Vill starta bolag men inte vara illojal och konkurrera med nuvarande arbetsgivare

Hej

Jag kopplar på den här tråden lite för att inte skapa en till, (@janbolmeson Jan du får klippa här om du tycker annat)

Jag önskar att starta upp mitt företag igen. Men är lite i en kniptång… jag har haft företag förut och startat upp allt från grunden med säljsamtal och allt det där.
Men pga familjesituationen så behövde jag ta en anställning. Men längtar så klart tillbaka till de “glada” dagarna som företagare.

Jag jobbar i dag som konsult inom byggbranchen och vill gärna starta upp min firma igen där jag tidigare jobbade med det jag gör nu. Så att starta något vid sidan av min nuvarande anställning är att vara illojal och konkurerande verksamhet. Så jag är lite osäker på hur jag skall ta mig fram.

Finns det någon som har lite bra tips på hur jag kan tänka eller ta mig fram. För jag vill ju så klart minska tiden som jag kanske riskerar att få minskad inkomst eller till och med ingen.

Jag har funderingar på att använda någon tjänst där jag kan sälja mina fakturor så jag kan få in pengar fort till en början. Men vet inte hur enkelt/vettigt det är.

Alternativ så får jag bara ta av mina sparpengar och köra på.

Någon som har en liknande erfarenhet?

Mvh Henrik

1 gillning

Till att börja med är det som du är inne på illojalt och inte okej.
Kan man inte spela med öppna kort och ta det med personalavdelningen och berätta vad du har i kikaren?

1 gillning

Om jag förstår dig rätt så vill du ha kvar din anställning och konsulta/frilansa sidan om men inom samma område?

I så fall är det kanske knivigt. Kanske du kan komma överens med dig arbetsgivare att du får ”privat” adressera kunder som din arbetsgivare inte är intresserade av. Men det kräver ju att man kan segmentera marknaden så att din arbetsgivare känner sig trygg med att du inte konkurrerar med dem. Att ta uppdrag sidan om utan att berätta, well, det hade inte jag vågat mig på.

Ett annat alternativ är att du pratar med din arbetsgivare att du blir underkonsult åt dem. Alltså du har ett AB där du är anställd och jobbar 50-75-100% åt dem. Då kör du företaget och har ändå tryggheten med att vara anställd (i ditt egna företag) med fördelen att du plockar ut vilket lön du vill. Problemet med att ta andra kunder är nog kvar ändå, så risken är att du bara har dem som kund. Annat än ni kan komma överens om en segmentering där du inte konkurrerar med dem.

Lite lösa tankar :slight_smile:

2 gillningar

Ja det är väl ett alternativ så klart. Men högst oklart att de kommer gå med på det. Pga tidigare erfarenhet.

Ja precis, det är ju det som är kruxxet lite. Jag vill inte köra en hemlig variant. Kör jag igång med min konsult verksamhet så skall det vara öppet. Branschen är väldigt liten och man vill inte vara den som är den helt enkelt.

Ja det vore ju fint. Jag har ställt frågan till tidigare arbetsgivare inom branschen och de har inte varit intresserad av det. Så klart :slight_smile:

Är det någon som har använt sig av sälj fakturor för att snabbare få tillgång till pengarna? Via så kallade factoring bolag?

Well, du får ju sälja in det som en fördel :slight_smile:

Om du prissätter dig per timme vad du kostar företag idag så borde det inte vara ett problem (inkl sociala avgifter, företagets admin kostnader mm) eftersom de har fördelen att kunna dra upp och ner din beläggning.

Man kan ju också komma överens om tex 50% fast beläggning plus ytterligare för att säkra en grund inkomst.

Hehe ja men det är ju det där med att företag så gärna vill ha anställda och inte underkonsulter. Vilket jag kan förstå men inte helt. Kan alla vara glada så måste väl det vara det bästa :wink:

Men jag uppskattar peppen. Jag får fundera. Jag är till och med inne på att börja med något annat i företaget istället för byggbranschen till att börja med. Så att företaget kommer på fötter sedan skifta fokus till byggbranschen. :open_mouth:

Frilans finans har testats, fungerar utmärkt, men däremot så tar dom en väldigt hög avgift för tjänsten :slight_smile:

2 gillningar

Okej. Men då kör man inte sitt eget bolag utan man är anställd av Frilans finans fattar jag det som. Är det korrekt?

För jag har sneglat lite på likande detta:

Finns det någon nackdel för mina kunder att jag använder mig av en sådan här tjänst?

Japp!
Man är så kallar egenanställd. De tar runt 6% av fakturans belopp, betalar in soc avg och drar prel skatt precis som vanlig anställd. De sköter bokföring mm såklart som inte har med användaren att göra. Tror även det ingår försäkring under arbetstid.

Jag räknade lite på det och kom fram till att det är ett enkelt alternativ jämfört med AB om man har typ 300-400 kkr per år i omsättning. Under det kan det vara ett enkelt sätt att komma igång tyckte jag åtminstone.

Praktiskt sett registrerar man sig hos dem. Registrerar fakturan. De tar in betalning och följer upp ev försening. Sen gör de avdragen ovan och betalar ut resten till dig. Det blir runt 50% cash ut av faktura beloppet före moms. De har en räknare på sin sajt. Frilansfinans.se

Kan vara ett bra sätt att prova på :slight_smile:

Finns även andra som tex Cool Company som en kompis jobbat med.

Se tex denna länken för att välja rätt

https://www.faktura-utan-företag.se/