Jag kommer starta eget bolag tids nog som IT-konsult.
Min fru pluggar, i olika takt. Finns det några hinder för att betala ut lön till henne genom bolaget, för att barnen ska kunna vara på förskolan utan att de ska dryga sig med timmar eftersom studietakten varierar lite, och att hon kan köpa dator och telefon via bolaget.
Eftersom hon inte kan något om IT kommer hon inte kunna bidra så mycket i bolaget, förutom kanske något litet administrativt.
Kan Skatteverket vilja revidera vad en viss person i bolaget har gjort under sina dagar, och vad de har gjort med sin respektive utrustning?
Skatteverket kan ha synpunkter vid en revision då man t.ex. kan undvika statlig skatt genom att fördela inkomsten som du tänker göra. För att undvika problem så ska det vara faktiska arbetsuppgifter som behöver utföras (administration som du tänkt behöver ju absolut utföras av någon, så varför inte av frun) och marknadsmässig lön. Så du kanske inte kan anställa henne på heltid, men du kan säkert motivera säg 20% och betala en marknadsmässig lön för det.
Glöm inte bort friskvårdsbidrag för alla anställda, viktigt att ta hand om hälsan!
Det viktiga är som sagt att lönen är marknadsmässig. Om hon spenderar en timme i veckan på administrativt arbete är det inte direkt motiverat att betala en lön upp till brytgränsen. Så här skriver Skatteverket själva:
Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag
När bara den ena av makarna är företagsledare i ett fåmansföretag eller fåmanshandelsbolag ska den andra maken ta upp till beskattning den del av ersättningen för arbetet som är marknadsmässig. Eventuellt överskjutande del tas upp av företagsledaren (60 kap. 13 § IL). När man ska beräkna underlaget för arbetsgivaravgifter ska ersättningen anses ha utgetts till den som ska beskattas för ersättningen (2 kap. 25 § SAL).
Exempel: fördelning mellan makar i fåmansföretag
Eva som är 60 år bedriver mäklarrörelse i aktiebolagsform tillsammans med maken Nils som är 67 år. Bolaget är ett fåmansföretag utan andra anställda än makarna. Eva är företagsledare och Nils hjälper till på deltid med en del skrivarbeten. Båda har tagit ut lön ett år med 1 miljon kr vardera. Marknadsmässig lön till Nils har beräknats till 250 000 kr. Det innebär att bolaget ska betala fulla arbetsgivaravgifter på underlaget 1 750 000 kr och endast ålderspensionsavgift på underlaget 250 000 kr, eftersom Nils är 67 år.
Några földfrågor:
*Hur ser möjligheterna ut för att i en liknande situation ha frun som styrelseordförande?
*Hur mycket kan man ta ut i arvode för en sådan post?
*Påverkar arvodet hur mycket man får ta i utdelning enligt 3:12?
Risken finns ju att upplägget uppfattas som konstgjort av Skatteverket. Som styrelseordförande blir hennes uppdrag att leda och bevaka en enskild styrelseledamot. Jag förutsätter att du äger 100% av aktierna och därav har all makt?
Är ingen expert men ser personligen inga fördelar med ett sådant upplägg kontra att anställa henne för en administrativ tjänst.
Det är ändå intressant hur många frågor som dyker upp kring att undvika skatt / fuska från personer som inte ens startat sitt ab.
Att betala ut lön till henne kan du naturligtvis göra för det arbetet hon utför men det ska vara marknadsmässig ersättning annars kommer du få problem om det upptäcks
@anon96748949, jag var otydlig men det gäller några timmar och en marknadsmässig lön därefter. Oklart för mig än så länge vad som kan vara motiverat för administration, men 20% låter rimligt!
