Beräkning av skatter i enskild firma

Hej, har intresserat mig för att starta enskild firma och försöker först lära mig lite om hur skatterna fungerar. Jag har googlat runt och kollat på Skatteverkets hemsida och har en övergripande bild av hur det funkar men inget svar jag hittat än så länge har varit tillfredställande när det kommer till att både förklara och härleda alla siffror.

Ta exempelvis Bokios lönekalkylator, om jag matar in följande:

Vilket år ska du betala skatt? 2023
Födelseår 1980
Kommunalskatt 30
Beräknad vinst per år 200 000
Övrig inkomst per år 0

Säger den att jag får en estimerad skatt på 50 992 kr, vilket betyder att jag behåller 149 008 kr för mig själv. So far so good. Men när det kommer till de ingående siffrorna som presenteras blir jag lite smått förvirrad:

1. Vinst på 200 000 kr. Det som matades in.
  2. Vinster efter schablonavdrag är 150 000 kr. Man gör schablonavdrag på 25% vilket man kan läsa om här (Under rubrik Avgiftsunderlag och schablonavdrag). 200 000 - (200 000 * 0.25) = 150 000.
  3. Vinst efter grundavdrag på 109 500 kr. Man gör grundavdrag efter tabell. I detta fall blir det 40 500 för en vinst (efter schablonavdrag) på 150 000 kr. 150 000 - 40 500 = 109 500. Kan man läsa här.
  4. Skatt innan avdrag på 32 850 kr. Kommunalskatt som beror på kommun. I detta fall satte vid det till 30.
  5. Jobbskatteavdrag på 14 063 kr. Här börjar det bli lite oklart. Vet att det likt grundavdraget är något man har rätt till men hur det räknas ut är väldigt oklart. Finns förklaring på formeln här men förstod den inte alls. Är det någon som skulle kunna härleda med hjälp av detta exempel?
  6. Sociala avgifter att betala på 32 205 kr. Detta antar jag är egenavgifterna som ligger på 28.97% men om man tar vinsten multiplicerat med 28.97% blir det 31 722 (109 500 * 0.2897) så har ingen aning var de får siffran 32 205 ifrån.
  7. Inkomstskatt att betala blir kommunalskatt (32 850 kr) subtraherat med jobbskatteavdrag (14 063 kr) vilket ger 18 787 kr.
  8. Totala skatten för mig blir då 32 850 + 18 787 = 50 509 kr istället för deras 50 992 kr. Visst, det skiljer sig inte mycket men jag ser inte varför man inte skulle kunna få fram exakt samma totalskatt när alla siffror finns.

Det stör mig lite att man alltid får lite olika siffror när man själv räknar och jämför med dessa verktyg. Och även att man i kalkylatorerna inte förklarar exakt hur man kommit fram till varje siffra. Kort sagt är mina frågor:

• Hur räknas jobbskatteavdraget ut (om det kan förklaras enklare än på Skatteverkets hemsida)? Finns det några exempel?
  • Hur får de fram att egenavgifterna är på 50 992 kr istället för 50 509 kr i exemplet?

Bonusfråga: Om jag förstått rätt så gör man schablonavdrag för att man inte vet hur stora kostnaderna blir för inkomståret. Hur kan detta ens vara möjligt när hela inkomståret redan är slut? Om jag deklarerar för år 2023 nu i 2024 så finns väl alla inkomster/kostnader bokförda. Vad är det jag missar? Det är väl bara slopa avdraget på 25% i början och sen räkna som vanligt.

Tacksam för all hjälp!

Det verkar som att du tror att schablonavdraget på 25 procent är ett fristående avdrag. Så är det inte alls, det har med egenavgiften att göra.

Egenavgiften är avdragsgill. Men man kan inte dra 28,87 procent eftersom det är brutto. Skatteverket anger därför en schablon på 25 procent. Detta stämmer inte exakt eftersom kommunalskatten varierar i olika kommuner.

Istället för 25,0 kan det rätta vara 24,9 eller 25,1 procent, eller något annat. Differensen korrigeras i deklarationen kommande år. Haka därför inte upp dig på att egenavgifterna slår på några 100-lappar. Det är helt naturligt.

Du behöver inte heller haka upp dig på jobbskatteavdraget. Jobbskatteavdraget har ju olika skiktgränser beroende på inkomst, och det blir ju vad det blir.

