Lön från eget AB till familjemedlem

Jag funderar på vad som är rimlig och ok lön att betala ut till min fru som sköter all admin i mitt bolag, såsom fakturering, löner, skatter, utlägg, bokföring o.s.v.

Insatsen handlar om ca 10% av en heltid.

Ska man ge 10% av en marknadsmässig heltidslön är det kanske svårt att motivera mer än ca 5000 kr per månad. Men alternativet om frun inte gjorde detta är ju att jag skulle få göra det själv eller anlita extern tjänst. Det går ju knappast att anställa någon på 10% för detta, om det inte var just min fru.

Skulle jag göra det själv så skulle jag tappa motsvarande fakturerar tid, vilket skulle bli ca 15 000-20 000 kr per månad. Skulle man anlita ett företag så skulle det kanske landa på ca 10 000 - 15 000 per månad.

Jag vill gärna få hjälp hur man borde tänka. Skulle det vara rätt att ge 10 -15 000 i lön till frun för detta med tanke på alternativen? Kan man hävda att det är en marknadsmässig lön?

Du kan inte jämföra med din debiterbera tid eller vad tjänsten skulle kosta att köpa.

Då hon räknas som anställd så är det marknadsmässig lön man går efter. Sen kanske du kan motivera 20% istället för 10%. 10% är ju inte många timmar :slight_smile:

Marknadsmässig lön är då inte vad en konsult kostar, utan vad en anställd skulle ha i lön.

Låter som en redovisningskonsult och där kanske marknadsmässig lön ligger runt 40k i månaden.

3 gillningar

Annars kanske du kan ge ut några B-aktier hon kan “köpa” och ge utdelning i slutet av året? :thinking: Funkar sånt?

Finns väl i princip inga fasta och klara regler för vad som anses vara marknadsmässig lön, och om skatteverket skulle granska vilket dom sällan gör så torde en nivå på 10-15kkr i lön gå att motivera så länge arbetet kan anses kvalificerat, din fru har relevant kompetens arbetet är oregelbundet och utförs med högt ansvar självständigt och på din beskrivning låter det så. Framförallt även om det är en hög lön så är den långt ifrån extrem på dom nivåerna. Så jag skulle säga kör (så länge din fru fortfarande hamnar under brytpunkten då ;)).

Hon kan starta eget bolag och fakturera 16h /månad på rimlig peng vad det hade kostat annars.

1 gillning

Tack för svar!

Ja, det är så jag resonerade först. Men i praktiken så skulle jag ju inte kunna gå ut och försöka anställa någon på 10% och förvänta mig att hitta någon som gör det för 4-5000 per månad. Det är egentligen inget realistiskt scenarie att jämföra med, tänker jag.

Tack!

Ja, hon skulle fortfarande ligga under brytpunkten. Och jag resonerar som du, med de villkoren som anställningen skulle innebära med tider och flexibilitet så går det ju inte att jämföra med 10% av en vanlig heltidslön för motsvarande tjänst.

Tyvärr är det inte relevant för SKV att du inte kan anställa något på 10%.

Dem tittar på marknadslön, som visserligen kan vara svår att bedöma. Men vi kan nog alla vara överens om att en lön på 20k för admin arbete 16h i månaden inte är marknadsmässigt :slight_smile:

Sen finns det någon regel kring lön till barn osv där det finns ett grundbelopp. Men jag tror det förutsätter 100% för att ta det beloppet. Hade jag varit dig så hade jag tagit hjälp av Revisor/Skatte jurist för att inte göra fel.

Tack för info!

Kanske får göra det. Finns det möjligen någon med den kompetensen här på forumet som kan delge sin syn på detta?

Jag använder en redovisningskonsult som hanterar detta. Under två timmar i månaden + nån timme för bokslut etc.

Inte komplicerat om det inte är massor av anställda. Hur många anställda har du?

1 gillning

SKV är rätt hårda och det finns lagar på ämnet, sen är det som med allt annat när det kommer till SKV. Kommer dem granska dig?

Tror inte det handlar om att spara pengar, det handlar nog om att få ut mer pengar i hushållet.

Tycker helt ärligt att denna typen av frågor bör Skatteverket svara på. Att någon godtycklig självutnämnd skatteverkskännare ska gissa fram ett belopp, mot ersättning, som Skatteverket “sannolikt” godkänner är bara absurt. Inte alls övertygad om att Skatteverket kommer kunna ge ett svar på sin egen förväntan, men det är nära på Kafka-liknande att när man försöker göra rätt för sig kan man inte få besked om vad som är rätt på förhand utan man måste “testa” sig fram.

Det finns flera trådar på ämnet, jag har ställt frågan själv bla. Och konsensus i forumet verkar vara att du inte kan ge din maka/make en stor lön. Utan det måste motsvara deras arbetsinsats.

Ja, men oavsett så är min utgångspunkt att bedriva min verksamhet på ett sätt som håller sig till vad som är lagligt och som jag kan stå för inför vem som helst.

Så tar du in en redovisningskonsult. Dem kostar ~1500kr/h. Det spar ditt företag pengar.

Då kan vi börja med att svara ärligt här inne.

Hur många timmar lägger hon på jobbet egentligen? Om du är ensam på bolaget så ser jag inte hur hon kan lägga 4 timmar i veckan på admin.

Ja, vi har ju inte räknat så noga, men det blir ändå några timmar när man räknar in allt.

Det är i alla fall mer än 5% men utgå som sagt från 10%.

Som Lockis säger så handlar det i alla fall delvis om att maximera inkomsten till hushållet, men på ett sätt som är lagligt så klart. Sen är det ju också så att det är lämpligt att ta hjälp av frun som inte jobbar heltid och har kompetensen.

Så här har jag fått det förklarat:

1. Arbete som ”behöver” utföras utifrån verksamhetens art.

2. Rimlig nedlagd tid i förhållande till arbetsuppgiften som utförs.

3. Marknadsmässig lön. Observera att det då ska kopplas mot nedlagd tid. Dvs är man nybörjare/långsam kan man inte räkna på toppenlön som motsvarande proffs har osv.

4. Finns ingen koppling mot vad det skulle kosta att leja in en utomstående redovisningsbyrå eller hur mycket man ”förlorar” i tid/intäkt om man gör det själv.

Marknadsmässig lön för en vanlig/enklare redovisningskonsult/adm-hjälp ligger nog på ca 30000-38000kr/mån.

För en auktoriserad redovisningskonsult, deklarationshjälp alt revisor då ligger det nog högre MEN det är i regel inte de arbetsuppgifterna som avses/behövs löpande varje månad. Dvs du kan inte betala lön motsvarande en revisor för att en anhörig löpande sköter några fakturor, löner, betalar lite räkningar och sköter löpande bokföring och månadsredovisning mot Skatteverket.

8 gillningar