@Pelle_Paltnacke, fuska ska jag absolut inte, det är därför jag frågar, dock är jag nyfiken på hur upplägget fungerar och vilka fördelar det finns då jag vet om några där frun är anställd i mannens firma.
till en marknadsmässig lön (för den typen av jobb som anställd)
20% av en heltid (34 tim/månad) lär knappast Skatteverket tycka är motiverat om jag gissar att det rör en slags “enmanskonsultlåda” som har en till ett par kunder i månaden. Dvs ett tiotal verifikat/månad, 1-2 löner och redovisning mot skatteverket, kanske posta något brev, skriva ut någon faktura och köpa in någon förbrukningsvara osv. Då rör det sig snarare om ett behov av ett par timmar/månad dvs antagligen <2-5% anställningsgrad och lönenivån lär kanske motsvara 25000-35000kr/mån om det vore en heltid.
Observer att om en arbetsuppgift tar lång tid för att den anställde är “ovan/orutinerad/nybörjare” så måste nog också lönen sättas därefter.
Som svar på din fråga. JA Skatteverket kan vilja kolla närmare på det och gör det då via en fråga eller en revision om de känner att det känns misstänksamt. Gör de det så är det NI som ska bevisa de tre punkterna ovan.
@Robert_G@anon96748949
Hon äger en mindre del av bolaget, men jag har > 75 %.
Vad är en rimlig ersättning för styrelsearvode?
Angående om styrelsearvode påverkar hur mycket man får ta i utdelning enligt 3:12, såg jag i förbifarten ikväll att det inte gör det. Har inte kollat närmare på det.
Kolla vad som gäller för medhjälpande maka. Skatteverket tolkar till sin fördel och kommer se dig som företagsledare.
För lön ska det inte bara vara marknadsmässigt relativt arbetet utan också makans lön på vanliga arbetsmarknaden.
Bästa är väl om du kan få med hennes namn på utgående fakturor men det är att gå uti den mörkgrå zonen.
På vilket sätt skulle du säga att ett namn på fakturan påverkar hennes insats i bolaget? Hur lång tid och vilken insats innebär det från hennes sida och vilket värde genererar detta?
Det kanske är lättare att vända på det. Vilka arbetsuppgifter har du möjlighet att delegera till henne? Hur tidskrävande är det? Vad hade du betalt för en sådan arbetsinsats om det inte vore din fru?
Om det inte görs något jobb med mobilen och datorn behöver ni förmånsbeskatta och momsa hela beloppet.
Det borde vara lättare att hitta legitima arbetsuppgifter i företaget till henne. En klassiker är ju att låta frugan sköta faktureringen, hon kanske kan gå en kurs i bokföring?
Om ni är gifta och en person försörjer hela familjen, varför kan inte all inkomster stå på dig?
Som jag skrev ovan. Att kunna köpa en dator och telefon till henne på bolaget, och att kunna uppge till förskolan att hon jobbar i bolaget, för att de inte ska dryga sig om timmar ifall hon inte pluggar 100% på papperet en period.
Det är oavsett en tillfällig period, eftersom hon kommer jobba efter studierna. Syftet är inte att hon ska ta ut lön istället för mig. Det hade varit kul om båda var aktiva i bolaget, så kanske blir det att hon tar den lilla admin som kommer finnas.
Så, eftersom hon pluggar nu, skulle hennes lön baseras på vad hon jobbade med innan studierna? Om hon inte hade jobbat innan studierna, vilket hon har, men hypotetiskt, skulle man inte ha rätt att tjäna något i bolaget då? Det låter konstigt.
Som sagt blir det inte billigare att köpa det “på företaget” än att du tar ut pengarna och köper datorn och mobilen själv, eftersom mobilen och datorn inte används till företaget. Det blir bara mer administration med förmånsskatt, arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.
Om hon jobbar deltid så kan ni ha kvar förskoleplats “i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier”. Skollag (2010:800) | Lagen.nu
Det är alltså inget problem att öka antalet timmar när hon studerar heltid och minska när studietakten är lägre.
Att ta ut en lön i företaget är inget som påverkar rätten till förskoleplats, eftersom utan arbetsuppgifter så behöver inte föräldrarna vara borta från barnen.
Så:
Mobil och dator blir inte billigare
Rätten till förskoleplats blir inte bättre
Du får inte mindre problem med Skatteverket
Som talesättet säger, det finns ingen gratis lunch. Vill ni skatta det som vid arbete och sköta det lagligt så behöver hon faktiskt jobba på riktigt också.