Har tidigare extraknäckt som frilans, och då debiterat arvodet via en enskild firma. Firman är sedan ett par år avslutad, då jag inte längre ville fortsätta.
Nu är suget tillbaka och tänker till en början köra via ex. Frilans finans, då det är smidigast så.
Om jag tittar på nästa år så tänker jag omsätta max 40’ kr. men då helt utan kostnader (således ren vinst). Är det värt det att i så fall starta ett AB om jag ska starta firma igen? Då tänker jag framförallt på om det är möjligt ta hela vinsten som utdelning och deklarera typ ”inkomst från kapital” och då kanske betala mindre skatt? Märk väl att jag jobbar heltid på ett annat jobb.
Du kan ta utdelning enligt schablonregeln upp till ca 180’ (vet inte exakt vad den blir nästa år) till låg skatt oavsett om du tar lön eller inte från bolaget. Schablonutdelning får du dock bara ta från ett bolag.
Tänk dock på att starta bolaget innan nyår, annars kan du inte ta utdelning förrän ett år senare…
Men ska du bara göra detta en gång ett år så är det inte värt att starta ett AB. Du har merkostnader också. Uppstartsavgift + bankkostnader + bokföringsprogram etc.
Nej det är jag medveten om såklart. Men har det mesta sedan innan mer eller mindre gratis (företagare i familjen), så tror inte startkostnaden blir jättestor utöver de 25’ som behöver in för start av AB.
Det är dock som så, även om du inte kan ta ut all utdelning så skapar du ett utdelningsutrymme på 180’ vid schablonregeln. Det du inte tar ut kan du då rulla vidare till nästa år osv. Detta om du någon gång tänker dig få en stor summa pengar in i bolaget så är det bra med stort utdelningsutrymme!”
Det är inte bara de 40’ vi kanske pratar om i slutändan, jag tänker att det finns ett ganska stort värde i att ha ett AB up and running när det (som ibland gör) dyker upp möjlighet att känna lite extra pengar.
Kör på. Det är lärorikt med företag. Likt Ola skriver så samlar man ju utdelningsutrymme.
Dock glömmer många att utdelning är efter att bolaget betalt vinstskatt på årets vinst, så det är snarare dubbla skatten på dom 20% alla pratar om.
Jag har ett AB. Omsätter ca 600tkr vid sidan om ordinarie tjänst. Gör min bokföring på papper. Gör årsredovisning själv. Det behöver inte vara en kostnad. Sen om det är ett bra sätt att spendera sin tid på är en annan femma.
Ett bra argument för att ha ett av är väl att samla på sig utdelningsutrymme om du får igång något mer storskaligt framledes?
Jag fick en idé när jag läste denna tråden, har också ett case där jag skulle kunna fakturera kring 40 000/år…min man har idag ett AB som konsult inom fastighetsrätt. Jag sköter bokföringen + all admin och tar för detta ut lite lön (i fjol 50 000 och i år hittills 10 000, företagets omsättning ca 1,6 miljoner). Jag har ett annat heltidsjobb och betalar statlig skatt (56 000/månad).
Skulle det vara värt att istället starta ett AB och fakturera min mans bolag för detta? Finns regler som ev hindrar detta då vi är närstående?
Tänkte på fördelarna att kunna bygga upp ett utdelningsutrymme som föregående skribenter pekat på. Jag har inga planer på att idag starta eget, men kanske om 10-15 år (småbarnsår just nu), då kanske ett rejält utdelningsutrymme skulle sitta fint.
Det är ju rätt vanligt att närstående bolag fakturerar sinsemellan. Man kan ju exempelvis ha en oren koncern där ett holdingbolag fakturerar det affärsdrivande bolaget.
Skattemyndigheten blir ju intresserad först när du börjar göra skattemässiga vinster på upplägget. Om exempelvis den ena parten använder den andra som skattesubjekt för att minimera sin egen skatt.
Exakt! Skattemyndigheten kan se det som en förtäckt utdelning och påföra arbetsgivaravgifter osv.
Det är riskabelt om bolaget endast har en kund, samt även där bolaget ägs av dej själv eller närstående.
I detta läget blir det ju mest för att det är fördelaktigt skattemässigt, känns ju även misstänkt då jag varit anställd på timme detta första år.
Tänker att jag troligen ska avvakta då tills jag har någon mer kund som kan gå via företaget. Annars är det lite väl uppenbart
Men ekonomiskt/skattemässigt hade det varit en fördel, särskilt eftersom jag redan roddar ekonomin åt det andra bolaget. Redovisningen hade varit enkel i ett sådant upplägg, man hade kunna köra på papper bara.