Köp av min mans "mitt" företag och börja ta ut lön

Hej!
Jag har ett företag som min man äger till 100%. Jag har där byggt upp ett kapital och kommer börja fakturera mer och ta ut lön därifrån. Har flera frågor.

1. Jag vill nu ta över det. Hur gör man det på bästa sätt? Det finns en bra kassa och vi vill eg bara skriva över företaget på mig.
  2. Hur ska man tänka på upparbetad utdelning. Tillhör den min man eller företaget?
  3. Kan jag börja ta ut lön nu eller ska invänta tills jag äger hela eller större delen?
1 gillning

Det medför beskattning som din man måste betala. Du måste också betala det från egen ficka, vad det är värt. Är det ett bolag med bara pengar så är ju den delen hyfsat lätt.

Den tillhör din man.

Du kan ta ut lön från bolaget som vilken anställd som helst.

Rådfråga någon redovisningskonsult, eller kunnig inom bolagsköp.
Frågan är vad som är mest gynnsam för er båda.
Kanske enklast att starta ett nytt bolag för dej, sedan låta din man ta utdelningen.
Som gifta har ni ju då pengarna på kontot, oavsett vem som plockat ut dom.
Så hade jag gjort, men det kan ju såklart finnas ännu smartare sätt om man frågar rätt personer.

Hur mycket blir beskattningen för min man resp mig om jag köper ftg för t ex 1 kr/ aktie? Kan man göra så?

Då är det bra att han är fortsatt delägare.

Så att registrera företaget för f-skatt och börja ta ut lite lön innan köpet mellan mig och min man är klart ger inget problem vid därefter eller påverkar inte köpprocessen?

Ett till företag, förstår tanken men har redan ett annat…

Tack för ditt svar.

Gällande försäljning så blir det nog dyrt och omständigt för jag tror inte man får sälja under bokfört värde (Hur mycket tillgångar som finns i bolaget)

Men vi har ingen gåvoskatt i Sverige, jag hade sett över möjligheten (kontaktat skatteverket) och sett om han inte bara kan ge dig bolaget. Det kanske går att lösa smidigt utan skatteeffekter i och med att ni är gifta.

Sebastian är inne på rätt spår här:

Vid “överlåtelser” av bolag inom familjen är det många gånger bäst att lämna andelarna i gåva istället för att sälja dem. Då träder du in i samma situation beskattningsmässigt som sin make, dvs. att du får flytta över hans belopp på K10:an (ev. utrymme för att ta ut utdelning till 20% skatt). Detta försvinner annars vid en överlåtelse, och man börjar på noll.

Sparade vinster beror väl på om det är du eller han som arbetat upp dem. Där kan ni t.ex. besluta om en utdelning innan andelarna lämnas i gåva till dig, för att göra det mer rättvis sinsemellan. Sedan kanske det spelar mindre roll eftersom ni är gifta, men det är ett alternativ.

För att få rätt på era deklarationer för detta kan det vara bra att ta hjälp.

2 gillningar

Han får inte sälja till underpris. En värdering måste till.
Det är såklart en annan fråga. Men om du redan har ett företag, så varför har du inte jobbat i det företaget?
Fick intrycket att det är du som jobbat ihop kapital i din mans AB.
Tror ändå det lättaste är att han tar utdelning, alternativt att du tar ut allt i lön, men det är ju en ganska dålig affär.

Eller börja jobba ihop pengar i ditt egna bolag, men ta lönen i din mans företag tills pengarna tar slut.

1 gillning

Bra att börja i detta forum för att “få kött på benen”. Vänd dig nu till en revisor.

5 gillningar

Jag är bolagsjurist, köp en timme från mig så blir det bra :blush:

1 gillning