Är inte helt hemma på hur skatten räknas när man håller på att peta och fiffla. Hur skulle skatten se ut i ett sånt här scenario:
2025 10/1 petar man in 150 000kr på ett isk konto och den håller sitt värde exakt under året och därför betalar man ingen skatt på den delen alls. 10/2 sätter man in 1 miljon på isk och tar ut den dagen efter. 10/5 samma sak, 1 miljon in på isk och uttag dagen efter. Saldo på kontot 25/12 och över årskiftet = 150 000kr Triggar de här onödiga in och utsättningarna nån skatt? Mvh Newbie. Trevlig helg! <3
Har jag missuppfattat allt och det blev ett dyrt år att lära sig att spara (förlora) pengar?
Var i ovan bild är de “150 000kr skattefria” pengarna? Är de under huven av räknaren? Blir ISK-skatten jag betalar nästa sommar 4440kr, 30% av 4440kr, 0kr eller nåt helt annat?
De skattefria 150000 är inte med i bild. De kommer vara med i deklarationen som ett avdrag på 4440 kr på schablonen. (Skatten är 30 % av schablonintäkten.)
Däremot saknas ju de två miljoner du sade att du satte in den 2 och 5 november. Du får inte dra av för uttag.
För att simplifiera det kan man säga att sätt inte in pengar du inte tänker placera långsiktigt, jag hade heller inte brytt mig så mycket om jag kommer under eller över skattefritt belopp. Så signifikant del utgör inte den delen man får skatta på. Ungefär en tusenlapp per 100k betalar du och med en avkastning på säg 8% så är de mest dumdristigt att inte placera dem om man ändå har tänkt att göra det.
Tack allihopa. De här 2 miljonerna var bara hittepåbelopp som tur är. Så mina nybörjarmisstag lär inte kosta mig mer än en tusing eller två från de fina 4% portföljen gått upp sen start. Nästan No harm done förutom 15 kilo ostbågar mindre i skafferiet. Trevlig helg!
Vad händer med rubriken? Den senaste ändringen får det att låta som att jag aktivt försöker göra något smart och bra, inte som att jag kastat pengar i papperskorgen som jag gjort nu låter vi tråden dö tack
Jag ger mig tillkänna- det var jag som ändrade rubrik efter en annan “gammal i gamet”-medlem föreslog att tråden skulle få tydligare rubrik. Men jag velade fram och tillbaka vad den kunde heta istället- kunde ju faktiskt frågat TS Jag sitter härhemma med en skittråkig uppgift som stressar mig och gör att jag istället plockar upp mobilen hela tiden och tittar in på RT lite då och då- och så blir det bara halvdant istället
Det här är nog en sån fråga flera nybörjare undrar över hur det ligger till, och kan bli hjälpta av att läsa svaret hur ISK-skatt beräknas- tanken var en tydligare rubrik för mer “synlighet” vad tråden handlar om. Det var inte så att den gamla rubriken var opassande eller bröt mot reglerna eller så. Bara att den skulle synas bättre för att hjälpa TS (och andra)
Den korrekta formeln är [(Q1/4+Q2/4+Q3/4+Q4/4)+Y]×0.88.
Matematiskt samma sak kanske, men pedagogiskt illustrerar det att om allt sätts in i första kvartalet kommer det att adderas genom hela årets kvartar till att bli en hel.
Däremot är jag inte säker på om man räknar med ingången av kvartalet ellet utgången av kvartalet för årets skatt….. i längden spelar det ingen praktisk roll.
Ett är dock säkert: man ska inte sätta in miljonen precis före kvartalsskiftet för att sedan plocka ut den efter kvartalsskiftet. Då ökar skatteunderlaget med 250.000.