Är precis i startgroparna att ta steget till att bli konsult med eget bolag. Bolaget är tänkt att användas för min konsultverksamhet (inom IT) samt för bemanning/konsultverksamhet (som hyr-syrra) av min fru.
Tanken är att jag arbetar 100% som konsult. Min fru kommer ta bemanningsuppdrag runt om i Sverige ryckvis blandat med anställt “timmis-arbete” i hemma-regionen (pga karensreglerna för sjuksköterskor).
Det känns helt icke-kontroversiellt att min fru kan ta ut lön upp till motsvarande vad hon fakturerat. Dock undrar jag om det är det absoluta taket? I vissa trådar här så pratas det om att det är problematiskt med att anställa närstående för enklare uppgifter och sedan ge en hög lön. Men i detta fallet kommer en betydande del av resultatet bestå av intäkter från hennes konsultarbete, dock inte lika många timmar på årsbasis och inte till lika hög timpenning som mig.
Idealt vore att jag tar ut lön upp till brytgränsen och att hon tar (brytgräns - timmislön) från bolaget. Men jag antar att det är problematiskt om kostnaden för bolaget av (brytgräns - timmislön) på årsbasis hamnar över hennes intäkter på årsbasis?
Allting funkar tills det blir skatterevision. Om du betalar ut en orimligt hög lön till frun i förhållande till vilka intäkter hon fakturerar kommer det givetvis ifrågasättas och mot Staten vinner ingen, jag skulle föreslå att hon ”bär sina egna kostnader” i bolaget, alternativt ha varsitt bolag.
Jag tänker att det handlar om att vara rimlig, och att det ska gå att motivera på ett vettigt sätt.
Hur många administrativa arbetare ( eller anställda i övrigt) i företag tror du drar in intäkter som täcker deras löner ? Det kan väll omöjligt vara så Skatteverket skulle resonera ?
Skatteverket bedömer väl enligt verksamhetsbeskrivningen, hyr bolaget regelmässigt ut personal som man går back på är det rätt uppenbart att det handlar om att minska beskattning och då är det öppet mål och omvänd bevisbörda. Det ”administrativa arbetet” är ju inte särskilt omfattande i ett enmansbolag, knappast motsvarande en halvtidslön. Många ”anställer” ju sina pensionerade föräldrar pga högre grundavdrag och lägre sociala avgifter, med samma motivering.
Nej det var det jag menade med rimligt och att något ska gå att motivera.
Administrativ tjänst på 50% året runt i 2-man-konsultbolag är sannolikt inte rimligt.