Kan man dela ut lön i sitt företag till sin sambo, och då även öka lånelöfte?

Hej!

Jag har en specifik fråga. Jag har ett företag där jag jobbar som stafettläkare/konsult utöver min fasta anställning som läkare inom landstinget. Nu har jag stafettat lite och kommer få in lite pengar i mitt bolag. Min primära tanke var att ta ut detta som aktieutdelning men sedan fick jag en annan idé:

Min sambo jobbar som sjuksköterska och har lön under brytgränsen medan jag har lön över. Så att ge lön till mig i företaget är ju dumt, aktieutdelning har jag förstått är bättre. Däremot kom jag på att jag kanske kan anställa min sambo i företaget och ge ut lön till henne upp till brytgränsen istället. Det skulle väl i så fall ge henne mer total lön till mindre skatt och dessutom letar vi nu nytt boende och det skulle i så fall kanske hjälpa oss att få upp lånelöftet, som ju baseras på lön? Vad tror ni om denna plan? Tänker jag rätt? Är det möjligt eller är det dumt? Går det att ha två anställningar om man nu är fullanställd inom lanstinget?Jag är väldigt ny som egen företagare så mkt tacksam om någon har nyttig info att bistå med. :slight_smile: ¨

Skall du anställa din sambo utan att hon arbetar i företaget ?

Att känna att man måste låna mer än vad banken tycker är rimligt är ju ofta ett uttryck för låg impulskontroll, mindervärdeskomplex eller att man bara har otroligt svårt att begripa hur ränta funkar. Du lider nog inte av något av detta skulle jag tro. Så ta ett varv till och fundera på varför ni känner att ni måste pumpa upp er kreditvärdighet på ett syntetiskt vis. :sweat_smile:

3 gillningar

Teoretiskt hade hon ju då kunnat konsulta som hyrsyrra någon gång men jo, tanken är att hon inte nödvändigtvis ska jobba i företaget. Vad jag har förstått från tidigare rika tillsammans avsnitt är inte det något som behövs. Men rätta om jag har fel.

1 gillning