Lägsta rimliga "driftskostnaden" för ett litet AB

Hej!

Ett ständigt återkommande tips på bloggen/podcasten är att starta ett företag. I regel rekommenderas ett AB. Har precis lyssnat om avsnittet om att sälja T-Shirts baserat på denna tråden (Blogg: Min resa till att bli företagare [Företag startat! Följ det!]) och det med Monica om start företag och FIRE. Båda dessa känns som företag med lite större ambitioner än vad jag tänker mig, i varje fall som steg 1.

Jag går mer i tankarna att att starta företag för att göra sådant frilansande som jag idag gör som anställd utöver min vanliga anställning (några helger per år, inom eventbranschen). Har någon idé om nån liten nischad digital tjänst som kanske kan sälja också (men som troligen inte kan bli en stor grej). Jag ser det idag kanske som att det snarare kan få finansiera en hobby än att jag ska gå över till göra det på heltid. Skulle också kunna tänka mig scenariot att man med någon vän gör nått frilandsjobb utomlands, som man då skulle fakturera genom detta bolaget och då naturligtvis behöva betala ut lön.

Men min fundering är, vad kostar det årligen att ha ett AB? Om exempelvis livet ändrar sig och istället för att fakturera 10k-30k per år (som jag ser som nått minimum idag om jag gör samma saker som jag gör ändå som timanställd), men det kan ju lika gärna bli 0kr ett år. Man prioriterar att göra annat med sin tid.

Vad jag har kommit fram till hittills:

• Man kan bokföra själv och det finns gratis bokförings program, typ Bokio eller nån billig variant av FortNox/Visma/Hogia för 160kr/mån. (Kanske inte rekommenderat att bokföra själv om man planerar att leva på företaget, men detta är nått annat.)
  • Gör bokslutet själv verkar snudd på omöjligt men kostar ca 1400 på tex https://www.arsredovisning-online.se
  • Banken vill troligen ha ca 1000kr för ett bankkonto.
  • Sedan kommer kanske ansvars och olycksfallsförsäkring, som man kanske borde ha?

Är det en rimlig mini-kostand för att ha ett litet AB som kanske har verksamhet? Ca 2400-4400 kr/år bara för att man har det, även om fakturerar 0kr eller nära 0 ett år?

Min fråga är helt enkelt, hur slimmat går det att driva ett företag som hobby, exempelvis om man under en viss tid kör det på sparlåga?

5 gillningar

Företagsformerna du nämner är olika av huvudsakligen (väldigt förenklat) 2 anledningar i hur det kan resoneras

• Juridiskt ansvar (tex om du ska hantera större fakturor som kan bli problem)
  • Annan anställning, Lön
    Om du har enskild firma räknas vinsten tillsammans med lönen från ditt vanliga yrke. Dvs AB är bättre om du vet med dig att du enkelt går med vinst med ditt nya företag. Som enskild firma kan man dock, förenklat, dra av 100k förlust mot sin vanliga lön varje år de första 5 åren.

ICA banken ger gratis. De har inte företagskonto och därför ber dig enbart tydligt skapa ett nytt bankkonto för alla transaktioner. Du får inget bankkort men frågan är om du behöver det.

Det är inte så svårt som många tror för ett litet företag om man inte håller på och för en massa komplexa lager. Det kan vara bra att plugga på det medans det har låg komplexitet då du trots anställning av en konsult, ändå är ansvarig för bokslutet.

Summa summarum:

• Ska du ta ut lön är det ganska garanterat bättre, rent kompensationsmässigt, med AB
  • Kommer du gå med förlust har enskild firma några styrkor.
  • Med nämnda kostnader så kan du potentiellt stryka ca 2400 kr. Dvs 0-1400 kr per år

Glöm inte bort andra potentiella kostnader som:

• Hårdvara
  • Mjukvara
  • Webbsidor

Tack! Toppen!
Det jag också funderar lite på är just detta med försäkring och om det skiljer något mellan AB och EF. Som EF känns det ju helt super viktigt med ansvarsförsäkring, så man slipper gå i personlig konkurs. Om man anställer någon på timbasis, behöver man olycksfallsförsäkring? Som det lilla bolaget, vad kan man räkna med för kostnad?

Nu förstår jag att flera av mina frågor lite är av typen “Hur långt är ett snöre”.

Jag tänker att dessa kostnader kan vara enklare att ha koll på. Pengar in → köp av hårdvara (dvs finansiera hobby). Inga pengar in i firman, inga utgifter av den typen.

Kan man komma undan med att ha försäkring bara under den tid man har aktivitet/fakturerar? Eller behöver man försäkra sig även efteråt för att det kan komma problem senare?

Att ta högre kostnad när man fakturerar, och lägre minimi-kostnad när man inte fakturerar (ingen försäkring då) vore ju smidigt annars.

Kan bara hålla med, om det är så det fungerar.

Min oro, i detta skede, är att starta ett AB skulle binda upp mig till extra kostnader så om jag jobbar för lite i företaget, blir företaget bara en kostnad. Då tänker jag på sådant som man måste göra, kostnad för bokföringsprogrem, bokslut etc., och om det finns fler sådana som jag inte känner till, inte ifall hyr en licens för mjukvara som jag tänker använda för att skapa värde.

Lät ju väldigt positivt att ett bokslut kan gå att få till själv, även om 1400kr/år borde gå att få ihop.

2 gillningar

Klart du ska starta AB om du vill det, men om det är mer “då och då” och inga tydliga planer på att rampa upp så vet jag personligen inte om jag hade gjort det. Nu är jag helt ointresserad av bokföring mm. och satsar bara att jobbet. Bättre på att tjäna pengar än att sköta ett AB så jag har lejt ut allting och då kostar det såklart en hel del. Du kanske också ska tänka på att du binder upp 25 tusen i egna kapitalet i bolaget där du förvisso kan använda en del av det utan att behöva upprätta kontrollbalansräkning.

Men om du först vill prova vingarna före du startar ett AB så finns det faktureringstjänster kallas också egenanställning. Rent tekniskt sett är man anställd på bolaget under tiden man gör jobbet, inkl försäkringar mm. Sedan sköter det alla skatter inkl. inkomstskatt så får man ut en summa netto i handen. De tar även uppföljning med kunden om den inte betalar. Såklart tar de betalt för tjänsten, typ 5-6% av fakturabeloppet. Såklart har man inte samma flexibilitet som i ett AB med att kunna köpa in grejer på företaget som dator, telefon mm, men kanske en start punkt, prova på typ :slight_smile:

Jag har kompisar som använder sådan just när det är då och då, för att slippa admin och veta att det fungerar. Några ex nedan på sådana företag.

3 gillningar

Jo, det är jag med på, men det är en engångsutgift. Worst case får den bokföras i privatekonomin som utbildning. Men mest orolig för eventuella löpande kostnader men verkar som om jag inte behöver vara det om jag är villig att bokföra lite etc.

Tack för tipset, men skulle säga att i och med att stor del av det jag tänker skulle vara grunden i bolaget är ju sådant som jag redan i dag gör på tim basis, så är det inte så stor poäng att nyttja sådana företag.

Hoppas ju på att det ska generera lite pengar, men sedan får vi se om det bara resulterar i en “gratis” kaffe per år eller lite mer.

1 gillning