TL;DR
Har ni antingen konkreta tips på redovisningsbyråer eller förslag på vad man ska leta efter för att hitta en bra?
Bakgrund
Jag har drivit eget i ca 4 år. Först endast ett IT-konsultbolag och sen även ett fastighetsbolag. Jag började med enskild firma och gick sen över till AB och nu en liten koncern.
Jag har alltid gjort all bokföring och bokslut själv. I grunden handlar det om att jag är nyfiken och vill förstå saker samt att jag har ett kontrollbehov. I början när jag bara var IT-konsult var det dessutom väldigt få transaktioner.
Nuläge
Det har blivit mer bokföring i och med fastighetsbolaget och jag jobbar alldeles för mycket generellt. Det är lätt att skjuta på bokföringen vilket gör att det blir ett dåligt samvete vilket gör att det förknippas med ångest. Bokföringen leder alltså till orimligt mycket dåliga känslor i dagsläget.
Jag är beredd att kasta pengar på problemet tills det försvinner.
Mitt problem
Jag har under perioder letat redovisningsbyråer tidigare, främst till mer avgränsade uppdrag. Mina erfarenheter från detta har lett till att jag har extremt lågt förtroende för redovisningskonsulter. Jag ville t.ex. ha hjälp i processen att ombilda från enskild firma till AB. Inte en speciellt ovanlig eller komplicerad sak kan man tycka. Jag spenderade först orimligt mycket tid med att försöka hitta en lämplig byrå, varefter jag avbröt samarbete med fyra olika byråer då flera av dem gav mig rent galna instruktioner som skulle inneburit skattebrott och andra helt enkelt slutade svara. Det slutade med att jag köpte en bok om det och gjorde det själv.
Jag har ett förtroendeproblem. Det är för mig uppenbart, baserat på ovan erfarenhet, att många redovisningskonsulter inte vet vad de sysslar med. Samtidigt har de noll ansvar. Om min redovisningskonsult gör något fel är det, som jag förstår det, juridiskt sett mitt problem.
Jag vet inte hur jag ska utvärdera om en byrå är bra eller inte. Dessutom finns det tusentals av dem. Hur sållar jag?
Jag har numer Ludvig & co. Mycket handlar om personkemi och mindre om firmanamn.
Det jag uppskattar förutom min personliga kontakt är att dom alltid är flera på samma uppdrag ifall det uppstår sjukdom eller så.
Det finns även i större organisationer skatterådgivare, löneadmin, osv som det går att rådfråga samt att alla är certifierade inom sitt område.
En redovisningskonsult är ju per automatik inte duktig på skattefrågor eller bolagsupplägg enligt min uppfattning.
Därav går enmanna/fåmansbolag bort i min bok. Kanske är dom billigare, men oftast inte bäst.
Sedan är det ju beroende på vad man vill ha ut av dom samt storlek på det egna bolaget.
Fredriks råd ovan är klokt. Det är lättare att ställa krav på en större byrå. Där finns också större kompetens, även om merparten av jobbet görs av juniorer.
På en del större firmor har man kommit en bit kring digitaliseringen också där du som kund får en del mervärden.
Nisse på hörnan kan vara minst lika bra och absolut billigare, men prestationen är ofta mer ojämn.
Men det är ju lite deprimerande om man inte skulle kunna lägga ut det bara för att man har lite krav på att det ska bli rätt. Det är ju inte raketkirurgi direkt, och majoriteten av alla egenföretagare lägger ju ut bokföringen på extern part. I början gjorde jag bokföringen själv delvis för att jag tyckte att det inte gav tillräckligt med värde för pengarna att lägga ut det, men nu är jag ju beredd att betala hyfsat mycket för det om jag kan känna mig trygg med att någon tar hand om det ordentligt.
Min magkänsla är också att det känns tryggare med en stor spelare. De måste väl ändå ha en rimlig lägstanivå tycker man. Men å andra sidan har jag läst väldigt många kassa omdömen om de stora byråerna. Jag försökte också bli kund hos Aspia tidigare och ha dem som rådgivare. Men han jag fick tilldelad som rådgivare svarade aldrig på ett enda av mina mejl. Nackdelen med en stor byrå är kanske att de är lite feta katter och bryr sig generellt inte lika mycket som en mindre byrå.
En statusuppföljning från min sida, samt att jag känner att jag måste få skriva av mig lite.
Efter att ha jobbat lite för mycket under en längre period började jag i våras ha svårt att klara av stressen. Bokföringen var en sån sak som gav mig oproportionerligt mycket ångest. Så till slut kände jag att jag var tvungen att lägga ut det.
Först provade jag med en av de stora drakarna - Aspia. Hade trevligt säljmöte osv, men när jag fick offerten tyckte jag det kändes orimligt. Timpris angett som spann 750-1450 kr, utan någon spec om när vilket pris gäller. Totalt beräknat 180 k/år för mina två små firmor om jag minns rätt, och automatisk indexjustering av kostaden varje år. Jag tycker att det känns dyrt.
