Kan man dela ut lön i sitt företag till sin sambo, och då även öka lånelöfte?

Hej!

Jag har en specifik fråga. Jag har ett företag där jag jobbar som stafettläkare/konsult utöver min fasta anställning som läkare inom landstinget. Nu har jag stafettat lite och kommer få in lite pengar i mitt bolag. Min primära tanke var att ta ut detta som aktieutdelning men sedan fick jag en annan idé:

Min sambo jobbar som sjuksköterska och har lön under brytgränsen medan jag har lön över. Så att ge lön till mig i företaget är ju dumt, aktieutdelning har jag förstått är bättre. Däremot kom jag på att jag kanske kan anställa min sambo i företaget och ge ut lön till henne upp till brytgränsen istället. Det skulle väl i så fall ge henne mer total lön till mindre skatt och dessutom letar vi nu nytt boende och det skulle i så fall kanske hjälpa oss att få upp lånelöftet, som ju baseras på lön? Vad tror ni om denna plan? Tänker jag rätt? Är det möjligt eller är det dumt? Går det att ha två anställningar om man nu är fullanställd inom lanstinget?Jag är väldigt ny som egen företagare så mkt tacksam om någon har nyttig info att bistå med. :slight_smile: ¨

Skall du anställa din sambo utan att hon arbetar i företaget ?

Att känna att man måste låna mer än vad banken tycker är rimligt är ju ofta ett uttryck för låg impulskontroll, mindervärdeskomplex eller att man bara har otroligt svårt att begripa hur ränta funkar. Du lider nog inte av något av detta skulle jag tro. Så ta ett varv till och fundera på varför ni känner att ni måste pumpa upp er kreditvärdighet på ett syntetiskt vis. :sweat_smile:

3 gillningar

Teoretiskt hade hon ju då kunnat konsulta som hyrsyrra någon gång men jo, tanken är att hon inte nödvändigtvis ska jobba i företaget. Vad jag har förstått från tidigare rika tillsammans avsnitt är inte det något som behövs. Men rätta om jag har fel.

1 gillning

Frågar var inte riktad så riktigt. Jag har koll på mina finanser så är inte orolig att jag inte kommer klara vilket nu än lånet blir. Sedan är det tydligt så att banken inte tar med aktieutdelning när de tar lånelöftet i beräkningen, vilket ju är lite konstigt då pengar är pengar. Tanken med att ge sambon lön instället var att komma runt det. Samt att ju hon får lite mer lön då. Sedan behöver man ju inte nödvändigtvis maxa ett lån på sitt lånelöfte. Men ju mer allternativ desto bättre.

1 gillning

Ditt företag måste betala arbetsgivaravgifter på hennes lön, men det har du förhoppningsvis med i kalkylen.

Mitt råd är att ringa till skatteverket och fråga om upplägget är OK så att du inte riskerar otrevliga överaskningar vid en eventuell skatterevision.

2 gillningar

Du kan betala marknadsmässig lön. Överskjutande del läggs skattemässigt på dig.

Eftersom hon inte utför något arbete är det således skattemässigt ej korrekt att omfördela lönen.

2 gillningar

Sambon kanske är intern motivationskonsult?

2 gillningar

Jo, det gör en del banker. Dom banker som är lite moderna ser helheten på din ekonomi.

1 gillning

Så kan det vara men inte enligt förutsättningarna som gavs

1 gillning

Visst kan du göra det, men risken är att du åker på beskattningen ändå och hon inte få del av fördelarna.
I ett fåmansföretaga räknas du som “företagsledare” och din maka/make/sambo klassas antingen som företagsledare eller “Medhjälpande make”. Defintionen på företagsledare är: “Företagsledare i ett fåmansföretag är den eller de som har ett väsentligt inflytande i företaget (genom det egna eller någon närståendes innehav av aktier i bolaget samt den egna ställningen i bolaget).”

Kan din sambo klassas som företagsledare så är det inga problem. Är hon inte det så klassas hon som medhjälpande make och då gäller följande: “Om bolaget betalar ut mera lön till en medhjälpande make än vad som är marknadsmässigt, måste företagsledaren själv skatta för den del av makens lön som överstiger marknadsmässig lön. Denna lön läggs till hans egen.” Praxis från Skatteverket är 90 kr/timmen. Ger du ut högre ersättning behöver du kunna motivera det.

Så mitt tips är att om du ska anställa och avlöna henne att du ser till att du kan motivera anställningen och lönen - om du vill göra “by the book”.

4 gillningar

Den enklaste är väl att hon sköter fakturering, bokföring osv för att kunna motivera någon/några timmars jobb i veckan nån tusenlapp i månaden kan du nog plocka ut på det här sättet utan att det blir trubbel. Betalar du orimligt mycket kommer du få skatta det utifrån din egen lön vilket kommer göra det besvärligt

1 gillning

Det är väl inte att pumpa upp något syntetiskt? Pengarna finns, det är bara en fråga om fördelning.

Min bank räknar med 500 000:- utdelning/år i mitt lånelöfte. Så du kan ju kolla med Nordea

/Erik

2 gillningar

Javisst. Helt glasklart. Så tydligt att TS inte ens behövde ställa frågan… :disguised_face:

Tack för utförligt svar. Verkar i detta fall som att bästa alternativet är att sambon blir företagsledare i så fall.

Jaha, där ser man! Tack för tipset. Jag hade diskussionen med danske bank och de kunde inte räkna med det sa de. Skönt att höra att den policyn inte verkar vara alltför utbredd i så fall. Kollar med Nordea!

Mitt tips är att träffa en företagsrådgivare och en privatrådgivare samtidigt. Det tog mig ett tag att lista ut. :blush:

Vissa banker har även privatrådgivare som bara jobbar med företagskunder. Dessa kan då hjälpa till att räkna med utdelning och lön som man skulle kunna ha.

Jag fick också ett lånelöfte som vida översteg min lön på pappret eftersom jag alltid tagit ut lön under brytgränsen.

4 gillningar

SEB räknar också ihop lön med utdelning.

Vad jag tyckte var märkligt var att de inte räknade om utdelningen som om den vore en bruttolön utan istället bara la den ovanpå lönen som bruttobelopp med kapitalbeskattning.

Det blir ju något missvisande.

1 gillning

Begreppet “företagsledare” är ett skattemässigt uttryck så det är inget ni bara säger att hon år så är hon det. Mitt tips är att ni kontaktar en skattejurist och får hjälp med vad ni behöver göra. Min tolkning är att hon uppfyller första delen genom dig, men att hon saknar den andra delen (“… samt den egna ställningen i bolaget”. Om hon inte uppfyller båda delarna så kommer hon skattemässigt att klassas som “medföljande make”.

3 gillningar