Köpa prenumerationer som YouTube, amazon och open ai på sitt företag. Vad gäller?

Här kommer en lite nischad fråga för företagare av mindre mått.

Jag är själv ny i företagsbranchen där jag har ett eget ab där jag konsultar.

Jag har fastnar på frågan vad reglerna säger avseende inköp till sitt företag, när det gäller tjänster och prenumerationer som sker löpande. Köper man en fysisk sak är det ju ganska lätt (nåja…) att veta var gränsen går. Men det blir svårare med prenumerationer tänker jag,

Mina funderingar är dessa:

1. jag köper ibland via mitt företag saker på amazon. Typ en ny mus till datorn, kablar eller liknande. Jag jobbar inte med it, men sånt behöver ju alla företag. Får man då via sitt företag ha amazon prime, eftersom det då är gratis frakt? Jag beställer nog inte så mkt per år så att amazon prime skulle löna sig för företaget, men i och med prime skulle jag ju dels få gratis frakt på privata saker jag köper (eller??) samt så får man ju en videosteamingtjänst på köpet. Så anledningen skulle ju egentligen vara mer privat än företagsmässigt smart, men min fråga är om detta lagligen är okej, så att säga. Om det nu är det, hur mycket och ofta måste man beställa något. Säg att jag köper en sak på amazon, men och sen har anamzon prime i fem år, skulle det funka? Det låter ju lite orimligt, men jag har ju använt tjänster i företaget och det är väl det som gäller.

2. Samma fråga om YouTube prime, eller vad det heter. Där tittar jag ibland på utbildningsklipp som hjälper mig i mitt arbete. Men detta motsvarar ju max 1% av min privata YouTube streaming. Vad gäller där?

3. Samma fråga med Open AI. Jag har tidigare haft ett privat betalt konto men använt den delvis för att korrekturrätta ansökningar för uppdrag osv för mitt företag. Kan man därav dra det på företaget också? Och samma fråga där. Hur mycket i företaget behöver men använda det vs hur mkt man använder det privat för att det lagligen ska vara “okej”.

4. Som en bonusfråga om någon vet. Senast när jag reste på uppdrag gick min väska sönder. Där jag har dator, packning osv. Kan jag köpa en sån på företaget också? Eller går sånt under kategorin “kläder”?

Om någon råkar veta svaren på dessa frågor, eller var man ska vända sig, så är jag idel öra.

Tack!

Väska: Har jag köpt flera på företaget, främst datorväskor eller mindre resväskor - kabinstorlek …

Vet ej säkert den lagliga aspekten men det passerade/godkändes av ekonomiavdelningen på det lilla AB jag jobbade för då. Och de hade koll på det mesta.

Övriga frågor: Får någon annan svara på.

Med vänlig hälsning,

2 gillningar

Bara en notering.

De saker som hör till företaget bör föras på ett eget konto. Alltså inte blanda privata saker med sådant som hör till arbetet.

Om du kan motivera en kostnad för företaget, så ska kostnaden föras in där, men om du inte kan motivera kostnaden för företaget, så ska den anses privat.

Det är dock bara min högst personliga åsikt. Vad Skatteverket har för åsikter har jag inte en susning om.

2 gillningar

Reglerna är att inköpet ska hjälpa dig att tjäna pengar till företaget, och om du har nytta av det privat så ska du troligtvis förmånsbeskattas i de flesta fall.

Med det sagt använder nog de flesta jobbmobilen även privat, och surfar på jobbdatorn utan att reflektera över det. I slutändan är det skatteverkets representant som gör en egen bedömning om du råkar ut för en revision. Då hänger nog mycket på hur noggranna de är, och om du kan argumentera väl för varför utgifterna hör till företaget.

Jag har själv inte ens övervägt att ta min Youtube-prenumeration på företaget, däremot mitt VPN-abonnemang, har också backup-tjänsten på företaget, trots att jag även backar upp privata filer.

1 gillning

Det är precis där som det är lite svårt tycker jag. Jag kan motivera samtliga saker och kommer använda de i företaget. Men kan tex ett års prenumeration motiveras om det bara använda några gånger.

Jag vill inte mygla och jag vll göra rätt för mig. Därav vill jag veta var gränsen går.

Jag har förstått att man kan och får använda saker man köper på företaget även för privat bruk, som tex en dator.

Jag är lite djävulen här och tycker du ska fråga Skatteverket. Om du vill följa alla lagar och regler. :slight_smile: Det går att fråga anonymt.

2 gillningar

Streamingtjänster skulle jag inte ta på bolaget. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna motiveras. Du får exempelvis inte köpa hem en TV trots att du behöver använda den i utbildningssyfte. Väska är nog ett gränsfall. Kanske om du reser mycket i tjänsten och inte bara enstaka tillfällen. Annars går den troligtvis under samma kategori som kläder.

Open AI däremot tycker jag är ett klockrent case för bolaget på samma sätt som exempelvis Google Workspace. I framtiden kommer inget företag klara sig utan AI.

Bäst att kontakta Skatteverket. Du får meddela oss vad du kommer fram till. :nerd_face:

1 gillning

Tänker som dig, köper kurser på udemy och tar chatgpt på firman, bägge är högst relevanta för mig som it-konsult. Youtube m.m. betalar jag privat för jag är rätt övertygad om att en okunnig jurist på skatteverket utgår ifrån att det är 100% privat eftersom det är så de själva använder youtube.