Hittade istället en byrå som jag tyckte verkade rimlig. Lite lagom storlek och antal anställda, inriktning på fastigheter, bra omdömen på nätet. Bättre pris, ca 130 k/år. Signade med dem och har sedan dess haft strul med det mesta (tycker jag iaf). Några exempel:
Det tog dem två månader att komma igång med löneutbetalning, de visste inte vilka moduler de skulle använda i bokföringssystemet. En månad missade de också att betala ut min lön.
Konsekvent nästan varje månad missar de att hantera leverantörsfakturor så att jag måste påminna dem. Det är nog närmare tio fakturor nu som blivit sent betalade.
Ganska ofta bokförs saker fel (t.ex. moms på mitt momsfria bolag, fel leverantör, kreditfakturor bokförs som fakturor, osv)
Händelser som inte är leverantörsfakturor bokförs inte oftare än en gång i kvartalet - är det normalt?
Efter att det strulat så mycket så har de nu föreslagit en ny rutin. Leverantörsfakturor ska nu gå via Vismas automatiska tolkning, sen ska jag bokföra själv (“kontrollera” som de säger eftersom Visma enligt dem bokför allt, men så är det ju inte) och skicka till betalning. Vad tänker de att jag betalar för om de inte gör någon bokföring?
Jag har så oerhört svårt att förstå hur man kan ha som affärsverksamhet att sköta redovisning och sen inte klara av att sköta de mest grundläggande saker som att hantera leverantörsfakturor i tid, administrera lön och bokföra någorlunda korrekt. Är det jag som är galen? Är detta vad man ska förvänta sig? Den här upplevelsen har tyvärr ytterligare förstärkt min redan grundmurade misstro mot redovisningskonsulter.
Vad ska jag göra nu? Jag vet inte om jag pallar att vara kvar hos den här byrån, jag vet inte om min hälsa klarar av att jag går tillbaka till att bokföra själv och jag vet inte om jag orkar att prova på en annan byrå.
Har tyvärr också dålig erfarenhet av fler än jag har bra erfarenhet av…många är bra på ”hantverket” men många är också dåliga som ”bollplank” och att kunna ge råd/stöd i specifika lite mer kluriga frågor. Helt enkelt eftersom det inte är det de fokuserar på eller jobbar med i huvudsak som håller på med bokföring. Man kan säga att det oftast är två olika inriktningar/skills som krävs för de två.
Min bild (kan vara heltokig…) av det du beskriver är att det borde hamna omkring 70000kr/år +/- 10000kr sammanlagt för båda bolagen med säg 400-1000 verifikat sammanlagt/år.
När vi lejde ut sist betalade vi 2500kr/mån/AB till en liten enmans-AB som skötte allt inklusive årets bokslut/deklarationer.
Både vi och den vi lejde var överrens om att det underlättade att ha flera AB från samma kund.
Var hyfsat medioker men vi fick undan den löpande bulken av bokföring/deklarationer mm. Sen hade vi ändå mycket special så vi fick ändå i regel själva gräva fram hur det skulle bokföras.
Att hitta någon riktigt duktig inom en specifik ”nisch” är nog tyvärr inte alltid så lätt.
Till slut blir det ändå personkemi att hitta någon som vill ha det/tänker likadant som dig själv. (Olika personer vill ju jobba på flera olika sätt med processer/rutiner.)
70k/år är inte i närheten av någon offert jag fått (inräknat bokslut).
Det som tar emot lite i att byta igen är att jag tyckte att själva bytet var rätt struligt, iom att jag också bytte bokföringssystem. Redovisningsbranschen säljer ju sitt SIE-format som att det är superlätt att byta mellan bokföringssystem. Men SIE överför ju vad jag förstår endast själva bokföringshändelserna (konteringarna). Själva underlagen, reskontra, mm verkar vara olika i olika system. I koverteringen från Fortnox till Visma som byrån gjorde nu så tappades alla underlag bort tex. Jag har alltså all bokföring för 2022 helt utan några verifikat i Visma (de finns ju dock i nån exportfil fortfarande). Min byrå verkar inte bry sig nämnvärt om det.
Jag har haft samma sedan typ 2006 som var en kursare till mig som startade eget. Nu har han sålt och inriktat sig på skogsfastigheter men jag är kvar hos Kristina som tog över det. Jag tycker ju alltid också att det klurigt med redovisningskonsulter, de verkar ju vara sitt eget släkte.
Jag tycker ju hela tiden det också är för dyrt, men å andra sidan så vet jag att Kristina mår mer dåligt än vad jag gör om något mot förmodan skulle bli fel, så jag känner att jag betalar hellre den premien och så vet jag att om det skulle behövas så har jag någon som har stenkoll på siffrorna.