Jo, jag kommer självklart fortsätta med att starta firman men det här är mest något jag personligen är väldigt nyfiken över :slight_smile:

Ok eftersom egenavgiften är avdragsgill är den lite mer som en kostnad (en obligatorisk sådan) än en skatt. Men varför skulle egenavgiftens storlek vara beroende av kommunalskatten? Står ingenting om det på Skatteverkets hemsida, står bara att den är på 28.97%. Och även om den vore det så vet man ju var firman/personen har sitt säte så det är ju något man också kan veta på förhand.

Det jag nog egentligen frågar är, varför skulle uträkningen inte kunna se ut såhär?:

1. Vinst på 200 000 kr.
  2. Vinst efter man dragit av egenavgift är 155 075 kr. Eftersom 200 000 är brutto och egenavgifterna är på 28.97%, gör vi ett avdrag på 1 - 1/1.2897 ≈ 22.46%. Vinsten efter avdrag räknas då ut till 200 000 * (1/1.2897) = 155 075.
  3. Vinst efter grundavdrag blir 114 575 kr. 155 075 - 40 500 = 114 575. 40 500 kommer från tabell.
  4. Skatt innan avdrag på 34 373 kr. 114 575 * 0.3 = 34 373.
  5. Jobbskatteavdrag på 14 766 kr. Bara en siffra jag gissat fram eftersom jag inte förstår hur man räknar fram den riktiga.
  6. Sociala avgifter att betala på 44 925 kr. 200 000 - 155 057, kommer från egenavgifterna som beräknades i början.
  7. Inkomstskatt att betala blir kommunalskatt (34 373 kr) subtraherat med jobbskatteavdrag (14 766 kr) vilket ger 19 607 kr.
  8. Totala skatten blir då sociala avgifter (44 925 kr) adderat med kommunalskatt efter jobbskatteavdrag (19 607 kr). Totalt 64532 kr. Lönen man tar hem blir då 135 468 kr.

Varför används inte denna uträkning? Man har ju här tagit hänsyn till att egenavgiften är avdragsgill utan att behöva använda sig av ett schablonavdrag.

Ursäkta att jag uttryckte mig extremt dumt. Det är skatten som varierar och inte avgiften.

Ett exempel Om du säljer en vara för 100 kr är 20 kr moms, dvs 20 procent på bruttot. Räknar du åt andra hållet. Du säljer en vara för 80 kr då är momspålägget 25 procent. Samma princip gäller för schablonavdraget. På 28.97 “brutto” anger Skatteverket 25 procent “netto”. Stämmer inte riktigt, men 25 är en enkel och "jämn " siffra.

Eftersom skattetabellen har jämna kronor typ 33,00 kr samtidigt som verkligheten kanske har typ 32,72 stämmer aldrig preliminär uträkning ändå, varför man nöjer sig med denna oprecisa schablon. Ursäkta än en gång mitt tidigare ostrukturerade svar.

Jag har ägnat stor del av mitt yrkesliv åt att utveckla programvara för att beräkna och planera skatt för de som driver enskilda firmor och det är en ganska så komplicerad uträkning för att komma fram till exakt hur mycket skatt det blir i varje enskilt fall. Jag kan direkt säga att du inte ska lita på Bokio ifall du vill ha en exakt skatteuträkning.

Ifall man tar ditt fall så skriver du så här:
Vilket år ska du betala skatt? 2023
Födelseår 1980
Kommunalskatt 30
Beräknad vinst per år 200 000
Övrig inkomst per år 0

Jag skulle då med största sannolikhet tro att du inte har en kommunalskatt på exakt 30 %, utan den är förmodligen ungefär 30. För att göra en exakt beräkning måste man veta exakt skattesats och jag gör då (det antagligen inte sanna) antagandet att du bor i Stockholms län, Sollentuna kommun vilket skulle innebära en kommunalskatt på 30,20 % för år 2023.

Ditt bokförda resultat från näringsverksamhet är 200.000 kr, utifrån det får du göra avdrag för egenavgifter och egenavgifterna kommer att beräknas på beloppet efter avdrag. Det här medför alltså då att för att få en exakt skatteuträkning så ska du göra ett avdrag för egenavgifter som medför att egenavgifterna blir lika stora som avdraget, gör du ett för stort avdrag blir egenavgifterna lägre än avdraget och då kommer detta att belasta din skatt nästa år. I ditt fall skulle avdrag för egenavgifter bli 35.836 kr.

Det här gör att ditt skattegrundande överskott från näringsverksamhet blir 200.000 - 35.386 = 164.164 kr. Sen får du ett grundavdrag på 40.400 vilket medför att din avrundade beskattningsbara förvärvsinkomst är 123.700 kr. Det här innebär en kommunal inkomstskatt på 37.357 kr och en allmän pensionsavgift på 11.500 kr.

