Vinst - hur tänka när bokslut närmar sig?

Hej! Jag är totalt oerfarenhet vad gäller aktiebolag och har drivit mitt i ett år nu. Jag har gjort en vinst (låt säga 100.000 för enkelhetens skull) och snart är årsbokslutet här.

Jag undrar om jag borde plocka ut allting i lön som en klumpsumma? Kanske tänker jag fel, men annars behöver jag väl skatta flera gånger - dels på vinsten nu när året “stängs” samt efteråt på det redan beskattad beloppet i form av lön? Eller bör man stoppa in det på en sk periodiseringsfond? Man skjuter på “problemet” då har jag fått för mig då man inte behöver beskatta just då och kan planera mer långsiktigt vad man vill göra?

Hur räknar ni ut hur mycket man kan ta i slutlön? Låt säga att jag har 100.000 nu i vinst, hur räknar jag baklänges hur mycket jag ska betala in i skatt och hur mycket som blir kvar? Har hört att skatten är 50 % i stora drag, så jag kan alltså tänka att jag kan ta ut 50.000 i lön och resten försvinner i avgifter?

Jag undrar slutligen om jag kan ta utdelning redan nu, om jag tar ut lönen som en klumpsumma och samtidigt ger mig själv en utdelning (20 %)?

Uppskattar väldigt mycket om någon kan hjälpa mig med (för många) elementära frågor. Vet att Google finns, men tycker det är invecklade svar många gånger.

1 gillning

Oj, många frågor på en gång. Delar av det du frågar om - periodiseringsfonder t.ex. handlar ju om långtidsplanering så en tanke om hur du tror firman kommer gå framtida år vore absolut en bra tanke. Hur mycket pengar behöver du i buffer i firman? En annan bra tanke är att fundera över vilka pengar du BEHÖVER privat och vad som är överskott du bara vill skatteoptimera. Har du tagit ut lön tidigare under året? Har du tankar kring pensionsavsättningar?

En sak gör mig lite orolig, och det är den här skrivningen:

Om du gör kalkylerna själv utan att ta hjälp av en redovisningsekonom eller liknande bör du ha lite bättre koll än “jag har hört”. Det är inte så svårt, det är bara att läsa på. Det finns trådar här, skatteverket har mycket info, det finns böcker och kurser.

Vi börjar med sista frågan:

Utdelning kan du ta först efter bokslutet. Gången är ju så att bolaget först upprättar årsbokslut och sen ger styrelsen ett förslag på hur vinsten ska hanteras. Stämman ska sedan fatta beslut om det.

Hur hantera 100’ i vinst innan bokslutet?

Alternativ 1: Skatta i bolaget på denna vinst (=20,6%), och då har du 79 400 kr kvar. Dela ut dessa som utdelning, du borde kunna använda “Förenklingsregeln” om du haft bolaget ett år, och då kommer du privat behöva skatta 20% på det, alltså 63 520 kr kvar efter skatt. Detta kan du göra på en utdelning upp till strax under 200 000 kr, där det exakta beloppet beror på vilket år du gör det, det ändras med basbeloppet.

Alternativ 2: Du tar ut allt som lön. Ur bolagets synvinkel behöver du räkna med arbetsgivaravgiften, så att 131,41% av lönen blir 100’, dvs du kan betala ut c:a 76 000 kr före skatt (där 76 000 * 31,42% = 23 879 kr blir arbetsgivaravgift). På de 76 000 kr som återstår får du vanlig löneskatt beror ju nivån på var du bor etc. Genomsnittlig kommunalskatt är i år 32,24%, dvs efter skatt får du ut ut c:a 51 500 kr (givet att du inte kommer upp i statlig skatt).

Edit to add: Som @E.D påpekar nedan så är ju skatten kanske lägre än dessa 32,24% beroende på hur jobbavdraget slår, vilket ju beror på hur mycket lön du fått eller tagit totalt samma år. Räkna med dina egna siffror. :slight_smile:

Fler alternativ: Du har redan varit inne på att skjuta upp en del vinst till senare är med periodiseringsfonder. Du kan också fundera på om firman behöver göra inköp du kan ta i år redan? Att göra nån form av pensionslösning (tjänstepension, direktpension) är också varianter. Det finns fler. Basen för vad som kan vara bäst för dig beror självklart på dina privata behov och firmans behov på lite sikt.

1 gillning

Det är lätt att bli förvirrad. :slight_smile:

• Aktieutdelning sker efter räkenskapsårets bokslut, när bolagsskatten redan är avdragen. Du kan alltså inte sänka årets resultat m.h.a utdelning.

• Exakt hur mycket du får i nettolön beror på flera faktorer - total lön under året, jobbskatteavdrag etc etc. Själv brukar jag använda 45% avdrag för skatt och sociala avgifter som tumregel, men det gäller just mina omständigheter.

• Periodiseringfond betyder att du får skjuta upp skatten på 30% av vinsten i X antal år, sedan återförs fonden till bolaget och beskattas.

1 gillning

@Skogen tack, bra formulerat. Ett par kommentarer:

Det du kallar sociala avgifter är det jag kallar arbetsgivaravgifter. De beskrivs mer här:

Periodiseringsfonder: det är 25% man får sätta av och spara i max sex år innan man måste återföra pengarna till beskatning. Det kostar dessutom lite (men ganska lite) skatt att ha pengar där. Skatten tas ut genom att man får en “schablonintäkt” baserad på hur mycket man har i periodiseringsfonderna. Läs gärna mer här:

My bad. Jag driver främst enskild firma. Där är det 30%. :slight_smile:

Blir missvisande att påstå att löneskatten kommer landa på 32,24% jag bor i en kommun med hög skatt och faktiska skatten är inte över 27%.

