Starta eget på sidan av?

Detta är mina funderingar… kommentarer mottages gärna.

Såhär står det till:
Jag har ett bra arbete, tänker inte sluta på det.
Jag är inte i behov av mer pengar, även om mer pengar alltid är kul såklart.

Härommåndaden så hade en granne problem med sina datorer.
En startade om random och en annan startade inte alls.
Jag sa att jag kunde kolla på dom.
Sagt o gjort, jag fixade dom på båda 2 timmar ungefär. Hårdvarufix och lite BIOS-tweaking så funkade dom som dom skulle.

Kände att det gav väldigt mycket energi. Tyckte det var otroligt roligt. (Har byggt mina egna datorer sedan K6-2-tiden.)
Fick även lite öl som betalning. :wink:

Då började jag fundera på om man kanske skulle kunna ha det som ett sidegig. Har alltid tänkt att bygga/felsöka en dator kan väl ganska många göra. Men även folk som förr byggde datorer i min närmaste omkrets verkar inte kunna det längre, eller iaf inte ha något intresse av det. Och dagens ipad-generation verkar också ha dålig koll.

Så vad tror ni. Kan det vara något. Ett lokalt företag som fixar datorer?
Behöver man starta företag för det? Vad behöver man göra för att komma igång snabbast. Fördelar och nackdelar med olika alternativt?

2 gillningar

Vad roligt att du hittat något kul att hålla på med!
Gillar själv detta området, men har inte jättekoll på hur det är som reparatör.

Det jag funderar på är t.ex. att Apple har auktoriserade reparatörer av sina varor, och det kan vara något att kolla på hur svårt det är att bli en sådan. Man kanske kan ha svårt att konkurrera med dem på marknaden annars (då garantin kan försvinna, tror jag).

Självklart funkar affärsidén! Finns alltid folk som har datorbekymmer. Eftersom du får dina uppdrag av andra klassas det som näringsverksamhet. Enskild firma är det enklaste isåfall.

Det knepiga med den affärsidén är möjligen att vissa kunder kan vara väldigt krävande, att alla framtida problem efter att du rört datorn beror på att du “gjort något”. Att hitta och välja rätt kunder kan vara svårare än själva problemlösningen.

Du får också fundera på vad du tar betalt för. Ska du ta betalt även för felsökningen, eller tar du bara betalt om du kan lösa problemet? Spontant bör du ta betalt för all tid, men då gäller det att vara tydlig med detta mot en privatperson som kanske inte är van att beställa den här typen av jobb.

Tror helt klart att du är något på spåren oavsett!

3 gillningar

Vilken bra idé!

Du kan ju köra som hobbyverksamhet ett tag tills du nått över gränsvärdet i arvode. Då behöver du inte starta firma direkt och kan pröva dig fram. Googla dig fram då jag inte mins gränsvärdet på rak arm.

Det fanns tidigare ett gränsvärde för hobbyverksamhet, men den gränsen verkar vara borttagen enligt denna sida på Skatteverket. Ett av grundkriterierna för hobbyverksamhet är nu att det inte är arbete som man utför på uppdrag av någon annan, så den här affärsidén platsar tyvärr inte för det.

Ah, ok! Tack för den infon! Jag börjar bli gammal märker jag. :slight_smile:

Ok, får kolla upp enskild firma då.

Jag tänkte att det skulle vara gratis om jag inte löste problemet. Men för att undvika en sådan person som du beskriver så kanske det vore bäst med att ta betalt för all tid.

Fakturera via ett företag som “småföretagare”? Det gör jag vid sidan om ordinarietjänst och får färdigskattade pengar till mitt konto en dag efter att kunden betalat. Detta kostar 7% av beloppet men det tycker jag de kan få, då fakturerar jag via deras hemsida och de sköter om eventuell indrivning. På det här sättet är det inget mer extrajobb än vad ordinarieanställningen är förutom att skriva fakturor.

Du lämnar nog med mer i handen med eget företag men det är inte lika enkelt imo när det handlar om några timmar här och där.

Ser att flera rekommenderar enskild firma, skulle absolut rekommendera ett litet AB istället, rejäl skattefördel från första kronan jämfört med EF, speciellt när du redan har ett jobb med lön.
Sen kommer många garanterat säga att det är mycket enklare med EF. Det enda som är enklare är att slarva, strula och ställa till det med skatter och hamna i klistret på andra sätt.
Starta ett AB, ta ut lön från det tills du kommer upp till brytgränsen för statlig skatt (lön från ditt jobb+ditt företag). Resten av eventuellt överskott tar du som aktieutdelning på K10 i deklarationen till 20% skatt. (3:12 reglerna) Och när du tjänar mer än du kan ta ut per år på det sättet så är det dags att fundera på om detta kanske är mer än en sidoverksamhet.
Kör AB med årsmoms och utan revisor så blir kostnader och jobb minimalt. Skaffa en redovisningskonsult som gör din bokföring en gång per år i samband med bokslutet, så hamnar kostnaden på några tusenlappar om redovisaren inte försöker blåsa dig.
Lycka till!

1 gillning