Jag har ca 200 000 kr på ett ISK-konto, varav merparten är investerat i aktier/fonder. Jag har dock sålt av en del nyligen och har ca 40k i kassa. Jag har förstått att man inte bör ta in och ut ur ett ISK-konto då schablonskatten går på högsta beloppet som varit på kontot. Jag undrar dock, rent teoretiskt, om jag skulle ta ut dessa 40k och sätta in på ett sparkonto med ränta på ca 4 %, vore det vettigt? Detta förutsatt att jag inte skulle återinvestera dessa 40k förrän om kanske 6 månader eller så. Eller är det ändå bättre att bara låta pengar sitta kvar på ISK-kontot? Nån som har ett räkneexempel på ett sånt här scenario? Det är relativt små belopp i ovanstående exempel men tänker att det är principen jag undrar över.
Så länge pengarna är ute över ett kvartal är det bättre att plocka ut dem. Då menar jag inte tre månader utan just kvartal brytet ex sista mars/första april. Så ta ut snabbt nu innan månadens slut.
Så om jag tar ut nu innan april och kör in på sparkonto, för att sedan sätta in igen efter vi har gått in i kvartal 2, där i april, så blir det neutralt?
ja precis, jag tog tex ut massa cash slutet av december. jag väntar nu till 1 april eller senare för att tjäna skatt. “måste” jag göra affär i isk innan mars slut och sätter in då så hade jag lika gärna kunnat låta pengarna sitta kvar. Eftersom det var TSLA jag sålde så blir jag gladare och gladare för varje dag
Ja det är klart när jag tänker efter… Det är ju bara på den 1:a i början av varje kvartal som den skatten räknas! Det är bara konstruerat så att man inte ska gå plus.
Jag skulle vilja ge några råd ifrån ett annat perspektiv
Ha 3 (eller fler) separata sparkonton
Ett för aktivt investerande, köpa aktier, spekulation etc. (lek)
Ett för passivt investerande, fonder, index, ränta osv.
Ett Sparkonto (med ränta)
Och flytta inte pengar mellan dem i onödan, det har bevisats flera gånger om att den som försöker för mycket att timea marknaden på detta sätt förlorar pengar.
Såhär ser jag på att ha kontanter på ISK (aktivt)
Det är en opportunity cost, jag vill ha pengar redo på mitt ISK för att göra en affär snabbt.
Vill man inte ha kontanter så kan man investera i Räntefonder på ISK kontot under en period.
Och kan vi prata om den pyttelilla elefanten i rummet, ISK-skatten på 40,000kr under ETT kvartal är ca 100kr.
Om man är aktie-intresserad och har ett ISK konto för aktiv investering och eventuell spekulation. Då kan man vilja handla en aktie på en nyhet eller t.ex kvartalsrapport.
Poängen här är ju att inte blanda ihop det med andra typer av mer passiva investeringar som görs bäst av att bara ligga orörda.
Ska pengarna ända återinvesteras i samma ISK om ett par månader är det kanske bättre att överväga att placera dem i en kort röntefond inom ISKen. Risken med i till exempel AMF räntefond kort är marginellt högre ett sparkonto.
Schablonintäkt (procentsatsen för inkomståret 2024 är 3,62 procent)
10000 kronor X 3,62 procent = 362 kronor
Edit: Fel av mig! Som Riggat sa och även Emil V påpekade är det mycket riktigt 109 kronor, eftersom man endast skattar 30% av de 362 kronorna från schablonintäkten!