Har precis startat eget konsultbolag där jag börjat få in mina första månadsintäkter och har därför några frågor.
Om jag för över pengar till mitt privata bankkonto som inte är satt som löneutbetalning eller utdelning, kan jag hamna i juridiska trubbel? Jag har läst att utbetalningar till anställda/Aktieägare endast får ske via lön/utdelning men samtidigt har jag läst att sålänge man håller sig över kapitalgränsen är det ok, därav min fråga. Om jag t.ex. temporärt för över pengar till mitt privata konto och sedan tillbaka till företagskontot, är det mindre allvarligt? (Obs, jag behövde verkligen pengarna då jag av andra investeringsskäl inte hade några sparade pengar privat).
Borde man ha några företagsförsäkringar (t.ex. via banken) och vilka är bra att ha isåfall? Vilka är vanligast?
Hjälper sidor som Bokio att göra årsredovisningar enkla?
Låt säga att jag en månad får in ett bruttobelopp på 50000 till mitt företagskonto. Stämmer det att jag månaden efter (den 12e varje månad) måste betala arbetsgivaravgifter + skatt på lön men endast i slutet på året betala 25% momsen vid den årliga momsdeklarationen?
Ska jag som egenkonsult ge 1 momsdeklaration för mig som individ och en separat för mitt aktiebolag?
Angående lön över brytgräns, tolkar jag det rätt att om jag har en årslön över brytgränsen (598500kr för 2024 enligt skatteverket) så betalar jag som företagare ytterligare 20% på alla kronor som överstiger detta belopp? Så säg att jag slutar på en årslön på 698500 måste jag alltså betala i skatt: 598500*0.24 (den normala procentsatsen)=143640. 100 000 * (0.24+0.2)=44000. Så totalt betalar jag som arbetsgivare 143640+44000? Om jag istället hade hållit mig under gränsen så hade jag betalat endast 24%?
Om jag påbörjat mitt egna konsultande i augusti men har jobbat för ett annat konsultbolag innan dess, räknas detta med i årsinkomsten för statlig skatt eller börjar det räknas från den tid då jag blev egenföretagare?
Man får inte föra över pengar till sig själv privat, det är ett olagligt lån.
Jag tycker du har så pass många och fundamentala frågor att jag tycker du ska vända dig till en bokföringsfirma för att kunna rådgöra med tills du har koll på hur du ska sköta bolaget.
Gör som meros föreslår. Med så grunda kunskaper skall du inte sköta reovisningen själv.
Svar på några av dina frågor.
Tag inte ett förbjudet lån från ditt AB. Det är ett lagbrott. Du får väl lyfta lön som alla andra.
Självklart skall du ha en företagsförsäkring, om inte annat en ansvarsförsäkring. Själv gillar jag Länsförsäkringar, men det finns givetvis andra alternativ.
Får du in 50 000 på ditt företagskonto, så är det en sak. Vad du tar ut i lön är något annat.
Statlig skatt beräknas inte på din inkomst, inte när du bildade ett AB.
Hej, tack för svar!
Jag gjorde det inte medvetet men bra att veta att det är olagligt!
Jag får föra tillbaka pengarna vid nästa lön samt bokföra det under något kryptiskt och hoppas att ingen kollar bokföringen noggrant!
Det är däremot inget brott att underskrida mindre än hälften av sitt insatta aktiekapital. Hade du kunnat lyfta beloppet som lön istället hade varit bättre.
Långsiktigt är det förstås inte bra med ett delvis förbrukat aktiekapital. Tar någon en kreditupplysning på bolaget där aktiekapitalet delvis är förbrukat, så kan detta äventyra ett kundförhållande.
Fråga 5. Jag förstår inte. Fakturerar du både som enskild firma och i ett aktiebolag?
Fråga 6. Det är krångligare än så. Det finns ingen fast gräns på 24 procent under brytpunkten för statlig skatt. Det finns något ser heter jobbskatteavdrag, varför procentsatsen varierar. Dessutom har vi olika skattesatser beroende på i vilken kommun du bor. 24 procent är inget absolut norm, utan varierar från individ till individ.
