Hej! Nedan följer en väldigt ”operfekt” och säkert ganska rörig trådstart som bara handlar om mig, mitt och inget annat. Känns det jobbigt gör du bäst i att hitta en annan tråd. Den blir operfekt för att jag ska få ur den berömda tummen…
Är du kvar…? Kul!
Okej… det jag vill diskutera/få berättat för mig är om även JAG ska ha ett AB istället för enskild firma.
Jag: Deltidsanställd och tjänar långt under brytgräns, så den kan man glömma rätt så fort.
Startade min EF för att kunna fakturera, som ofta är nödvändigt i branschen jag är aktiv i. Vid åtagande hos större arbetsgivare har jag ofta tagit lön, då det alltid rekommenderades pga pensionsinbetalningar. Det har jag ju förstått att det kanske inte är ett superargument.
Tidigare har jag alltså fakturerat när jag varit tvungen och när jag hade utgifter i firman som jag kunde dra av. Detta har lett till att jag inte haft något överskott under ca åtta år. Jag har alltså undvikit överskott för att slippa skatt.
Summor som jag fakturerar per ÅR har varierat men har som mest varit ca 45 000kr.
Ja, jag vet att allt detta diskuterats tidigare, tro mig, jag har läst. Men jag får ändå inte ihop det i mitt lilla huvud…
Jag hoppas ju såklart att kunna tjäna mer på mitt företag framöver och jag kommer antagligen att fakturera alla dom saker som jag kan.
Min sambo har en liknande men ännu mindre firma. Kan vi ha något ihop?
Har du en minut över för en vilsen själ, skriv gärna något.
Ställ dom frågor som jag ännu inte hunnit ställa till mig själv!
Mitt tips är att maxa dina inkomster så att du kan maxa din allmänna pension. I dagsläget räcker en enskild firma gott och väl. Jag tycker inte att det är värt att starta ett AB för så låg fakturering. När väl inkomsterna och överskottet ökar så är det läge att titta på ett AB.
Visst kan du och sambon starta ett bolag i hop, men med tanke på att ni har så låga inkomster i bolaget så kommer administrationen blir onödigt hög.
Finns en gammal tumregel att om man inte ska ha enskild firma om man omsätter över 500.000 per år som jag personligen inte tycker är så dum. Ett AB drar med sig lite extra admin även om det finns en fördel i att hålla isär privata och företagets ekonomin, så är det tveksamt om det är värt det med så låga intäkter.
Jag upplever att den var mer relevant när kravet på aktiekapital var 100.000 sek och det fanns ett revisorskrav. Jag skulle väl snarare tänka 50.000 sek.
Är det värt kostnaderna redan vid 50k tänker du? Du ska ha företagskonto för att få bankintyg, registreringskostnaden till bolagsverket, 25k i aktiekapital, bokföringsprogram och bokslut/årsredovisning ska göras. Även om det via många (och bra) online tjänster är det ändå ett gäng tusenlappar som ska ut jämfört med enskild firma som i sin enklaste form bara blir lite bökigare deklaration.
För mig personligen så har min deklaration i princip bara varit intäkter-utgifter på en miniräknare, sedan fyllt i min bilaga. Kan ju tillägga att mina tjänster är momsfria, om det kanske är därför det är så simpelt…?
Går man med konstant underskott är det ju dock aldrig värt att starta ett bolag.
Jag driver en liten firma som omsätter ca 45tkr per år och gör en vinst på ca 40tkr. Jag gillar att ha möjligheten att köpa saker via bolaget som går att dra av och köpa med momsen avdragsgill. För min del gör jag dock bokföring, deklarationer, årsredovisningar och allt annat själv så kostnaderna kommer i form av tid.
Hade potentiellt sparat pengar via en enskild firma men för mig är det inga problem att deklarera eller hantera ABt rent administrativt.