Egenavgifterna utgår ifrån skattegrundande resultat från näringsverksamhet (164.164 kr). Egenavgifterna består av flera olika delar med egna procentsatser som var för sig avrundas neråt, sen finns även en nedsättning av egenavgifter beroende av skattegrundande resultatet, totala egenavgifter för dig blir 35.836 kr (vilket då ska vara detsamma som det avdrag du gjorde ovan).

Utifrån din beskattningsbara förvärvsinkomst (123.700 kr) beräknas även begravningsavgift vilken blir 319 kr och public service-avgift vilken blir 1.237 kr.

Ifall du betalat tillräckligt med skatt får du avdrag för hela din allmänna pensionsavgift (11.500 kr), du får ett jobbskatteavdrag på 15.836 kr och skattereduktion för förvärvsinkomst på 627 kr.

Totalt medför detta i ditt fall en slutlig skatt på 58.286 kr.

Sen är det så att det finns andra faktorer som påverkar skatten: ålder, andra inkomster och avdrag, medlemskap i kyrkan eller andra trossamfund, typ av näringsverksamhet ifall man bor i delar av landet med regional nedsättning, klassning som sjukpensionär, sjuk- och aktivitetsförsäkring m.fl. och alla dessa läggs ihop vid beräkning av skatt. Så det är ganska så mycket att ta hänsyn till vid beräkning av exakt skatt.

Ok så den avvikande siffran mellan min och Bokios uträkning kan nog bero på avrundningar.

Jag misstänker att många av dessa kalkylatorer slänger in gömda siffror i uträkningen (exempelvis begravningsavgift) som inte presenteras i resultat. Jag tycker dock det blir förvirrande när man själv försöker härleda siffrorna utifrån deras exempel och det inte stämmer överens.

Jo, jag har förstått att 30 inte är min exakta kommunalskatt men det spelar inte så stor roll i detta fall då jag bara gör en hypotetisk uträkning. Vill jag ha min egna så ersätter jag bara med vad skattesatsen är för mitt område.

Men en sak jag fortfarande inte har fått svar på, varför gör man ett schablonavdrag när man faktiskt skulle kunna räkna ut vad avdraget blir. Hela inkomståret är ju slut så det borde inte vara några problem.

Skrev tidigare en exempeluträkning som svar till @Nestor. Varför skulle man inte kunna använda denna? (Vi bortser från pensionsavgift, begravningsavgift, public service etc.):

1. Vinst på 200 000 kr.
  2. Vinst efter man dragit av egenavgift är 155 075 kr. Eftersom 200 000 är brutto och egenavgifterna är på 28.97%, gör vi ett avdrag på 1 - 1/1.2897 ≈ 22.46%. Vinsten efter avdrag räknas då ut till 200 000 * (1/1.2897) = 155 075.
  3. Vinst efter grundavdrag blir 114 575 kr. 155 075 - 40 500 = 114 575. 40 500 kommer från tabell.
  4. Skatt innan avdrag på 34 373 kr. 114 575 * 0.3 = 34 373.
  5. Jobbskatteavdrag på 14 766 kr. Bara en siffra jag gissat fram eftersom jag inte förstår hur man räknar fram den riktiga.
  6. Sociala avgifter att betala på 44 925 kr. 200 000 - 155 057, kommer från egenavgifterna som beräknades i början.
  7. Inkomstskatt att betala blir kommunalskatt (34 373 kr) subtraherat med jobbskatteavdrag (14 766 kr) vilket ger 19 607 kr.
  8. Totala skatten blir då sociala avgifter (44 925 kr) adderat med kommunalskatt efter jobbskatteavdrag (19 607 kr). Totalt 64532 kr. Lönen man tar hem blir då 135 468 kr.

Nu har man väl gjort det riktiga avdraget på en gång. Självklart finns det andra saker som påverkar som annan inkomst och sånt men de siffrorna finns ju också tillgängliga så borde inte vara ett problem att räkna med dem också om det skulle behövas.

1 gillning

Tror skillnaden beror på avrundningsskillnader. Det är lätt hänt att det avviker om man inte avrundar med samma metod.

Försöker dock fortfarande ta reda på varför schablonavdraget görs istället för ett “riktigt” avdrag.

Helt enkelt flr Skatteverket har kommit fram till att denna metod fungerar bäst.

“Normala” människor är inte siffernördar som du och jag. Tänk dig själv en medelålders lantbrukare som har arrenderat ut fastigheten. En verifikation på arrendet och några få på utgifterna, exempelvis försäkringen och något mer. Hen gör deklarationen själv. Tusan då så mycket lättare med ett schablonavdrag som korrigeras kommande år.Jag använder själv schablonavdraget.

