Kan mitt AB köpa tjänster av närstående (min fru)?

Hej. Jag driver ett aktiebolag (konsultverlsamhet), äger 100% och är ensam anställd. Jag tar ut lön till brytgränsen och maxar utdelning. Inom ramen för mitt arbete läggs det flera timmar varje vecka på uppgifter relaterade till UX, layout, redigering etc.

Min fru arbetar med annat, men har viss erfarenhet av ovan. Hon har också en enskild firma (men inte inom samma område).

Nu till frågan:

Jag (mitt AB) skulle vilja anlita min fru ca 4h i veckan för korrektur, redigering, layoutande mm i mitt företag och betala henne för detta. Det kommer finnas mer än tillräckligt med jobb varje vecka och naturligtvis skriver vi ett avtal etc. I praktiken gör hon redan detta arbete idag, fast i mindre utsträcknng och gratis. Vi skulle vilja fomralisera det och låta henne få betalt för dett arbete hon lägger ner.

Som jag förstår det finns tre alternativ:

1. Anställa henne och ge henne lön från AB:t (inte fördelaktigt givet 3:12-reglerna)

2. Skriva ett avtal med henne och låta henne fakturerar från sin enskilda firma (hon måste antagligen bredda erksamheten då)

3. Skriva ett avtal och låta henne fakturera via egenanställning (tex. coolcompany eller frilansfinans)

Om vi tar bort alternativ 1. vad ser ni för förderdelar/nackdelar/fallgropar med alternativ 2 och 3?

Vi lutar åt alternativ 3 då det förenklar administration ev minskar risk för att skatteverket har synpunker på upplägget eftersom det är egenanställmmningsföretaget som är levererantör och inte min fru?

Vad har ni för tankar/erfarenheter?

Vad är det som gör att du väljer bort alternativ 1? Du ökar löneunderlaget i bolaget som gör att du kan ta ut en större lågbeskattad utdelning.

5 gillningar

Vad jag förstår ger 3:12 så kommer JAG beskattas för den lön min fru tar ut från mitt aktiebolag (om jag förstår det rätt)

Har jag missförstått detta blir ju alternativ 1 (anställa henne) också ett bra alternativ att fundera på.

Jag rekommenderar alltid att kolla med redovisningskonsulter, men jag är ganska säker på att det inte är så.

Jag och Caroline är anställda i bolaget (som jag äger). Jag betalar sociala och arbetsgivaravgifter på hennes lön (och min egen). Sedan kan jag räkna in båda våra löner i utdelningsutrymmet i slutet av året.

Så jag skulle definitivt köra på 1 eller 2. Alternativ 3 hade jag inte ens övervägt.

3 gillningar

Det gäller bara om du skulle betala mer än marknadsmässig lön till din fru. Betalar du en rimlig lön för arbetet som din fru gör bör det inte vara några problem.

Läs här under fåmansföretag:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.4/1322.html#h-Famansforetag-och-famanshandelsbolag

2 gillningar

Är det inte lätt att fuska då? T ex betala ut lön till frugan som inte gör något och sen kan hon antingen swisha pengarna privat eller bara använda dem i hushållet. Vips så ksn man plocka ut mer pengar utan att betala statlig skatt?

1 gillning

Jo, det är det :slight_smile: Men så ser reglerna ut, om det skulle vara så att skatteverket granskar bolaget och konstaterar att detta är lön utan prestation så blir det lite tråkigare att vara företagare. Men denna typ av fusk är nog relativt vanligt där barn får komma in, jobba lite och få lön för ett inte alltid jättevärdeskapande arbete.

Så du som ägare tar ju ansvar för att den lön som betalas ut kan motiveras mot skatteverket om de bestämmer sig för att granska bolaget. Men denna typ av fusk förekommer, det vet jag av erfarenhet. Hur vanligt det är vågar jag dock inte spekulera i.

2 gillningar

Ja okej. Tror en kompis på gymnasiet gjorde så. Hon var anställd som en slags administrativ personal på sin pappas bolag och tog ut lön. Men ag tror inte hon gjorde något egentligen.

1 gillning

Varför hade du inte övervägt egenanställnig? Är det pga 4-6% avgift eller något annat?