Ja visst behöver du deklarera men inte för moms. Det är ju aktiebolaget som fakturerar, inte du!
24 procent stämmer säkert i ditt fall , men vad jag ville poängtera att detta är inget fast procentsats. Själv ligger jag exempelvis på 35 procents marginalskatt om jag lyfter “för mycket” på mina pensionsförsäkringar
Angående punkt fyra om vilken skatt som betalas när så är det vanligt att ett AB betalar skatt vid tre olika tillfällen.
När lön betalas ut så betalas skatter och arbetsgivaravgifter efter varje månad som lön betalas.
Bolagsskatten betalas i förväg löpande under året varje månad baserat på en uppskattning om vad bolagets vinst kommer bli i slutet av året. Kallas preliminärskatt. När slutlig skatt räknas ut efter bokslut så får man tillbaka eller betala mer beroende på hur korrekt uppskattningen var.
Moms betalas årsvis, kvartalsvis eller månadsvis beroende på hur stor omsättning bolaget har.
Gör man fel på skatten på lön korrigeras detta i den privata deklarationen på sikt… Så även om du ska göra så rätt du kan är det något som kommer justeras “automatiskt” på sikt.
Dra skatt enligt skattetabell är ju enklast helt enkelt.
Tack för svar, jag har redan kört flera lönekörningar. Skatteverket har fantastiskt nog en hemsida som räknar ut alla skatter och arbetsgivaravgifter åt en. Det finns även andra hemsidor som gör det utefter skattetabell.
Min fråga var mer riktad mot tankesättet kring brytpunkt. Men jag inser att jag inte lär få något svar här av någon oförklarlig anledning!
Det borde dessutom vara onödigt tidslöseri att spendera tid på att skriva inlägg och hänvisa till “bokföringsfirma” istället för att konstruktivt svara på frågorna så att fler folk i framtiden också kan lära sig.
Det är inte raketfysik att göra bokföring så det finns ingen anledning att placera det på en piedestal.
Nej det är inte rocket science. På samma sätt som att marginalskatt, som du undrar över, inte är rocket science. Och även om inget av detta är rocket science behöver det bli rätt. Därför rekommenderar jag hjälp tills du är trygg i ditt företagande.
Hursomhelst, efter brytgränsen börjar man betala statlig skatt som är på ytterligare 20%, helt korrekt. Tror du räknar rätt mer eller mindre. Du vet säkert redan det här, men normalt sett rekommenderar man att ta lön upp till brytgränsen och sedan maximera sin lågbeskattade utdelning för att få ut så mycket pengar som möjligt till så låg skatt som möjligt och samtidigt ha full nivå i sociala systemen.
Skatten på lön är enligt lönen du som person fått totalt sett, alltså räknas även lönen från tidigare arbetsgivare med i totalen. Den betalas in av bolaget, men det är ju egentligen du som privatperson som blir beskattad, inte bolaget. Sociala avgifter funkar helt annorlunda och är bolagets avgift helt och hållet, men dom är ju också enklare eftersom det är en rak procent.
" svårt med lön".
Eftersom du inte visste hur grundavdraget fungerade utan trodde att 24 procent var en exakt siffra för din skatt, oavsett vad du tjänade under brytpunkten. Preliminär skatt framgår ju av skattetabellen.
Du skriver i nästa inlägg att du inte fått svar här avseende brytpunkten av någon outgrundlig anledning. Vad är det inte du har fått svar på?
Nog har du väl fått en hel del svar i denna tråd. Frågan om förbjudet lån exempelvis…
En redovisningskonsult är oftast väldigt bra för många. Frågor som periodiseringsfonder , utdelningar mm är saker som gemene man sällan behärskar.
I ditt fall trodde du till och med att du var tvungen att göra en privat momsdeklaration trots att du bedriver verksamheten som aktiebolag. Du har kanske missuppfattat fler saker. Rådet att nybörjare skall söka professionell hjälp, tycker jag fortfarande är bra.