Driva livsstilsföretag bredvid tillsvidareanställning

Hej allihopa, jag har lagt en blygsam stund till att leta efter en tråd som motsvarar det jag söker utan resultat. Om det finns får ni mer än gärna hänvisa mig till den. Har lyssnat igenom avsnitten [#266] (#266 - Att starta, driva och utveckla ett eget företag som gör livet rikare | Del 1 med Monika_Hil) om starta eget men kände inte att jag inte riktigt fick svar på alla min frågor.

Min plan är att driva ett eget företag vid sidan av min heltidsanställning.
Anledningen till det är dels:
Jag trivs för bra med mitt jobb men vill ändå pröva på företagande.
Upplever att jag har tillräckligt mycket energi och fritid för att ha ett extra jobb ( ja jag har inga barn än).
Lära mig något som är helt nytt.

Startläge: Idag har jag en enskild näringsverksamhet sen några månader tillbaka.
Totala inkomster idag: 10tkr utgifter: 0kr har inte vågat dra några pengar från företagskontot eller skaffa något abonnemang.
Jag planerar i dagsläget att jobba ca 200h/år och dra in ca 100tkr/ år från egna företaget.
Har 500tkr per år från min tillsvidare anställning.
Bor i radhus, är i 30års åldern med sambo och har som nämnt tidigare inga barn än.
Den huvudsakliga tjänsten jag kommer erbjuda är att sälja min tid som underkonsult. Har meddelat min arbetsgivare och de var ok med att jag driver detta förutsatt att det inte påverkar min arbetstid. Vilket det inte kommer att göra.

Därför undrar jag hur jag kan få ut mest ”livsstils mässigt”. Genom de inkomster jag har i mitt egna företag.

Exempel frågor som jag undrar:
Är det mer fördelaktigt att göra om min EF till AB kopplat till varumärke, skatter, Utdelningar, m.m.?
Vad kan jag dra av moms på?
Är det värt att leja ut bokföringen?
Förslag på saker jag kan göra med företaget för att öka min livsstil, vill ha tips högt som lågt?

Först och främst bör du lägga tid och kraft på att få företaget att bli så lönsamt som möjligt.
Det är överskottet som gör det möjligt att ta ut lön och utdelning.
Slösa inte kraft på annat.

Och efter att jag har lagt tid på att öka min inkomster vad är nästa steg?

Dina frågor är rätt breda och inte supertydliga.

Det känns som detta forumet svämmar över av nyföretagare som är mer intresserade av hur man kan skatteplanerq och gynna sig privat snarare än att fokusera på att komma igång med verksamheten

Rent generellt kan du dra av moms på inköp som behövs för att bedriva din verksamhet. Det är inte särskilt komplicerat och du kommer rätt långt på sunt förnuft.

Ang ef/ ab. Du borde läsa på det grundläggande för aktiebolag och enskild firma. Du kan inte ge utdelning i ett ef tex. Rent generellt är ett ab bättre ur ett skatte perspektiv.

Om det är värt att leja ut bokföringen är väldigt svårt att svara på. Dels handlar ju det om att det ska bli rätt, och även om man är noggrann så kommer man som lekman göra fel. Om du letar ut vet du att det troligtvis kommer bli korrekt utfört + att du slipper göra det själv.

Vad menar du med ‘öka min livsstil’?

1 gillning

Tack för feedbacken.

Ja det kan jag hålla med om. I mitt fall har jag en klar bild av vad jag ska göra för att öka mina inkomster. Sen finns det en oro att missa de möjligheter att maximera skatteförmånderna när de väl dyker upp.

MItt ef har blivit godkänd för moms avdrag. Har jag förstått det rätt att jag ska fakturera exkl.moms och för att kunna dra av moms inköp?

Tack då ska jag sikta på att leja ut det eftersom jag uppfattar mig vara noggrann :joy:

Flytta privata kostnader så de blir företagskostnader. Vad är vanligt/möjligt att göra?

• Sätta upp mobil och internet abonnemang på företaget?
  • Träffa kollegor över en lunch och företaget bekostar?
  • Avdrag för drivmedelskostnad på privat bil till denna lunch?
  • Ha sambo som ledarmot i AB för att kunna ha planera verksamhetsutveckling på under en tvådagarna vistelse i köpenhamn?

Hoppas detta var lite mer konkret.

Har du frågat skattemyndigheten ?

Vad är du konsult inom? Eftersom du har bra lön från dagjobbet skulle jag råda att satsa på att flytta över kostnader på bolaget: mobil, dator, programvaror etc.

Kör på AB, insatsen är bara 25tkr och du får ett mycket cleanare uppdelning mellan privata ekonomin och bolaget.

Om du inte tycker det är superkul med redovisning skulle jag alla dagar i veckan leja ut det.

Du fakturerar alltid ink moms. Jag är ingen expert men vad jag vet är det endast i vissa fall, tex vid försäljning till andra länder som man fakturerar utan moms.

Sen kvittar du såld / betald moms och får betala skilnaden. Tex säg att du såld för 100k ink 25k moms. Sen köper du en dator för 20k ink 5 moms. Då är du skyldig skatteverket 20k moms.
(Förutsatt att du behöver datorn för att bedriva sin verksamhet)

Jag har kört eget i ett par år och har inte tagit lunch/middagar på företaget då jag tycker reglerna är så snåriga och inte värt mödan.

I grund och botten så är alla förmåner som gynnar dig privat år skattepliktiga, sen finns det ju gränsfall

Personalutveckling och organisation. Så som jag förstått det kan jag göra inkop av minst dator och programvara. Eller förutsätter skatteverket att alla har te.x. dator hemma?

Tack för förklaringen :blush:

Då ska jag se till att kolla upp det lite närmare.

Nej, tänkte först fråga här eftersom det verkar finnas ett intresse för företagande och privatekonomi :blush:

Dator och mobil känns som en no brainer, precis alla kör det