Jag har ett AB där jag hyr ut mina tjänster. Jag har i princip en firma jag fakturerar.
Jag är ensam ägare och anställd, omsätter inte 3 miljoner så jag behöver ingen revisor.
Nu till redovisningen, jag har en revisor som sköter bokföringen och bokslut. Med min lilla firma så känns det overkill att betala 50k per år för den tjänsten. Egentligen skulle jag kunna gjort det själv, men det känns bra att någon ser till att allt är riktigt.
Jag fakturerar 1-2 fakturor per månad, ibland har jag utlägg, max 10 per månad, och så betalar dom ut lönen. Allt sker via Visma eEkonomi.
Har ni några tips/reflektioner över detta? Är det svårt att göra det själv, är det negativt vid en revision att göra det själv? Finns det några stora pitfalls att göra det själv? Och till bokslutet, är det krångligt att göra själv via Visma/Fortknox?
Det är inte svårt att göra själv om du har hyggligt grepp om ekonomi. Om det tar dig mer än 4000:- i debiterbar tid per månad så har du antingen väldigt bra timpeng eller så är du slö på att bokföra.
Men det ska ju kännas ok också och inte skapa ångest.
Min första reflektion är att du har en redovisningskonsult som sköter redovisningen, och inte en revisor. En revisor är en person som granskar redovisningen, och som du är inne på tycks ditt företag inte omfattas av kravet på att ha en sådan.
Har du liknande verksamhet varje månad kan du nog sköta redovisningen själv, bara du är beredd att lära dig det. Du kan lära dig det via källor på webben, men även med ledning i den redovisning som ditt företags redovisningskonsult har upprättat så här långt. En annan fördel med att sköta redovisningen själv är att du får kännedom om hur den sköts, vilket är bra eftersom du är ansvarig för att den är korrekt – även om du lejer ut arbete på en redovisningskonsult.
Har du enkla fakturor är det lätt att hantera själv skulle jag säga. Vid revision kan det vara negativt (givet att du gör fel). I din deklaration har du en ruta som fylls i om redovisningskonsult använts vid bokslut samt om du har revisor. Risken att bli granskad är högre utan detta.
Har du en årsredovisning sen tidigare går mycket att kopiera med nya årets siffror. Kan dock vara bra med en översyn av någon som är kunnig som ren kontroll att inget väsentligt är fel. Detta bör att gå rätt billigt dock
Bokslut kan vara bökigare (givet hur redovisningen ser ut) eller vara väldigt lätt. Gör man ett bra grundjobb är det rätt lätt. Kanske kan ett bokslut med en kunnig person som guidar och sedan kan hjälpa till med en lathund vara bra? Samt som kan kika om något hänt under året som ändrar mot förra årets årsredovisning.
På större byråer används ofta en fyra ögons princip på alla bokslut. Detta är en stor rekommendation om du ska börja göra detta själv utan erfarenhet.
Som @Anonym dock säger. Du ska vara långsam/dyr timprismässigt för den storlek på bolag du har Framför allt om ÅR, bokslut och deklaration faktureras utöver detta.
Jag sköter allt själv i mitt bolag i liknande storlek. Bokslut och sånt var knepigt första gången. Jag resonerar så att set faktiskt inte är hela världen om man råkar göra lite fel, det händer ofta både i stora och små företag.
Har du verkligen en revisor till det? En revisor granskar bokföringen, den utför den inte. Det normala är att det är en redovisningsekonom som gör löpande bokföring och bokslut. 50 tusen låter mkt för det du beskriver. Om jag vore dig så skulle jag byta redovisningsekonom.
Att göra det själv går annars bra, men då det är viktigt att du gör det korrekt så kommer det bli tidskrävande att inhämta nödvändig kunskap. Det går självklart att bokföra med bokföringsmallar, tex hos Bokio vilket underlättar markant. Den stora risken skulle jag säga är att du bokför något som inte är avdragsgillt som avdragsgillt samt att du missar redovisningsekonomens kunskap inom området, tex när det är lämpligt att öka periodiseringsfonderna eller ta ut lägre lön eller utnyttja något nytt avdrag som tillkommit.
Jag bokför själv, men jag har i gengäld jobbat med bokföring, har ett intresse för ekonomi och skatter (så himla nördigt, men lönsamt) och köper böcker i ämnet, är med i FB-grupper inom ämnet, prenumererar på nyhetsbrev och går på mässor i ämnet. Så för min del hade det tidsmässigt vara billigare att leja bort jobbet, men jag tycker att det är kul så jag vill göra det själv. Det gör också att jag kan ge råd och tips till mina klienter inom detta område.
Personen som jag använder mig av är en revisor, men jag antar att i mitt fall agerar hon som en redovisningskonsult.
Tack för era tankar. I och med att mina in och ut -gifter är väldigt få och enkla går jag nog mot att göra det själv, iallafall allt löpande och låta samma redovisningskonsult göra årsredovisning, bokslut och deklaration och på så sätt kan jag nog få ner min månadskostnad.
Är dom inte sugna på det får jag hitta någon som kan göra det.
Gör nog det efter årsskiftet så jag har tid att göra någon kurs så jag gör allt rätt.
Om jag kör det upplägget då är det väl samma sätt i Skatteverkets ögon som nu? Jag tänker på risk för revision.
Om man kör Visma eEkonomi så borde det vara rätt så lätt? Tänker att det finns mallar för det mesta och mycket är automatiserat?
Låter klokt Vid eventuella frågor, ta dessa med någon som kan, fråga här eller googla. Din verksamhet verkar inte speciellt svår vilket gör bokföringen enkel Det dyra är dock alltid årsredovisning, bokslut och deklaration och risken du tar är att detta tar längre tid = blir dyrare om du gör fel i din löpande bokföring. Har varit med om kunder som skött sin egen bokföring vilket lett till att hela processen blir dyrare i samband med bokslut. Så ska du göra det själv - se till att göra det bra.
Skatterevisionsrisken kommer fortsatt vara låg då någon kontrollerat det du gör, rutan "har en redovisningskonsult hjälpt till med bokslut/årsredovisning) i din deklaration kommer vara i klickad vilket sänker din risk.
Det är ett enkelt program att jobba i, förklarar en hel del för dig och det finns bra beskrivningar över hur saker funkar. Dyker det upp någon fråga rörande Visma så hojta bara till så ska jag försöka hjälpa dig med dina funderingar.
Den stora fördelen med att göra det själv är att du hela tiden har koll på din ekonomi, du kan se hur dina kostnader slår, hur stora de är i relation till varandra och omsättning vilket gör det lätt att se vilka effekter som kommer ge högst effekt på ditt resultat.
Var noggrann med grunderna bara så som lön, pension, utdelningsmöjligheter, periodiseringsfonder och liknande som påverkar mer än bara din vardag just nu och som dessutom kan behöva lite planering.
Hoppar in här och håller tummarna att någon här har lite bra tips
Jag har ett AB med typ 1-3 verifikat i månaden (hade mer aktivitet förut men nu händer det inte så mkt på bolaget). Jag letar efter en prisvärd och smidig tjänst som kan sköta min bokföring samt årsredovisningen. Någon som har ett bra tips?