Hej.
Har fått ett spännande erbjudande för jobb jag behöver få input kring.
Jag jobbar idag som projektledare på konsultbasis. Jag är anställd på ett lite mindre företag. Har ett visst personalansvar. Trivs helt okej men skulle behöva lite mer utmaning.
Har fått ett erbjudande från ett par personer jag tidigare stött på i projekt som nu driver eget. De har gjort det några år. De tänker nu starta upp ett par dotterbolag där de erbjuder mig ett delägarskap i ett av dem. Det är en gren i bolagsstrukturen som ska göra det jag jobbar med idag. Jag ska tillsammans med dem sätta en affärsplan, bygga upp bolaget och rekrytera. Bolaget som helhet har ambition att växa med fler dotterbolag, alla går dock under samma flagga. Utifrån ska det ses som ett bolag.
Resultat för varje bolag görs utifrån vad varje bolag självt presterar men man kommer jobba gemensamt med att skapa affärer och nyttja alla sina kompetenser i projekten. Personer från olika bolag kommer jobba i samma projekt men med olika delar/skeden.
Jag är mycket intresserad av detta och upplägget låter intressant! Personerna i bolaget är även de drivna och har mycket bra idéer!
Utöver detta erbjuder de mig att starta ett eget bolag som fakturerar dotterbolag jag är delägare i istället för att vara anställd. Detta för att slippa skatta bort pengar över brytgränser och t.ex. investera och hålla pengar inom mitt eget bolag. Fakturan jag skulle skicka skulle då motsvara samma lön som om jag vore anställd plus arbetsgivaravgifter, semester etc. Detta bolag skulle även vara det som var delägare i dotterbolaget.
Jag har aldrig drivit bolag tidigare, de erbjuder sig att stötta mig och de själva har liknande upplägg.
En del frågor har dykt upp såsom anställningstrygghet, vad händer om jag blir sjukskriven längre tid. Hur regleras övertid. Det jag fakturerar bör indexregleras då jag inte får löneförhandla. Vem står för försäkringar, teknisk utrustning etc.
Vad ska jag tänka på i denna situation? Finns det fallgropar? Fler frågor än ovan jag behöver ställa? Vilka möjligheter och risker innebär upplägget?
Har idag en stabil ekonomi, familj, har funderat på att starta eget inom 5-10 år för att kunna styra själv. Detta skulle kunna vara en väg för att redan nu kunna göra det, tycker även om att jobba i team och inte vara en ensamvarg.
Alla tankar tas tacksamt emot.
Anställningstryggheten är väl låg som inhyrd genom annat bolag. Går kanske lösa med att skriva långa kontrakt?
Är du sjukskriven är det väl försäkringskassan du har att göra med. De grundar sjukpenning på din inkomst från ditt egna bolag.
Övertid kommer ni själva överens om vad som passar bäst.
Jag förstår inte varför du inte kan löneförhandla i framtiden dock. Men bestäms det att du inte får det är det väl bra om den indexregleras.
Försäkringar och teknisk utrustning får ni nog komma överens om tillsammans hur ni ska göra.
Om du ska styra dotterbolaget kan det kanske gå att förhandla en bonus knuten till resultat? Eller kommer övriga delägare även vara aktiva i dotterbolaget?
Det finns såklart också risker att äga bolag med andra om man blir ovänner osv. Vet inte hur nära de är med varandra, men hamnar du mot dem i en konflikt och de har majoritet i bolaget kan det bli tråkigt.
Lycka till med företagandet!
2 gillningar
Jag driver själv eget AB i enklare omständigheter så är inte jättekunnig på området, men jag tycker det låter onödigt komplicerat och begränsande för dig som egenföretagare och att upplägget tar bort många av de fördelar som det för egenföretagande. Om du bara ska ha en “kund” och enbart fakturerar exakta kostnader då har du ju ingen vinst i det egna bolaget, enbart del av vinst i dotterbolaget du är delägare i antar jag. Kanske finns fördelar som jag inte ser här som väger upp. Du har ingen försäkring där juridisk rådgivning ingår? Kan vara värt att pröjsa för annars för att få oberoende råd från sakkunnig.
