Nästa vecka ska jag träffa en potentiell ny arbetsgivare, eller kanske snarare samarbetspartner. Företaget jag ska träffa kommer att gå igenom en större förändring och det kommer troligtvis att finnas möjlighet för mig att gå in som en av 3-5 delägare. I nuläget finns det fler delägare men dessa ska köpas ut. Tanken framåt är att bara de med min typ av spetskompetens ska erbjudas delägarskap, detta för att locka personal. Jag är ganska övertygad om att de kommer att vilja ha mig med, jag har blivit tillfrågad flera gånger tidigare.
Vad ska jag tänka på inför mötet? Vilka frågor ska jag ställa? Vilka siffror behöver jag angående företaget för att se om det är bra att gå in som delägare? Hur ska jag tolka dessa?
Inom vilken bransch?
Är det ett stabilt företag med jämna kassaflöden eller är det i tillväxtfas?
Svårt att ge våra synpunkter om vi inte vet detta eller din privata situation lite bättre (=vilka risker du kan ta). Fast kanske svårt att dela med sig av här utan att outa sig för mycket?
Min spontana tanke är att ni bör ha ett aktieägaravtal (och eventuellt bör du kosta på dig ett eget ombud som stöttar dig med just dina intressen i åtanke innan du skriver på något). Affärsjurist/advokat brukar kosta mellan 2000-3500 kr / timme, men kommer förmodligen ha varit en billig kostnad i längden (kanske kan lägga kostnaderna i Holdingbolaget som jag nämner nedan och dra av momsen?).
Är ni långsiktiga så kommer ni att råka ut för att någon kommer vilja dra sig ur, pensionera sig alternativt att någon är missnöjd med någon annans insats. Då är det bra att ha ett avtal att luta sig emot med regler som ni kommit överens om medans ni fortfarande var vänner . Även en delägares skilsmässa eller bortgång kan få stora konsekvenser om där inte finns krav på att övriga delägare har förköpsrätt.
Rent generellt så är det bra att äga aktierna via ett holdingbolag (alltså du startar ett egen AB som äger aktierna i bolaget som du är verksam i). Detta för framtida planering av eventuellt överskott. Dock påverkar din ägarstorlek de skattemässiga möjligheterna att planera utdelningar/avyttring (kolla detta med en revisor). Tänk på att bolagen bör vara enskild egendom (kan bli väldigt komplicerat om du ska behöva “bodela ditt vardagsjobb” i framtiden).
Hoppas jag inte skrämt dig allt för mycket för bottom line är fortfarande att är man intresserad av ekonomi och vill bygga på sig ett överkapital så öppnas det helt andra möjligheter och dimensioner om man har ett vinstdrivande aktiebolag i botten
Det är inom vården. Jag vet inget om deras siffror, bara att de har så många kunder att de just nu inte kan ta emot fler. Deras bekymmer har varit att rekrytera rätt behörig personal eftersom det inte är en jätteattraktiv ort att bo på.
Men hur lönsamheten sett ut de senaste åren behöver jag ju så klart få veta.
Privat är jag gift med relativt god ekonomi, make med flera bolagsengagemang. Han har inte enskild egendom på sina företag så blir nog lite konstigt om jag vill ha det.
Det är just det här med risken jag funderar på. Antar att jag antingen får ta ett lån eller gå in privat med pengar för att köpa in mig.
Går det att starta ett eget aktiebolag som sedan tar ett företagslån? På så vis blir ju inte risken privat, annat än aktiekapitalet. Eller det kanske helt fel tänkt?
Bankerna gillar heller inte att ta risker. Utan ett högt aktiekapital eller någon form av personlig borgen lär det bli svårt att få lån, såvida du inte har fått ett extremt bra erbjudande.
Bra svar ovan tycker jag.
När du har fått ett konkret erbjudande, kontakta en duktig revisor och gå igenom upplägget med hen.
Du behöver ett aktieägaravtal som reglerar de olika scenarior som kan inträffa i framtiden. Hembud, värdering av aktiepost, styrelsepost eller ej, övrig insyn, maximerade belopp och värden företagets operativa ledning får ta egna beslut om, hur hantera eventuell oenighet, hur hantera framtida utdelning. Det bör finnas med några genrella skrivningar att verksamheten ska drivas för att maximera vinst osv, o finnas för aktieägarnas bästa. Tänk på att det kommer komma ett läge där du eller någon annan vill lämna, ledningen vill trycka ut någon, någon agerar för enbartr egen vinnings skull.Tänk på att ha en minoritetspost utan styrelseinsyn är som att flyga med gardiner för fönstren. Utan bra instrument kommer du krascha. Se till att ha bra kontrollmedel så eventuella problem upptäcks i tid.
Jag personligen skulle äga aktierna via holdingbolag.
Tror också det är svårt att få banken att ta risker. Kräver säkert som sagts borgenåtagande. Räntan brukar också vara betydligt högre än för t ex ett bolån. Men din relation till din bankman samt företagets stabilitet kan påverka hur stort borgensåtagande som krävs (och vad räntan hamnar på). Vad gäller företagets siffror så kan du kolla upp dem på proff.se . Gå in på “bokslut”. Där kan du se hur företaget har utvecklats samt ladda ner årsredovisningar. Om din man är van vid att driva företag så kan han säkert hjälpa dig med att tolka årsredovisningen om det behövs.
Kan du nyttja din mans revisor och bankkontakt för rådgivning?
På proff.se och sedan avdelning “befattningar” kan du se vem som sitter i styrelsen. Klicka på ett namn så kan du se om de har fler styrelseuppdrag. Då kanske du kan lista ut hur de andra har gjort sina upplägg samt se hur deras resultat och tillgångar ser ut (oftast sitter man i styrelsen för sina bolag men det är så klart inte är så alltid).
Du och din man bör kanske fundera på om ni ska ha äktenskapsförord för era företags skull (gäller så klart även din mans verksamhet).
Jag har kommit med en hel del tankar och idéer men ha i åtanke att jag varken är affärsjurist eller revisor så du får så klart ta dem för vad de är.
Om du vill komma billigt undan med advokat så har företagarna gratis rådgivning över telefon i x antal timmar. Jag hade gått med där för att få prata “gratis” med en advokat.
Fundera också på hur du ska få ut pengar. När man köper aktier är ju tanken att man ska kunna få utdelning eller någon gång i framtiden få ut pengar. Många onoterade bolag ger varken utdelning eller har en exit strategi värd pappret det är skrivet på. Om aktierna inte ger utdelning eller kan säljas, varför äga dem överhuvudtaget?
Således, ha ett djupt samtal om hur du ska tjäna pengar på dem. Annars blir det som @AuAgEric brukar reta mig med räntefonder:
Tack alla för detta svar! Mycket att tänka på blir det definitivt.
Ett alternativ annars är att bara bli vanligt anställd. Men det lockar lite att bli delägare…
Blir jag delägare kommer jag att sitta i styrelsen och vara operativt ansvarig också så har då kontroll i alla led. I alla fall delkontroll, samma kommer att gälla övriga delägare. Jag kommer också att vara en av dem som utför själva jobbet som drar in pengar.