För mig framstår det som ett smidigt alternativ eftersom det ger minimal administrarion för båda parter

Tack för förtydligandet, det låter mer rimligt!

Jag tror ändå vi kommer försöka titta på en lösning där hon inte anställs i bolaget eftersom behovet kommer variera och det är inte säkert att det blir ett långsiktigt upplägg. Fakturerar hon (från enskild firma eller egensanställningsföretag) blir det ju väldgt lite administration runt det och enkelt att avsluta eller växla upp/ner.

Marknadsmässig lön skulle handla om en timlön på runt 200kr per timme, men en marknadsmässig timme på faktura ligger nog norr om 700.Ett upplägg med fakturering mer attraktivt (för henne) och är nog en förutsättning för att det skall vara värt det (för henne)

Observera att lönen hon får ska vara marknadsmässig för den typen av jobb och kopplad till rimligt nedlag tid.

Läs på om ”Närståendekrets” så ser du olika specialregler för att inte kunna flytta över inkomst mer skattegynnat till närstående.

3 gillningar

Självklart skall lönen vara marknadsmässig, och nedlagd tid styrks med tidrapport så det går att styrka vilket arbete som utförts.

Som timanställd borde marknadsmässig lön för detta ligga på drygt 200-250 kr/h
En konsult skulle sannolikt kosta minst 700-800 för detta arbete

Som sagt är jag intresserad av vad forumet ser för nackdelar med egenanställning? Är det avgifterna och inflexibiliteten, eller är det något annat?

1 gillning

Det mest flexibla, lätta och enda egentligen rimliga är att betala ut lön till frun.

1 gillning

För min del är det definitivt avgifterna rörande detta. Varför betala någon att betala ut lön när du med enkelhet kan lägga till en person till i din egen lönelista? Du betalar redan lön till dig själv - en lönespec till, en person till i deklarationen gör det till en väldigt liten extra admin börda. Att lägga upp och ordna faktureringsunderlag till Frilans kommer med all sannolikhet kräva lika mycket som att hantera lönen inom bolaget.

Det lyfter även ditt eget löneutrymme till K10an vilket gör att du skapar ett större underlag för dig själv att plocka ut en större del till lågbeskattning eventuellt ackumulera överskott i din K10.

Frilans / Coolcompany eller liknande är väldigt bra tjänster vid korta extrajobb om du inte vill / orkar starta bolag. Men när du har hela strukturen på plats så varför inte använda den? Jag ser ingen nackdel med att lösa detta genom att betalas hennes lön direkt från bolaget.

Tydligt att forumet inte är fans av egenanställning.

En ytterligare anledning till att inte anställa direkt i bolaget är att en marknadsmässig timlön i en anställning är betydligt lägre än ett marknadsmässigt timarvode för en konsult. Min fru ligger under brytgränsen för statlig skatt, så hon kommer skatta relativt låg och samtidigt spara in till pension. För aktiebolaget är naturligtvis en lägre kostnad bättre, men oavsett vad jag betalar för en timme av hennes tid kommer jag vidarefakturera detta mot mina kunder med minst 50% påslag.

Marknadsmässig timlön för denna kompetens ligger strax över 200 kr/h
Marknadsmässigt timarvode för denna kompetens ligger strax över 700 kr/h (oavsett EF eller egenanställning)

Det senare alternativet ger ungefär dubbelt i lönekuvertet

Om det inte framkommer några andra motargument än avgiften på 4-6% kommer vi sannolikt börja med egenanställning i 2-3 månader för att testa hur det fungerar att lägga schemalagd tid varje vecka på detta sätt. Om det fungerar bra går vi sannolikt över till fakturering från EF längre fram

Tacksam för mer tankar och erfarenheter

Nästa steg för mig är att ringa skatteverket och höra om dom har några inspel på det hela

Fler argument har ju framkommit.

Det ökar ditt utdelningsutrymme.

Men vill du ha andra så.

Alla anställda kan få friskvårdsbidrag oavsett hur lite de jobbar. Dvs 5000kr/år.
Du kan sätta av motsvarande 35% av bruttolönen i tjänstepension.

4 gillningar