Obs! Vill du inte göra detta kan du givetvis räkna ut det riktiga beloppet och använda detta. Det brukar jag alltid göra när kunden är på väg att avsluta sin näringsverksamhet.

1 gillning

Därför att den beräkningen inte stämmer

Ok det låter rätt vettigt, inte alla som vill/kan gräva sig in så djupt i siffrorna. Tycker dock att Skatteverket uttryckt sig dåligt i så fall. De får det att verka som att det inte alls skulle kunna gå att räkna ut exakta avdraget när det snarare handlar om att det är svårt så man istället använder schablon.

Tack för svaret! :slight_smile:

1 gillning

Utveckla gärna, vad är det som inte stämmer? Vilket steg?

Det är steg 2 som du beskrev det som inte stämmer:

Som jag skrev i mitt inlägg här ovanför:

…skulle alltså de rätt beräknade egenavgifterna uppgå till 35.836 kr istället för 200.000 - 155.075 = 44.925 som resultatet blev enligt din beräkning.

I sanningens namn har jag varit för lat för att läsa dina exakta uträkningar. När man deklarerar på Skatteverkets hemsida eller använder Räkna ut din skatt, så ser man ju hur utfallet blir i verkligheten.

Verkligheten ser ut så här. En stressad redovisningskonsult som tar 1000 kr i timman får rappa på lite, annars blir kunden sur över fakturan.

Visar bokslutet en vinst på 200 000 kr drar man 25 procent i schablonavdrag, då blir det 150 000 kr kvar. Dessutom får man fylla i förra förra årets uppgift om egenavgifter. Om det är draget för lite eller för mycket justeras beloppet detta år. På detta belopp (150 000 plus minus någon eller några tusenlappar hit eller dit) beräknas egenavgifter och skatt. Egenavgiften kommer som vanligt att inte stämma helt, men detta korrigeras kommande år. Så rullar det på, år efter år. Inga konstigheter. Det är som ett löpande band inom industrin.

Sitter man själv med sin deklaration kan man givetvis roa sig med att räkna ut den exakta egenavgiften. Likaså året efter man fyllt 66 år blir schablonavdraget på 25 procent alldeles för högt. Då brukar jag använda 12 procent om jag minns rätt.

Skulle man missa att dra schablonavdraget, vilket har hänt mig personligen en gång, så händer ingenting. Man får betala onödligt mycket skatt bara, men detta korrigeras ju året därpå.

Vad man gör i deklarationen är en sak, där kan man göra schablonavdrag för egenavgifter på 25 % och förhoppningsvis vara medveten om att det betyder att man får ett obestämbart belopp extra skatt till nästa år.

Men frågan “hur mycket skatt kommer det att medföra ifall…?” anser jag ska besvaras med ett belopp som anger just hur mycket skatt som det som anges i frågan medför. Inte att det blir ett belopp i år och sen blir det ett annat belopp nästa år vars storlek är beroende av de omständigheter som kommer att gälla då.

Nu är ju inte det här med att beräkna hur mycket skatt man är skyldig i enskild firma främst ett deklarationsproblem, den dagen står man ju där medveten om hur mycket skatt man är skyldig och kan jämföra det med hur mycket pengar man har tillgång till. Det är ju viktigare att kunna vara medveten om detta löpande under året så att det kan hjälpa en att se till att man inte lever över sina tillgångar. Enbart resultaträkning räcker inte för den som har enskild firma och vill ha denna koll.

Var kommer siffran 35 836 kr ifrån? Hur beräknade du den?

Det är en beräkning jag programmerade för massor med år sedan så jag kommer inte på rak arm ihåg formeln för beräkningen, men det är ett antal steg.

Först måste man bestämma vilken procentsats som gäller för aktuell persons egenavgifter, den är beroende av ålder och status gällande förtidspensionär och aktivitetsstöd (för att krångla till det har egenavgiften för vissa kategorier skiftat under olika delar av året). Sen måste man beräkna nedsättningar av egenavgiften, de kan vara generella, regionala och beroende av antal karensdagar i sjukförsäkringen. Sen finns det delar i egenavgiften som alltid måste betalas, detta kan då överrida delar av nedsättningen.

Då är det som hade nämnts tidigare, det är helt enkelt svårt att räkna ut det exakta avdraget man får göra och därav finns schablonavdraget.

Tack, nu förstår jag det lite bättre i alla fall.