Tips på kostnader att ta på företaget

Vad har ni för tips på kostnader som ni tar i ert eget AB som avlastar er personliga ekonomi?

Jag har tex anställt mina barn och gett dem mobilabonnemang som företaget betalar.
Men då får de jobba några timmar också.

2 gillningar

Det är inte alla som kan anställa sina barn. :laughing:

Jag har haft problem med att motivera att anställa frugan men har nu hittat en bra anledning att göra det. Så hon kommer få telefon och tillhörande abonnemang på bolaget.

Om allt går riktigt bra får hon också ha en bil haha.

Annars är det väl svårt. Tänker börja ta 2 personalfester om året med familjen, typ heldag på Liseberg med övernattning.

1 gillning

Sänk skatten, avskaffa avdrag och sparka 95% av Skatteverket. Det tror jag alla skulle må bra av, även de som slipper ligga vaken och klura ut mer sätt att snika staten på. :innocent:

9 gillningar

Får man anställa närstående hur som helst? Trodde man var tvungen att ge en marknadsmässig lön och därmed betala in arbetsgivaravgifter.

3 gillningar

Du måste ha arbetsuppgifter åt dem.

Men annars är det grönt ljus sålänge det är marknadsmässig lön.

Bostaden som kontorshyra :innocent:

Glöm inte fika och enklare förtäring

1 gillning

Läser Skatteverkets rådgivning men hittar inget om detta. Var kommer den informationen ifrån?

1 gillning

Finns även möjlighet till konferens med övernattning om man till exempel har respektive invald i styrelsen. Strategiarbete på agendan.

2 gillningar

Nejdå. 2 personalfester om året med 1 natt är okej.

Just telefoni tycker jag är värdelöst. Jag kör privat trots bolag eftersom telefoni är en sån grej som tenderar att bli dubbelt så dyrt för företagskunder utan orsak.

Är någon av annan uppfattning?

Men att köpa exempelvis dator och sånt är ju naturligt på företaget.

5 gillningar

Du har helt rätt, min redovisningsbyrå har fel och lat som jag var dubbelkollade jag det aldrig. Synd på många övernattningar genom åren. Tack för rättelsen!

Se inlägg nedan. 2 är okej.

2 gillningar

Inget att hänga läpp för :slight_smile: Det kommer ju fler chanser!

Styrelseresa snackade min redovisningskonsult om också. Jag är osäker på reglerna för denna dock. Men det är perfekt när både jag och frugan sitter i styrelsen :smiley:

För fåmansaktiebolag får man såklart anställa familjemedlemmar. För en medhjälpande maka (eller motsvarande, till exempel sambo med gemensamma barn), är det dock du som företagsledare som beskattas för det som överstiger marknadsmässig lön. För egna barn under 16 år ska den förälder som får mest ersättning av företaget beskattas för all lön som utbetalas och för egna barn över 16 år för det som överstiger marknadsmässig lön. Allt från minnet.

1 gillning

Det är den som räknas som företagsledare alternativt dem som tjänar mest som får stå för beskattningen vill jag minnas :slight_smile:

Ingen kostnad i gråzon direkt men uppmanar alla att teckna en privat sjukvårdsförsäkring genom sitt AB. Om man vill ha vård när man kan tänkas behöva den vill säga.

2 gillningar

Friskvårdsbidrag, gymkort som naturaförmån, julgåva, trevliga konferensresor, förmånscykel, elbil som förmånsbil, arbetsdator, handledsdator, mobiltelefon med abonnemang, traktamenten vid resor, hyrbil vid arbetsresor, 1:a klass på tåget, bo på lyxhotell vid jobbresor, skrivare och papper, kontorsmaterial, arbetskläder, representation.

3 gillningar

Jag förstår verkligen inte hela poängen med avdrag hit och dit.

Hade de inte varit mer kostnadseffektivt att minska 30-100 medarbetare på skatteverket och bara strunta i alla avdrag.

Glöm inte förmånsbeskattningen bara :slight_smile:

1 gillning