Dra nytta av bolaget för helheten i familjeekonomin

Vi har fått en massa inspiration här i forumet och är nyfikna på vilka smarta val som vi missat för att göra för att få bäst helhet i vår ekonomi nu och framåt.

Jag driver ett AB där jag arbetar som konsult och är ensam i bolaget. Jag omsätter drygt 1 miljon, tar ut en ok lön strax under gränsen för statlig skatt, sätter in 10% i TP och har kvar en liten buffert i periodiseringsfonder i bolaget. Min man är anställd (Förtydligande: Hos ett helt annat stort företag) med en lön som är en rejäl bit över gränsen för statlig skatt och har en rejäl TP samt har tidigare gjort en 10-taggarlösning som jag har dålig koll på. Han har nästan dubbelt så mycket pensionstillgångar när vi ser över helheten.

Jag har under flera år arbetat deltid när barnen var små och det har tagit ett tag att få snurr på bolaget. Då har min man har stått för den ekonomiska tryggheten. Nu ligger det stabilt i omsättning sedan 5 år och det känns som om det är dags att lyfta blicken och tänka mer framåt både på privatsidan och i företaget.

Finns det några sätt att löneväxla där min man som anställd (Förtydligande: hos annan arbetsgivare) kan sätta in t.ex. sparande i min TP så att mitt bolag får lägre kostnader där och vi kan ta ut det som utdelning istället? Det behöver vara på ett sätt som blir “rättvist” både nu och i framtiden, men kan han slippa att skatta bort en så stor del på lönen skulle det ju vara bra.

Har ni några andra tips på hur vi smartast kan dra nytta av mitt bolag och hans höga lön som anställd för att få vår helhet bättre?

Att ha två löner under samma AB ökar bolagets utdelningsutrymme. Ett annat förslag är att starta fler aktiebolag där man drar nytta av förenklingsregeln i det ena och huvudregeln i det andra.