, men att jag inte vet vilka som kan och bör tas upp i bolaget, det är något jag ämnar diskutera med min bankman, när f-skatt och momsregistrering är färdig (vilket SEB kräver)
Alltså, jag blir tokig. Är jag ett så stort klappmiffo att jag inte begriper vad som är tokigt. Ska jag hitta på en massa prylar eller vad är Skatteverkets problem. Jag säger ju att affärsplan, marknadsföring och fler detaljer kommer kristalliseras när muppen är färdig med sin handläggning. Vill inte staten ha in någon moms? Vid första samtalet fick jag en klar känsla av att han trodde jag skulle tvätta pengar. Han kunde inte förstå att vi inte skulle livnära oss på bolaget. Det var inget han sade rakt ut, men en ryggradskänning. Vad ska jag göra? Killen känns som en praktikant när jag pratar med honom. Kan man begära en kompetent handläggare?
Vad är problemet? Omsätter man under 37500 per år, slipper man att registrera sig för moms. Detta är ju kanonbra.:
Om en privatperson betalar 100 kr för en vara struntar hen i om det är moms på den eller ej. Hen ser ju bara beloppet som ska betalas. För din del blir det positivt. Du slipper att betala in 20 kr i moms. Du får i stället betala skatt på de 20 kronorna men skatten är ju inte 20 kr, utan kanske hälften.
Nackdelen är förstås att du inte får dra av moms på det material som du köper in. Avser du att ha ett lönsamt företag, så lär du ändå gå med vinst med att slippa momsregistrering.
Det rör sig om kompetensinhämtning samt att lära rätt från början.
Du lär inte någon att måla genom att ge denne en pensel och en tom hink.
Ja, och det är ju därför som jag berättar för dig att du kan bedriva näringsverksamhet utan att vara momsregistrerad om omsättningen är låg.