Jag är i uppstartsfas för ett konsultbolag och har fått många bra tips och information genom att gamla trådar på forumet. Tack för det!
Information och kunskap är till stor del en färskvara, så med risk för viss återupprepning, så ställer jag några frågor som besvarats tidigare.
Bolaget kommer att var ett enmans-AB med 3–6 kunder första året. Kommer att skicka runt 5 fakturor i månaden och betala ut lön till mig själv.
Jag kommer att anlita hjälp för bokföring/lön/deklaration/bokslut av redovisningskonsult. Tanken är dock att sköta den löpande bokföringen till viss del på egen hand/automatisering så småningom.
Så, till mina frågor.
Alt. 1 Bokio
I Bokio så ingår företagskonto och de verkar ha en hög nivå av automatisering och utveckling av nya funktioner. Priset 349 kr/mån låter också väldigt rimligt.
Alt. 2 Fortnox och separat bank.
Det känns som att “alla” kör fortnox. Stort och stabilt. Klart dyrare. Dessutom tillkommer kostnad för separat företagskonto hos bank. Men det kanske underlättar ett smidigare samarbete med redovisningskonsult?
Hur hade ni tänkt i detta fall?
Och vilken bank hade ni valt för Alt 2?
Har ingen erfarenhet av Bokio men om någon redovisningskonsult har erfarenhet av tjänsten och tycker den funkar bra så känns det som en bra lösning? Med alt 2 så kör du en bankintegration mellan bank och Fortnox och sen lägger du till redovisningskonsulten i fullmakterna så att denne åtminstone (du väljer själv) har en tittbehörighet och kan få det redovisningsrelaterade skickat direkt till sig.
Det finns ingen tilltänkt än. Vill bara inte låsa in mig i ett system som ingen vill använda. Kommer självklart ställa frågan när jag gör min research bland redovisningskonsulter.
Nu vet inte jag vilket timpris du tar, min redovisningsbyrå tar mindre än hälften mot vad jag gör så det är ju en no-brainer att inte lägga tid och energi på bokföringen själv.
Har för mig att man med bokio kan skaffa flera inloggningar med olika behörigheter, så när det är dags att ta in hjälp är det ett alternativ.
Skulle konsulten eller byrån hellre vilja jobba i ett annat system är det bara att skicka en sie-fil, vilket inte är krångligt alls.
Fast nu när jag tänker efter så kommer jag inte ihåg om alla bilder/underlagen som kopplade till verfikaten följer med så kolla upp det så du vet om du bör spara de digitala underlagen på ytterligare ett ställe.
Med tanken på att du har så få underlag kan du göra bokföringen själv och tom allt annat om du har tiden och inte har något emot att läsa dig till hur du ska göra.
Som redovisningskonsult (läs partisk) så skulle jag rekommendera Fortnox och hjälp av en redovisningsbyrå därtill. Det finns de som kan hjälpa dig direkt i Bokio men du kommer ha lättare att hitta lämplig hjälp om du befinner dig i Fortnox redan från start.
Gällande bank hade jag rekommenderat SEB, men de övriga storbankerna funkar fint de med.
Försök lägga ditt fokus på att generera intäkter istället för att spara in kortsiktigt på hjälp med redovisningen.
Jag kör Fortnox och fakturerar själv medan min redovisningskonsult sköter bokföringen och boksluten i samma system samt momsredovisningen. Otroligt smidigt.
Betalar henne gladeligen för att slippa hålla reda på allt och alla datum.
Har SEB som bank och funderar på att byta då jag upplever deras urval av fonder för KF lite begränsat.
Jag kör också enmans konsult AB och har Bokio. Väldigt lätt att lära. Dock inte deras företagskonto då det saknar IBAN och transaktioner utomlands. Så det gick bort direkt för mig, har Nordea som bank istället och de synkar automatiskt allting där emellan.
Jag har också ett enmans-AB och är konsult (inom IT/AI). Jag vet inget om Bokia men jag kör Fortnox och är sjukt nöjd. Ett enkelt, modernt och jättebra system (även om jag per se inte är bra på bokföring, men jag kan hur programvara skall vara).
Jag skulle defintivt välja ett system man kan växa i, och så dyrt är det inte. Jag tror dessutom de har en affärsmodell där man bara betalar 5kr per faktura, inte den fasta månadsavgiften.
Några fördelar:
Automatisk integration med skatteverket/skattekontot
Automatisk integration med de flesta banker, även om mitt Länsförsäkringar har sämre integration än andra banker, vilket är LF’s fel och inte Fortnox
Stöd för eFaktura, och även automatscanning av inkommande PDF fakturor över email. Systemet gör även automatiska konteringsförslag för fakturan
Automatbokföring
Tidredovisningsmodul, per kund/projekt mm.
Möjlighet att koppla till Fortnox företagskort/konto där köp då automatbokförs
Möjlighet att “sälja” fakturan och få betalt direkt
De nya AI insikterna om hur företaget går är mycket intressant att läsa
Jättebra support
Bra mobil app + laptop web GUI
Mm
Hade jag startat nytt företag igen (även ett enmans AB) hade jag absolut valt Fortnox igen.
Sure, men som beta och man måste ansöka för att få tillgång till det. Inte vad jag hade varit bekväm med för mina transaktioner men givetvis upp till var och en. Jag har Bokio så inte meningen att klanka ner på dem men mest vara öppen med vad man får.