2 gillningar

Detta kan du glömma.
Speciellt då det är gratis frakt på sådant Amazon själv skeppar och kostar över 229:-
Jag betalar för Prime, men när jag kollar på mina beställningar så har alla kvalificerat sig för gratis frakt pga av summan.
Kan inte se hur du skulle köpa saker till företaget och motivera Prime för enstaka köp under ett år som antagligen ändå skulle haft fri frakt.

Lite relaterat, vet någon vad som gäller med månadskort i kollektivtrafiken? Min nuvarande arbetsplats vill att folk ska betala resa för resa och ta dem som utlägg då det enligt dem ska förmånsbeskattas om de köper månadskort, även om man reser för mer än vad det kostar att ta enstaka resor.

Det är trist att staten är så rädd att man skulle råka få några kronors fördel genom jobbet. Och äckligt hur mycket fördelar och betalade utlägg riksdagsmän kan ta ut som absolut är fördelaktigt personligt. Double standard…

Själv måste jag anmäla till jobbet om jag gick en macka på flyget så de kan dra av en euro från traktamentet. Och får man en present av kollegorna (bröllop,50 år etc) är det en löjligt låg summa (typ 50eur) innan det måste anmälas till skatteverket…

Off topic, men är det något som jag skulle ändra på utom world peace så är det det komplicerade skattesystemet som kostar mer tid och energi än vad det ger.

Ska inte inköp bokföras procentuellt? T ex använder man en sak 50% i företaget så bokför man 50% på företaget? Men kanske bara är för enskild firma.

Annars låter förmånsbeskattning rimligt.

Jag upplever att ni gör det mycket svårare än det är.

Så här tänker jag:

• Det finns INGA skrivna regler över om X eller Y är tillåtet eller inte. Det går inte att definiera.

Vad som finns istället är en formulering som lyder (källa: SKV):

Utgifter för intäkternas förvärvande och bibehållande dras av som kostnad

Huvudregeln är att utgifter för intäkternas förvärvande och bibehållande dras av som kostnad (16 kap. 1 § IL). Ränteutgifter och kapitalförluster som hör till näringsverksamheten ska dras av även om de inte är att se som sådana utgifter.

För att avdrag ska medges krävs inte något direkt samband mellan utgiften och någon specifik intäktspost. Det finns inte heller något krav på att utgiften ska ha varit nödvändig för att förvärva och bibehålla inkomster.

Det vill säga det är upp till oss som företagare att:

• Kunna motivera och visa hur just jag använder den befintliga utgiften i min verksamhet för att TJÄNA eller BEHÅLLA de intäkter som jag har.

Sedan om det inkluderar ett motorcykelställ, youtube, chatgpt eller liknande är ju upp till var och en. Jag kan absolut visa hur ChatGPT är väsentligt för min verksamhet, inkl. t.ex. kamerautrustning. Motorcykelställ? Inte direkt… Men min kompis som har en trafikskola - precis tvärtom.

5 gillningar

Ytterligare ett tips. Med mina jurister har vi en skala som ser ut som följer som kan vara till glädje:

• Grönt - någon är töntig om de har en åsikt eftersom vi har helt rätt.

• Grått - vi har bra argument men någon annan kan också har bra argument, det skulle förmodligen behöva avgöras i ting.

• Rött - gör inte det, dvs en chansning att inte bli påkommen.

Man vet rätt ofta själv vilken av dessa man rör sig och om det är värt risken. :wink:

4 gillningar

Tack! Detta ger lite klarhet trots att jag måste medge att jag fortfarande är lite vilsen i frågan..

Ja det är just denna del som är lite klurig…

Där är jag absolut inte än. Tycker allt är svårt. Men har som sagt inte haft företag så länge. Kanske lär mig med tiden. :slight_smile:

Det kände jag inte till. Det hade ju varit bra om det gick även i AB…

Jag är inte helt säker på att det går. Jag hade nog snarare gått på att antingen ta det 100 % på företaget eller 100% privat. Är det osäker och vill ta det på företaget, kolla upp förmånsbeskattning.

Så här:

• Kan du berätta en historia som hänger samman, är logisk och sann kring hur ChatGPT (eller X) bidrar till ditt företagande?

Om JA, inga problem. Om nej, ta inte det på företaget. :wink:

Det många missar är att det är en värvningskonversation, det är inte en jämförelse med en regelbok. Jag har haft många diskussioner med Skatteverket i ett antal frågor. Den längsta höll på i 6 månader och slutade med att de fick över 110 sidor underlag. Tricket är att inte se dem som några domare, motståndare eller liknande.

De vill hjälpa till att se till att saker blir rätt. Det vill uppmuntra företagande och de är dessutom snällar emot nyföretagare än mot oss gamla. Så se det som att du hjälper dem att få en förståelse för ditt företag och din verksamhet. Om de förstår, så är det oftast inga problem.

Jag funderar på att ta GPT-4 på företaget. Kan man betala för ett helt år eller har de bara månadsbetalning?

1 gillning

Googlade lite. Bara för enskild firma. Förmånsbeskattning låter som alternativet för AB.

https://www.verksamt.se/om-webbplatsen/tillganglighet/poddtexter/dator-och-mobil

2 gillningar

Gäller detta resonemang även kvantitet, så att säga? Tex om jag behöver 2 gb icloud molnlagring för att spara mina kvitton, filer osv online, kan jag då på företaget ta 2 tb icloud, trots att det är mycket mer än vad som “behövs” för företaget?

1 gillning