Den totala kommunla skatten ligger (för 2023) i snitt på 32,23% och lägst har Österåker med 28,98%.

Fast sen kommer jobbskatteavdrag osv. Min kommunalskatt är 34,21% men efter avdragen är den under 27%. Kolla din skattetabell.

1 gillning

Bra påpekande. Jag ändrade och lade till det.

I detta fall kan man väl inte räkna på genomsnittlig kommunalskatt eftersom det handlar om att eventuellt ta ut vinsten som “extra lön” mot slutet av räkenskapsåret. Den lönen hamnar väl på marginalen som påverkas minst av jobbskatteavdraget om jag tänker rätt.

Du vill inte ta ut lön på skattad vinst, det vill du göra under innevarande år (då du därmed även drar ner på skatten)

Stämmer. Du kan skjuta på 25% av bruttovinsten och använda den för att jämna ut resultatet mellan åren eller för att kunna hantera större kostnader.

Denna beräkning bör du göra löpande under året så att du har gjort dina löneuttag eller motsvarande innan sista december (om ditt redovisningsår följer kalenderåret). Har du i december 100 tusen i bruttovinst och vill ta ut det som lön så räknar du av arbetsgivaravgifterna. Resten blir din bruttolön. Från det dras det inkomsskatt och hur mkt det blir beror på hur mkt inkomst du har i övrigt under året.

Här är det nog ett missförstånd. Tar du ut lön så gör du det på vinst före skatt. Tar du ut utdelning gör du det på vinst efter skatt. Har du använt de 100 tusen till att bekosta lön så finns det inget kvar att dela ut. En vanlig rekommendation är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt (för att tjäna in till allmän pension) och för vinst därutöver ta utdelning.

Mitt tips är att skaffar dig en redovisningsekonom som kan hjälpa dig med detta så att ni har en bra plan på hur mkt pengar som kommer in och hur ni ska fördela ev. överskott.

Lycka till!

2 gillningar

Tack för svar! Jag har inte tagit ut någon lön i år/någonsin. Kan jag ändå ta ut allt i utdelning?

Tack Monica! I de sociala avgifterna så ingår pensionsavgift. Visst motsvarade det den procent som vanligen inbetalas av arbetsgivaren när man är anställd (för de arbetsgivare jag har haft har inte betalat någon “extra pension” utan sedvanliga avtal har använts)?

Min poäng är att det kanske är fördelaktigt att ta ut en lön på hela beloppet om det i och med de sociala avgifterna inbetalas lite till min pension.

Jepp, du som arbetsgivare betalar arbetsgivaravgift och av dem går 10,71% till din allmänna pension. Du som löntagare betalar inkomstsskatt och av den går 7% till din allmänna pension. Så därför är det bra att maxa löneuttag, men se till att hålla dig under gränsen för statlig skatt. Annars får du betala 20% i statlig skatt för att få 17,21% i allmän pension - ingen bra affär.

Du kan ta ut allt i utdelning, men du vill sannolikt inte ta ut mer än du har rätt till i lågbeskattad utdelning eftersom det beloppet bara beskattas med 20% kapitalskatt, tar du ut över den gränsen så beskattas det som inkomst av tjänst. Hur mkt du kan ta ut i lågbeskattad utdelning ser du på din K10-blankett som du förhoppningsvis lämnade i deklarationen.

1 gillning

Gäller bara dem som är 65 år och över förstår jag det som? Dvs jag har inget avdrag jag kan göra i 45 års åldern utan det är bara att betala ca 30 % skatt och 31.42 % i arbetsgivaravgifter rakt av?

Tack Skogen för trevligt svar.

Jag blir rätt chockad…folk pratar i snitt om 45-50 % skatt/arbetsgivaravgifter totalt - men det blir ju mer än 60 % (!). Har jag missat något avdrag? Skatt ca 30 % där jag bor, och arbetsgivaravgifter på 31.42 %…

Ja, du har missat att procenten räknas på olika summor. Löneskattens 30% dras på den summa som redan har minskats pga arbetsgivaravgiften.

Om du börjar med 1000 kr blir det 761 kr efter arbetsgivaravgiften. 30% av 761 är 228 kr som går i löneskatt. Kvar i plånboken är 533 kr. Den totala skatten blir alltså mindre än 50%.

Samt som tidigare nämnts, jobbskatteavdraget som minskar skatten ytterligare.

1 gillning

Jag är inte 65år typ hälften och jag har avdraget så det gäller alla.

Jobbskatteavdraget gäller för alla, det minskar den vanliga löneskatten, däremot räknas det lite olika för personer över och under 65.

För pensioner som är 66 år eller äldre sjunker dessutom arbetsgivaravgiften från 31,42% till 10,21%.

Erik; nu får du en dum fråga - men innebär detta att jag direkt kan dra bort mindre lön (låt säga att skattetabellen är 30 %; eller regleras detta automatiskt av skatteverket och att man då får tillbaka på skatten)? Det sistnämnda känns ju smidigast.

Åh, tack! Jättebra med förtydligandet. Men jobbskatteavdraget får man tillbaka i årsdeklarationen, eller hur? Jag behöver inte dra bort det själv?