De jag kör heter:
och det är Kristina som är VD som jag har kontakt med även om hon inte gör den löpande bokföringen. De är dock inte som sagt billigaste och jag vet att andra har haft blandade upplevelser, framförallt i skiftet när de blev uppköpta och det var lite stök.
Jag kommer ihåg att jag fick tips om denna byrå av dig @janbolmeson för flera år sen. Jag minns att jag mejlade dem (och hälsade från dig) men att jag aldrig fick något svar tillbaka från dem
Gud vad tråkigt att höra Daniel, det låter inte alls bra och jag kan förstå din besvikelse.
Jag ser flera som nämner bra synpunkter. Det finns ju fördelar med både de stora drakarna och de mindre “hörn”-byråerna. Men viktigast skulle jag nog säga är personkemi, precis som @Skogstomten och @Fredrik_77 skriver. Hos en större byrå blir man lätt en liten del i det stora maskineriet, medan den mindre byrån kan ge lite större engagemang i varje kund. Större byråer kan ha bredare kompetens men det finns allt byråer med olika nischer och inriktningar.
För mig som driver en redovisningsbyrå skulle jag säga att nyckeln till framgång är att uppdragen blir mer ett samarbete byrå/kund emellan och för att bygga det krävs ju den där personkemin som nämns tidigare. I slutändan handlar det ju om ett förtroende som behöver finnas till och det behöver ju byggas upp över tid och det jag hör från dig är just det, avsaknad av förtroende.
Jag tycker du verkar ha bra koll på vad som krävs i redovisningsarbetet då du gjort mycket själv tidigare och därav kan du vara rätt tydlig med kravställningen mot byrån samt att stämma av att de har möjlighet att uppfylla dina behov. Det verkar som du har gjort det här men att det ändå sket sig, så ja, byt igen.
Det där med att byta ekonomisystem ska inte behöva vara nödvändigt så länge du kör något av de större leverantörerna och att det är deras mer moderna system. Hitta någon som kan köra på i befintligt ekonomisystem för att slippa det du nämnde tidigare.
Jag googlade lite på vad det finns för redovisningskonsulter lokalt där jag har min fastighet, vilket är mer småort. Jag har positiva erfarenheter av att jobba med lokala hantverkare och företagare i allmänhet där jag har fastigheten, allt är lite mindre komplicerat och mer byggt på relationer på en mindre ort (som ni är inne på). Finns lokala enmansföretagare inom redovisning här. Någon risk att gå på en enmansbyrå förutom det uppenbara med potentiell skörhet vid sjukdom osv?
På nuvarande byrån har jag haft att göra med nio olika personer hittills, så det är lite svårt att etablera personkemi.
Vad tycker ni om “icke personliga” redovisningskonsulter som typ Wint osv? Åtminstone för mig som driver en mycket enkel verksamhet som enmanskonsult utan finansieringsbehov så upplever jag ofta att behovet av “rådgivning” är närmast obefintligt och det mer handlar om att hantera kvitton, fakturor etc löpande och göra ett rätt enkelt bokslut. Samtidigt har jag aldrig faktiskt nyttjat något annat än traditionella redovisningsbyråer så jag vet egentligen inte vad jag skulle gå miste om om jag bytte.
Nu talar jag alltså inte om tjänster där man förväntas göra sin egen bokföring med verktygsstöd, utan mer att man inte har en personlig relation till sin byrå på samma sätt som traditionellt.
@janbolmeson Om det inte redan finns kanske ett avsnitt på temat “val av redovisningskonsult” kunde vara intressant, då väl många på formet verkar vara egenföretagare. Möjligtvis utökat till “Vilken typ av stödtjänster behöver jag som företagare?” eller liknande.
Edit: Möjligtvis skulle detta inlägg brytas ut som en egen tråd för att inte kidnappa OPs tråd som verkar ha ett lite mer specifikt behov även om frågeställningarna är rätt generella.
En annan sak som är viktigt är att ni kravställer på rätt vis, detta glöms oftast bort om man inte är van att genomföra avtalsupphandlingar.
Var noga med att få med alla parametrar ni vill att leverantören ska genomföra. Även fast ni tycker det är en självklarhet och/eller att det är en mindre sak. Allt ska vara nedskrivet så noggrant du bara kan.
Vissa av dessa parametrar är bra om de även går att mäta, så att du kan få svart på vitt ifall de uppfyller avtalsvillkoren.
Till saken hör att om man är ny företagare har man ingen aning om vad man ska kravställa. Så söker man närmast en redovisningskonsult som också kan agera coach.
Du kan även be redovisningsbyrån inkludera vad de kommer leverera under avtalet (Krav.Spec), så behöver du inte fundera på det själv.
Därefter läser du igenom beskrivningen rörande vad de kommer leverera till dig under avtalet, och om det är något mer du vill få in, kan du be dem lägga till det, eller ifall du tycker de har missat något.
Du kan också kräva att de ska agera som ett stöd/coach