Hej alla. Gällande frilansarbete - är det “bättre” att skapa en enskild firma och betala in F-skatt själv, eller gå via ett egenanställningsföretag såsom Cool Company eller Frilans Finans som sköter allt det administrativa men som tar ca 6% i avgift? Finns nog inget rätt eller fel? Jag är dock osäker om vad som är mest gynnsamt.
Om du använder ett frilansbolag köper du en tjänst och betalar för det. Om du tror att du kan utgöra samma arbete lika effektivt ska du inte köpa tjänsten. 
Edit: Sen tror jag inte att frilansbolagen ”sköter allt” som i bokföring etc. Dom skickar fakturan, drar sin avgift samt skatter och betalar ut resten som lön. Du har alltså ingen möjlighet att bygga upp ett överskott för inköp/investeringar.
“Egenanställningsföretag” kan nog vara bra om det handlar om ett fåtal timmar och det är viktigare att göra jobbet för att det är kul än att få in slantar.
Finns säker både för och nackdelar som rör om det är bekvämt, risk, bygga varumärke m.m. men rent ekonomi så är en av nackdelarna med egenanställning är att du endast kan göra begränsade avdrag. Ex, köper du en dator för att du ska frilansa med något där du använder en dator så kan du inte dra av det utan måste betala privat med skattade privata pengar (du kan hyra en dator för tiden du utför uppdraget och dra den mot aktuell faktura).
Annan nersida är att du inte kan ta 3:12 utdelning som du skulle kunna om om du kör genom AB. Fakturar du så pass mycket på dina uppdrag att du hamnar på statlig skatt så måste den betalar som egenanställd och kan inte ligga kvar i din rörelse.
Uppsidan är såklart att det är väldigt bekvämt, du gör ett jobb loggar in på en sajt och lägger in faktureringsunderlag och får lön.
Kör några gigg som egenanställt och känn om det är din grej.
Kommer du att satsa på det så ring en redovisningsbyrå och låt dem sköra bokföringen i ditt eget bolag som du startar.
Det är inte alltid värt att ta ut utdelning enligt 3:12 före lön, men som du säger så blir det absolut värt om du börjar hamna på statlig skatt👌🏻
Att tillägga så finns det en äldre artikel om just att starta ett AB och varför alla bör ha ett AB. Du hittar artikeln här! ![]()
Ska du bara göra ett jobb under kortare tid eller lite sporadiskt så är det supersmidigt med Cool Company eller Frilans Finans. Men, om du planerar att frilansa under längre tid eller kanske som huvudinkomst så skulle jag hellre kika på att starta egen firma.
Det finns vissa saker man måste tänka på med Frilans Finans. Du blir anställd av Frilans Finans men du har sämre villkor än en fast anställning. T ex betalar de inte ut semesterersättning och tjänstepension. Det måste du själv sätta undan.
Om du skulle behöva a-kassa i framtiden så kan det också vara värt att kolla upp vad din a-kassa har för inställning till denna anställningsform. I värsta fall kan a-kassan kan börja bråka om du fakturerat via Frilans Finans.
Tusen tack alla för era råd och insikter!
Bör tilläggas att det är lite mindre summor (<5000:-) per månad som mitt frilansarbete kommer att generera; som en liten sidoinkomst under tiden jag är student. Jag har även ett annat studentjobb som är “vanlig” anställning, så huvudinkomsten är inte från frilans. Då kanske jag ska prova Cool Company eller liknande för enkelhetens skull? Tråkigt bara att de tar ca 6%, blir lite mycket avdrag från inkomsten MEN kan vara värt då det är skönt med att man får skattade pengar utan att göra något annat administrativt?
Jag tycker det låter som ett utmärkt tillfälle att köra på ett egenanställningsföretag till en början. Om det sedan börjar ske oftare och med högre summor kan man kolla närmare på företag först då.
Är själv i en liknande situation och väljer att gå i samma riktning: Börja med egenanställningsföretag (troligtvis Gigger, men vet inte om de andra som nämnts är bättre?) och klickar det och jag vill gå vidare inom det blir det någon form av företag på det.
Jag skulle tvärt om se det som en chans att lära sig företagande från grunden (förutsatt att du vill det) utan att insatsen blir för hög. Även om du bokför åt helvete fel på dina 50’ blir konsekvenserna begränsade. ![]()
Kul att du börjar freelansa! Det är svårt att komma med bra råd utan att veta mer detaljer. Det jag tyckte var fördelen med att regga en enskild firma även när inkomsterna var små var avdragsmöjligheterna och momsregistrerigen; dator, mobil, förfriskningar, en skrivare, milersättning, mjukvara, utbildningar etc och framför allt möjligheterna till att nyttja periodiseringsfonder. Har du inga direkta kostnader och ingen ambition om att utveckla verksamheten så kan ett faktureringsbolag vara en enkel väg framåt.