1 gillning
Det känns som du ställer exakt rätt frågor och att du resonerat kring detta en tid. För dig skulle detta innebära ett antal stora steg, de tror jag inte på något sätt de är oöverkomliga men det är ändå stora steg.
Med familjen kommer du bli mer beroende av din partner om du inte kan ta ut “lön” första dagen.
Dessutom verkar det en dålig idé att deras pitch är att du ska ha samma lön som du har idag, fast du tar mycket större risker, och “deras” bolag inte tar några risker alls.
För dom är det ju en “win win” - Du är inte anställd, du kan bygga upp dotterbolaget år dom, men de kan ju välja att avveckla dotterbolaget, så länge de är majoritetsägare, och eftersom det bara ska finnas en “flagga” så kommer ju kunderna kunna vara kvar, men du är borta.
Tror detta egentligen inte är ekonomiskt, det är det aldrig när man startat bolag. Du och din familj måste tro på detta och att det, över tid är värt mödan. Att starta ett bolag innebär att du saknar många skyddsnät. Facket kommer inte hjälpa dig, ja du kan bli sjuk, men försäkringskassan kommer ju inte betala mer än max 1000 kr om dagen (eller vad det nu är var ett tag sedan jag var sjuk)
Du måste stå för dina egna försäkringar, och du bör nog även ha en ansvarsförsäkring om du jobbar hos kunder, om du råkar göra något dumt som gör att bolaget som frontar era kunder blir stämda kan du ligga risigt till.
Jag skulle aldrig göra detta om jag inte känner dessa personer väl, vet vad deras hund heter, hur många strumpor dom har i garderoben osv…
1 gillning
Tack för svaren.
Kan förtydliga lite. Dotterbolagen är tänkta att ha istället för avdelningar. Anledningar är fler gissar jag. Går ett bolag dåligt går det att plocka bort. Man kan erbjuda ett delägarskap i dotterbolaget där man gemensamt med moderbolaget utvecklar den delen av affären. Delägarskapet är runt 20%.
I dotterbolaget erbjuder de en anställning med delägarskap eller så erbjuder de mig att starta eget och fakturera dotterbolaget och delägarskap. Så båda vägarna är öppna.
Gällande osäkerheten tänker jag att den är snarlik som första anställd i bolaget. Går det dåligt kan de avveckla det. Risken är då samma som om jag skulle fakturera.
Däremot kan de ju i teorin säga upp avtalet mellan mitt bolag och dotterbolaget. Är jag anställd måste jag varslas osv. Därför risken större om jag har eget.
Mitt personliga mål nu är inte att starta eget och börja från noll utan deras erbjudande är det jag utvärderar vilket är intressant då jag får testa på samtidigt som jag får ta del av deras affär. Starta eget och fakturera eller ta anställning är ju alternativen. Jag tror ju på deras affär och ser att den kommer generera jobb i dotterbolaget, vilket kommer behöva växa och således omsätta mer och förhoppningsvis tillslut ge vinst som delas ut.
Med eget bolag kan det då vara förmånligt skattemässigt.
Försäkringsfrågan ska jag lyfta, kan vara så att mitt bolag kan inkluderas i deras försäkringar. Men ansvarsförsäkring kanske behövs iaf.
Direktören, när du säger att det aldrig är ekonomiskt att starta eget bolag, hur menar du då? Kan du utveckla.
Tanken är ju att dotterbolaget tillsammans med modern mfl ska kunna hantera flera och större projekt än vad jag som ensam kan i ett enmansföretag och att det ska generera vinst som jag får del av.
Det är också inte okej att göra så. Upplägget som ni förklarar det är en dold anställning och skulle Skatteverket göra en revision så kommer all fakturering ses som lön + skattetillägg.
1 gillning
Tack för upplysningen. Läst på lite snabbt kring detta och som du säger är det ett tveksamt upplägg.
Kommer definitivt lyfta detta.